Hej ska bygga om köket nu i jan/feb och sitter i planeringstagen,
några frågor som dykt upp under vägens gång är dessa.

Vi planerar att använda liggande råspont (17x95) ohyvlat utåt för att få en lite grövre look på det, dock funderar jag lite över småsaker tex hur länge virket bör ligga inne för att acklimatisera sig till inneklimatet i huset?

Vidare bör man grunda virket innan man spikar upp det? eller iaf noten och fjädern? för det rör ju sig och spikar man upp och målar kanske risken att det torkar isär och träet blir synligt i skarvarna? sen infästningen har jag läst att folk använder dyckert, men är lite skeptisk funderar på att spika osynligt i fjädern istället eller skruva, förslag?

Sen är funderingarna över stänkskydd i glas, men hur blir det då med elutag, blir det problem att integrera elutagen i glaskivan eller bör man ha trekanter i undersida väggskåp? sen vad ligger glas inkl montering på, nån som har tips på glasmästare i norrort får gärna komma med tips!

lite funderingar vad tror ni?

mvh e83e

B
springer kommer ni få med tiden på råsponten hur ni än gör

• Gilla
Tedmar
  • Laddar…
Jo det räknar jag med, och det är ok men vill inte behöva måla alla springor efter 6 månader, ju mer jag tänker på det ju mer logiskt blir det att grunda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.