4 292 läst ·
47 svar
4k läst
47 svar
Köksrenovering Frågor om Säkringar
Tack så hemskt mycket för besväret!
vad kan man förvänta sig av en elektriker i Stockholm för ett sånt här jobb?
mellan tummen och pekfingret
Golvet åker ut också med spånskiva under, så finns möjligheter att dra under om man vill!
vad kan man förvänta sig av en elektriker i Stockholm för ett sånt här jobb?
mellan tummen och pekfingret
Golvet åker ut också med spånskiva under, så finns möjligheter att dra under om man vill!
Kom på en fråga till!
Jag har ju ett uttag till min spis som står där idag!
varför skulle jag inte kunna använda samma uttag till den nya hällen som kopplas in?
jag vet ju att jag inte kommer att kunna ladda på samtliga plattor på Max på samma gång, men det gör jag ju oavsett aldrig!
Är det i praktiken onödigt att koppla nytt eller finns det väldigt befogade skäl att göra så?
Den nya hällen har ca 7200w Max!
Jag har ju ett uttag till min spis som står där idag!
varför skulle jag inte kunna använda samma uttag till den nya hällen som kopplas in?
jag vet ju att jag inte kommer att kunna ladda på samtliga plattor på Max på samma gång, men det gör jag ju oavsett aldrig!
Är det i praktiken onödigt att koppla nytt eller finns det väldigt befogade skäl att göra så?
Den nya hällen har ca 7200w Max!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 153 inlägg
Du måste inte. Om den gamla spisen inte löste säkringen så kommer troligen den nya hällen att fungera lika bra. Den kan dock ha nån boostfunktion, dvs extra hög effekt, men om ni har lika "bråttom" med att koka upp vatten som tidigare så kommer det ju att fungera.
Genom att dra fram trefas kan ni dock nyttja hällen till fullo. Dessutom får ni en gruppledning som ugnen företrädesvis läggs på.
Genom att dra fram trefas kan ni dock nyttja hällen till fullo. Dessutom får ni en gruppledning som ugnen företrädesvis läggs på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Jag tycker det vore tråkigt att aldrig kunna använda mer än 4600 W när hällen kan gå på 7200 W, det är ju trots allt inte mer än 63 %, vilket innebär knappt 2/3 av maxeffekt om man har alla 4 plattorna igång. Nu när säkringarna för 2-fasanslutning finns där. Har du kollat om du kan hitta något perilex-uttag för 3-fas någonstans i köket?
Behålla det befintliga uttaget för ugnen - som vill ha en fas- vore väl en bra tanke? Nu kommer väl de flesta ugnar idag med en vanlig (Schucko-)kontakt, men den gamla 20A kontakten med 3 platta stift ("Norwesco") -är tekniskt sett betydligt bättre. Att flytta över kontakten vore klart möjligt.
Hällen brukar vilja ha 2 faser, så det är vanligt att dela en gammal 3-fasgrupp för den gamla spisen till ett modernt spisuttag ("Perilex") och ett vanligt uttag för ugnen. Vanligast är detta när man placerar ugnen direkt under hällen.
Själv (= frugan) föredrar att ha ugnen under fläkten, och har därför krav på "Spis" - allt i ett för anslutning, underlättar för mig som gör installationen, så jag har verkligen inte klagat. Ugn + Häll inklämda i ett Ikea-skåp är verkligen elände att installera, det behövs extra luftkanaler som Ikea inte har tänkt på, som behöver hål och galler i skivan etc.
Samma när ugn + mikro som skall placeras i ett högskåp på annan vägg behöver också byggas in med hänsyn till kylluftkanaler - endera behövs utrymme runt apparaterna (brukar anses "fult"), eller någon kanal bakom hyllorna hela vägen upp och en ventil där uppe - liksom plats för kall luft att komma in underifrån. Tänk på att värmen från ugnen inte är något som gör mikron glad om ugnen är underst.
Ledsen om jag nu komplicerat det enkla, snygga, moderna köksfixet - men han med horn och svans ligger alltid och lurar i detaljerna när man bygger/konstruerar.
Hällen brukar vilja ha 2 faser, så det är vanligt att dela en gammal 3-fasgrupp för den gamla spisen till ett modernt spisuttag ("Perilex") och ett vanligt uttag för ugnen. Vanligast är detta när man placerar ugnen direkt under hällen.
Själv (= frugan) föredrar att ha ugnen under fläkten, och har därför krav på "Spis" - allt i ett för anslutning, underlättar för mig som gör installationen, så jag har verkligen inte klagat. Ugn + Häll inklämda i ett Ikea-skåp är verkligen elände att installera, det behövs extra luftkanaler som Ikea inte har tänkt på, som behöver hål och galler i skivan etc.
Samma när ugn + mikro som skall placeras i ett högskåp på annan vägg behöver också byggas in med hänsyn till kylluftkanaler - endera behövs utrymme runt apparaterna (brukar anses "fult"), eller någon kanal bakom hyllorna hela vägen upp och en ventil där uppe - liksom plats för kall luft att komma in underifrån. Tänk på att värmen från ugnen inte är något som gör mikron glad om ugnen är underst.
Ledsen om jag nu komplicerat det enkla, snygga, moderna köksfixet - men han med horn och svans ligger alltid och lurar i detaljerna när man bygger/konstruerar.
Ok tack!BirgitS skrev:
Jag tycker det vore tråkigt att aldrig kunna använda mer än 4600 W när hällen kan gå på 7200 W, det är ju trots allt inte mer än 63 %, vilket innebär knappt 2/3 av maxeffekt om man har alla 4 plattorna igång. Nu när säkringarna för 2-fasanslutning finns där. Har du kollat om du kan hitta något perilex-uttag för 3-fas någonstans i köket?
Ser ingen sånt uttag nej!
Tack så mycket! Detta var verkligen något att tänka på!S Soltorp40 skrev:Behålla det befintliga uttaget för ugnen - som vill ha en fas- vore väl en bra tanke? Nu kommer väl de flesta ugnar idag med en vanlig (Schucko-)kontakt, men den gamla 20A kontakten med 3 platta stift ("Norwesco") -är tekniskt sett betydligt bättre. Att flytta över kontakten vore klart möjligt.
har möte med Ikea på Onsdag så kommer diskutera eventuella ”fällor med dom”
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Vet att det är otroligt svårt att svara på, men hur lång tid tror ni ca att det tar för en elektriker att utföra detta arbete?
alltså dra ny el till
Mikro
Ugn
Induktionshäll
är betongväggar så kanske kommer behövas bilas i väggen också!
Vad tror ni, på en jättehöft?
alltså dra ny el till
Mikro
Ugn
Induktionshäll
är betongväggar så kanske kommer behövas bilas i väggen också!
Vad tror ni, på en jättehöft?
Hallonbåten skrev:
Hallonbåten skrev:
Spisen ligger på grupp 8, 20A och 4 kvadrat vilket det brukar göra om det är endast, så att det är uppmärkt på det sättet betyder absolut inte att det är trefas till lägenheten
G GoGetLost skrev:
Hejsan! Vi hade stambyte nyligen, frågade föreningen och han sade att det var 3-fas till centralen, dock så har gamla ägaren inte dragit nytt till spisen!G GoGetLost skrev: