I vårt nybyggda hus har vi vår köksfläkt (ej kåpa) på en höjd av 41 cm från bänkskivan.
Jag har förstått efter lite forskningar att det ej finns någon lag på höjden utan endast en norm på 50 cm. Jag tycker ballingslöv har gett oss fel skåp, vi har inget fläktskåp utan ett vanligt skåp som man har sågat ut hål för ventilationen. Under detta skåp sitter en fläkt som är 8 cm hög. Kan jag reklamera ballingslöv för detta?
Vi har aldrig bygg ett kök förut så det borde ballingslöv informerat oss om att det kan bli tajt om utrymme mellan fläkt och bänkskiva. Kan tillägga att vi har köpt på totalentreprenad så vi är inte kunden utan LB-hus.

Tacksam för svar så jag vet hur jag skall argumentera framöver.

S
Alla fläktar har ett avstånd skrivet i sitt produktblad. Det skiljer från fläkt till fläkt. Det är ju självklart att föredra 50+ eftersom det troligen är säkrare vid eventuella flammor från spisen. Kolla upp vad som gäller för just er produkt.

Det står 40-65 cm i bruksanvisningen så det är ingen fara ur brandsynpunkt med andra ord. Tyvärr är det bökigt att laga mat. Tack för infon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.