Hejsan! Som vanlig när jag inte har koll på läget (ofta) så skriver jag här!
jag ska renovera mitt kök i min bostadsrätt som har stått sen 70-talet, det blir Ikea kök& detta komma innebära en del flytt av vitvaror!
Jag lägger också med bild på elcentralen
Jag har en säkring för kyl&frys på 10AMP, Idag har kylen ett eget uttag i väggen & detsamma för frysen
fråga 1: kan jag använda grenuttag och koppla in båda för att frigöra ett att vägguttagen? Vad rekommenderar ni?
Jag kommer också att bygga in en mikro i närheten som inte har någon egen säkring (finns ingen mikro idag) https://www.ikea.com/se/sv/p/mataelskare-mikrovagsugn-rostfritt-stalfaerg-40368770/
fråga 2: Kan jag ansluta den här mikron till samma säkring som kyl & frys? Dvs använda det frigjorda uttaget i väggen? Vad rekommenderar ni?
Idag står där en gammal spis med en säkring på 20AMP, den ska ut och ersättas av en induktionshäll
https://www.ikea.com/se/sv/p/matmaessig-induktionshaell-svart-30368822/
Ovanför hällen ska en kolfilterfläkt sitta
https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stal-70368801/
Ugnen kommer byggas in vid mikron och få en egen säkring på minimum 13AMP, så den kan vi plocka bort ur ekvationen!
fråga 3: Klarar min säkring av att hantera denna induktionshäll? I praktiken?
fråga 4: Kommer jag dessutom kunna köra fläkten på samma säkring?
jag kommer att anlita en elektriker, men då vi är på något av en stram budget samt att vi räknar med att flytta om typ 3 år, så vill jag gärna komma undan med så billigt arbete som möjligt! Utan att det vårt liv i praktiken så klart!
Ok, det var det, står redo för följdfrågor!
tack
Mvh Eric
jag ska renovera mitt kök i min bostadsrätt som har stått sen 70-talet, det blir Ikea kök& detta komma innebära en del flytt av vitvaror!
Jag lägger också med bild på elcentralen
Jag har en säkring för kyl&frys på 10AMP, Idag har kylen ett eget uttag i väggen & detsamma för frysen
fråga 1: kan jag använda grenuttag och koppla in båda för att frigöra ett att vägguttagen? Vad rekommenderar ni?
Jag kommer också att bygga in en mikro i närheten som inte har någon egen säkring (finns ingen mikro idag) https://www.ikea.com/se/sv/p/mataelskare-mikrovagsugn-rostfritt-stalfaerg-40368770/
fråga 2: Kan jag ansluta den här mikron till samma säkring som kyl & frys? Dvs använda det frigjorda uttaget i väggen? Vad rekommenderar ni?
Idag står där en gammal spis med en säkring på 20AMP, den ska ut och ersättas av en induktionshäll
https://www.ikea.com/se/sv/p/matmaessig-induktionshaell-svart-30368822/
Ovanför hällen ska en kolfilterfläkt sitta
https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-vaeggmonterad-koeksflaekt-rostfritt-stal-70368801/
Ugnen kommer byggas in vid mikron och få en egen säkring på minimum 13AMP, så den kan vi plocka bort ur ekvationen!
fråga 3: Klarar min säkring av att hantera denna induktionshäll? I praktiken?
fråga 4: Kommer jag dessutom kunna köra fläkten på samma säkring?
jag kommer att anlita en elektriker, men då vi är på något av en stram budget samt att vi räknar med att flytta om typ 3 år, så vill jag gärna komma undan med så billigt arbete som möjligt! Utan att det vårt liv i praktiken så klart!
Ok, det var det, står redo för följdfrågor!
tack
Mvh Eric
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det ser ut som att säkring 9-11 är tänkta för anslutning av antingen en spis med 3-fas-anslutning eller en häll med 2-fas-anslutning plus en ugn. Sitter det tre säkringar på 16 A på de platserna?
1. Grenuttag bör inte användas till fasta installationer. Det är lätt för en elektriker att sätta upp ett nytt vägguttag.
2. Mikro kan dra mycket ström så risken är att om mikron går för fullt och kyl/frys drar igång så går säkringen. En del mikro drar 10 A.
4. Fläkten bör inte sitta på samma säkring som hällen. Men det kan dela säkring med några vägguttag för elvisp och liknande.
1. Grenuttag bör inte användas till fasta installationer. Det är lätt för en elektriker att sätta upp ett nytt vägguttag.
2. Mikro kan dra mycket ström så risken är att om mikron går för fullt och kyl/frys drar igång så går säkringen. En del mikro drar 10 A.
4. Fläkten bör inte sitta på samma säkring som hällen. Men det kan dela säkring med några vägguttag för elvisp och liknande.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här behöver man först veta varför det ser ut som det gör. Befintlig matning till spisen verkar vara 1-fas 20 A. Det är ovanligt att detta föreligger i kombination med trefas eftersom det skulle kräva större huvudsäkringar än annars.
Det normala är att man har 25 A enfas eller 16 A trefas till lägenheter. Lägre varianter förekommer också där det funnits gas men de är ovanligare.
Det du måste göra först av allt är att klargöra om lägenheten matas med enfas eller trefas, därefter går det att ge råd om resten.
Det ser ut som att det möjligen är förberett för trefas (fyrpolig JFB) men det är inte säkert att det är indraget än.
PS. Elfirman borde jobba lite på det språkliga i gruppförteckningen DS.
Det normala är att man har 25 A enfas eller 16 A trefas till lägenheter. Lägre varianter förekommer också där det funnits gas men de är ovanligare.
Det du måste göra först av allt är att klargöra om lägenheten matas med enfas eller trefas, därefter går det att ge råd om resten.
Det ser ut som att det möjligen är förberett för trefas (fyrpolig JFB) men det är inte säkert att det är indraget än.
PS. Elfirman borde jobba lite på det språkliga i gruppförteckningen DS.
Det kan ju även vara tvärtom. Dvs man har dragit om alla lägenheters matning till trefas i samband med någon renovering i modern tid men valt att behålla befintlig el och spis i själva lägenheten (eftersom den delen av anläggningen inte förvaltas av föreningen).tommib skrev:
Har du elmätaren i din lägenhet? I så fall kan du kolla där vad det sitter för säkringar. Annars kan du kolla din elräkning och se vad du har för abonnemang. Om ni har gemensamt abb får du kolla med föreningen vad du har in till din lägenhet.
Man kan också plocka av locket på elcentralen och mäta men det rekommenderar jag bara om man har vana av det och känner sig trygg med att jobba med el på.
Man kan också plocka av locket på elcentralen och mäta men det rekommenderar jag bara om man har vana av det och känner sig trygg med att jobba med el på.
Nej, inte mer än att du har en fyrpolig JFB vilket indikerar att man förberett för trefasmatning. Det mest sannolika är att lägenheten är förberedd för trefas men det är oklart om det är påkopplat.
Ta en bild på elmätaren med tillhörande säkringar.
Ta en bild på elmätaren med tillhörande säkringar.