3 196 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
köksstommar på "4" eller "2 ben+regel" ?
Hej!
Var hos en granitbänksleverantör i dagarna, jag frågade om vad som krävs för att montera granitbänk på sina stommar, o jag nämnde jag hade ikea. Han svarade att ikea o övriga är stort sig samma sak, men att tänka på var att det skall vara ben i framkant på stommarna, men baktill skall stommarna vilka på en regel som är skruvad i väggen.
Jag var dum o frågade inte varför o frågar nu här.
1:a tanken var att benen kanske inte pallar vikten eller viker sig, men lästa på ikea förut o om jag minns rätt klarar ett ben i plast hela 150kg, då skall ben räcka väl? Tror bänken väger 2-300kilo(?) 3,50meter lång 30mm tjock. Jag har 20 ben totalt på mina stommar. Sen viker sig nog inte hela stommen eftersom stommarna är fastskruvad i väggen också.
Vad tycker ni? Bör man fästa golvstommarna med framben bara o vilandes på en regel i bakkant? Är det så man egentligen skall montera kök? Just nu så har mina föräldrar fått marbodalkök ihopskruvat hemma av snickare som enbart jobbar med detta, han har inte inte någon regel som stommarna vilar på i bakkant, utan bara dessa plastben också som jag har hemma, de har ingen granitbänk utan laminat.
Hmmm, jag vill ha granitbänk men att sätta en regel i bakkant blir lättare sagt än gjort för mig när köket redan är klart.
Var hos en granitbänksleverantör i dagarna, jag frågade om vad som krävs för att montera granitbänk på sina stommar, o jag nämnde jag hade ikea. Han svarade att ikea o övriga är stort sig samma sak, men att tänka på var att det skall vara ben i framkant på stommarna, men baktill skall stommarna vilka på en regel som är skruvad i väggen.
Jag var dum o frågade inte varför o frågar nu här.
1:a tanken var att benen kanske inte pallar vikten eller viker sig, men lästa på ikea förut o om jag minns rätt klarar ett ben i plast hela 150kg, då skall ben räcka väl? Tror bänken väger 2-300kilo(?) 3,50meter lång 30mm tjock. Jag har 20 ben totalt på mina stommar. Sen viker sig nog inte hela stommen eftersom stommarna är fastskruvad i väggen också.
Vad tycker ni? Bör man fästa golvstommarna med framben bara o vilandes på en regel i bakkant? Är det så man egentligen skall montera kök? Just nu så har mina föräldrar fått marbodalkök ihopskruvat hemma av snickare som enbart jobbar med detta, han har inte inte någon regel som stommarna vilar på i bakkant, utan bara dessa plastben också som jag har hemma, de har ingen granitbänk utan laminat.
Hmmm, jag vill ha granitbänk men att sätta en regel i bakkant blir lättare sagt än gjort för mig när köket redan är klart.
Tror inte det är någon fara... Regeln i bakkant gör det hela enklare när man sätter köket. (Man slipper åla in handen för att höjdjustera något.) Allt hamnar rakt på stört, om man nu lyckats sätta regeln rakt... JAG har i allafall inte tänkt så mycket på bärigheten när jag använt dessa.
jag satte också regel i bakkant mest för att det var praktiskt. Om du har ben även där inne och sen skurvar skåpen ordentligt i bakkant i väggen så skulle jag inte vara orolig för at det inte skulle hålla. Men du kan ju såga bitar av tex 28x70 som passar mellan benen och skruva dit nu i efterhand under varje skåp om du vill gardera dig. Blir ju lite ålande men det bör väl gå
Mjo, kanske får åla mig in under skåpen, men det blir svårt, vet inte om man riktigt når för att borra, plugga osv. Ska väl testa sten, för säkerhets skull. tack.
Klicka här för att svara