2 310 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Köksfläkt och frånluftsystem
Köksfläkt och frånluftsventilering.
Jag har idag frånluftsventilerat hus från 1980 med takfläkt. Jag kommer inom kort renovera köket och idag är köksfläkten kopplad på centralventilationen med princip bara ett spjäll.
Jag vill göra om detta. Främst pga att jag vill ha en stabil ventilering från tvättstuga och badrum även när man lagar mat. Den delen blir duktigt försvagat när man öppnar spjället i köket. Samt även på sikt bygga in värmeåtervinning.
Då till min fundering.
Vilket är bäst med köksfläkt ur olika synpunkter när man har frånluftsystem.
Skall jag sätta nya fläkten med frånluftsventilering eller skall jag köra cirkulation med kolfilter.
Egna funderingar.
Frånluft.
+ Matos och vattenånga sugs ut och man blir av med allt.
- Skapar kraftigare undertryck i huset vilket eventuellt stör övrig ventilation.
- Drar ut överskottsvärmen på vintern.
Kolfilter
+ Stör inte övrig ventilation
+ Inga energiförluster. Värmen stannar kvar i huset vintertid.
+ Slipper ny huv på taket.
- Fukten från matlagning blir kvar i huset.
- Matos sprids lättare i huset när inte köket har större undedertryck jmfrt med övriga huset.
- Kan bli för varmt i köket. Speciellt varma sommardagar.
Jag har idag frånluftsventilerat hus från 1980 med takfläkt. Jag kommer inom kort renovera köket och idag är köksfläkten kopplad på centralventilationen med princip bara ett spjäll.
Jag vill göra om detta. Främst pga att jag vill ha en stabil ventilering från tvättstuga och badrum även när man lagar mat. Den delen blir duktigt försvagat när man öppnar spjället i köket. Samt även på sikt bygga in värmeåtervinning.
Då till min fundering.
Vilket är bäst med köksfläkt ur olika synpunkter när man har frånluftsystem.
Skall jag sätta nya fläkten med frånluftsventilering eller skall jag köra cirkulation med kolfilter.
Egna funderingar.
Frånluft.
+ Matos och vattenånga sugs ut och man blir av med allt.
- Skapar kraftigare undertryck i huset vilket eventuellt stör övrig ventilation.
- Drar ut överskottsvärmen på vintern.
Kolfilter
+ Stör inte övrig ventilation
+ Inga energiförluster. Värmen stannar kvar i huset vintertid.
+ Slipper ny huv på taket.
- Fukten från matlagning blir kvar i huset.
- Matos sprids lättare i huset när inte köket har större undedertryck jmfrt med övriga huset.
- Kan bli för varmt i köket. Speciellt varma sommardagar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den ena svagheten du beskriver genom frånluft (förlust av överskottsvärme) har du ju redan svarat på själv 
Ifall undertrycket blir för stort är väl detta troligen en justeringssak eller rent av en dimensioneringsfråga?
Spontant känner jag inte att jag själv skulle välja en kolfilterbaserad lösning, haft detta vid ett par olika tillfällen genom åren och har aldrig varit speciellt nöjd. Nackdelarna du själv tar upp tycker jag här är så mycket större än fördelarna.
Vänligen
TMC
Ifall undertrycket blir för stort är väl detta troligen en justeringssak eller rent av en dimensioneringsfråga?
Spontant känner jag inte att jag själv skulle välja en kolfilterbaserad lösning, haft detta vid ett par olika tillfällen genom åren och har aldrig varit speciellt nöjd. Nackdelarna du själv tar upp tycker jag här är så mycket större än fördelarna.
Vänligen
TMC
Nja... Köksfläkten jag tittat på är på 600 m3/h. Vet f_n vad mitt centrala system ligger på men förmodligen betydligt mindre och frågan är ställt vad som händer när jag kör med båda.
Kör jag kolfiber så påverkas ju inte det centrala.
Systemet är ju egentligen byggt för egen köksfläkt.
Kör jag kolfiber så påverkas ju inte det centrala.
Systemet är ju egentligen byggt för egen köksfläkt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har idag köksfläkten hopblandad med ett ftx system, tänker ha ftx även i kommande hus men då absolut inte hopblandat med ftx:en...
så det blir en helt fristående köksfläkt, jag är inte orolig för att störa ftx systemet då jag har köksfläkten på, då det är en rätt liten del av dygnet denna lär vara på, så om du inte lagar mat hela dagarna så skulle jag inte vara orolig...
kolfilter kostar väl pengar att byta, och används väl bara i lägenheter där man inte får ha 'riktig' köksfläkt - så har väl jag uppfattat saken... en sorts nödlösning alltså, när man förbjudits göra på rätt sätt...
så det blir en helt fristående köksfläkt, jag är inte orolig för att störa ftx systemet då jag har köksfläkten på, då det är en rätt liten del av dygnet denna lär vara på, så om du inte lagar mat hela dagarna så skulle jag inte vara orolig...
kolfilter kostar väl pengar att byta, och används väl bara i lägenheter där man inte får ha 'riktig' köksfläkt - så har väl jag uppfattat saken... en sorts nödlösning alltså, när man förbjudits göra på rätt sätt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden