Hej!
Jag och min sambo har precis flyttat till en ny lägenhet, där köksfläkten luktar riktigt risigt.
Jag är medveten om att detta forum främst är till för rena bygg/renoveringsfrågor, men jag hade så mycket hjälp av er här på forumet när jag (för första gången i mitt liv) rev golv för ett par veckor sedan, så jag tänkte att jag provar.
Köksfläkten är av tillverkaren Franke med tillverkningsår 2007, och är en kolfilterfläkt. Jag och min sambo märkte tidigt att en vedervärdig, frän lukt av matos spred sig i samband med att köksfläkten var på.
Även om jag är något av novis när det gäller det mesta kring hem och hus så är jag trots allt inte född i farstun och insåg att något naturligtvis var fel i kolfiltret eller med metallplattorna (fettfilter?) som sitter utanpå själva kolfiltret.
Sagt och gjort, så diskade jag metallplattorna i diskmaskinen och beställde nytt kolfilter.
Till min stora besvikelse har inget av detta hjälpt. Inte ens när både metall- och kolfiltren var bortmonterade hade lukten försvunnit, vilket får mig att dra slutsatsen att det sitter högre upp i trumman. Jag har provat att rengöra så långt det är möjligt i systemet utan att skruva isär något, där det var mycket äckligt gammalt fett.
Är det någon som kan ge några kloka inspel till en ung förstagångsrenoverare?