4 937 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Köksfläkt med takmotor
Jag hade tidigare en fläkt i köket som lät mycket och ventilerade dåligt.
Flyttade med köksrenovering upp fläkten på vinden, blev mycket tystare och suger bättre trots dålig utformning på kåpan (till fördel för att inte ha kåpan i vägen för att se vad man gör)
Jag körde på Systemair kvk dement 160 EC och satte en dämpare på kanalen.
Lite bristande tillgång på EC-fläkt-kåpor jämfört med AC och i mitt fall hade jag nästan hellre gjort styrningen själv från grunden då jag inte tycker det blir riktigt som jag vill med integration med hemautomationen, men ska nog gå lösa till slut.
Valde Franke 622-14-kåpa.
Det jag inte är helt nöjd med är:
Vill ha fläkt-belysning "samma"som övrig bänkbelysning, inte 73 olika lampknappar för olika små sektioner.
Fläkt-läge 1 är samma som grundventilation med skillnad öppet eller stängt spjäll ger bara två fläkt nivåer, inget stort problem men jag hade gärna haft en hastighet till.
Flyttade med köksrenovering upp fläkten på vinden, blev mycket tystare och suger bättre trots dålig utformning på kåpan (till fördel för att inte ha kåpan i vägen för att se vad man gör)
Jag körde på Systemair kvk dement 160 EC och satte en dämpare på kanalen.
Lite bristande tillgång på EC-fläkt-kåpor jämfört med AC och i mitt fall hade jag nästan hellre gjort styrningen själv från grunden då jag inte tycker det blir riktigt som jag vill med integration med hemautomationen, men ska nog gå lösa till slut.
Valde Franke 622-14-kåpa.
Det jag inte är helt nöjd med är:
Vill ha fläkt-belysning "samma"som övrig bänkbelysning, inte 73 olika lampknappar för olika små sektioner.
Fläkt-läge 1 är samma som grundventilation med skillnad öppet eller stängt spjäll ger bara två fläkt nivåer, inget stort problem men jag hade gärna haft en hastighet till.
Stort tack! Ska se om jag kan förstå allt! 😊 Belysningen håller jag helt med om, särskilt då jag idag har en Franke kåpa, inte det bästa ljuset om man säger!J JFrisk skrev:Jag hade tidigare en fläkt i köket som lät mycket och ventilerade dåligt.
Flyttade med köksrenovering upp fläkten på vinden, blev mycket tystare och suger bättre trots dålig utformning på kåpan (till fördel för att inte ha kåpan i vägen för att se vad man gör)
Jag körde på Systemair kvk dement 160 EC och satte en dämpare på kanalen.
Lite bristande tillgång på EC-fläkt-kåpor jämfört med AC och i mitt fall hade jag nästan hellre gjort styrningen själv från grunden då jag inte tycker det blir riktigt som jag vill med integration med hemautomationen, men ska nog gå lösa till slut.
Valde Franke 622-14-kåpa.
Det jag inte är helt nöjd med är:
Vill ha fläkt-belysning "samma"som övrig bänkbelysning, inte 73 olika lampknappar för olika små sektioner.
Fläkt-läge 1 är samma som grundventilation med skillnad öppet eller stängt spjäll ger bara två fläkt nivåer, inget stort problem men jag hade gärna haft en hastighet till.
Är poängen att du också ventilerade med rör ut till resten av huset med denna? Och jag antar att det var en integrerad takfläkt du installerade…?J JFrisk skrev:Jag hade tidigare en fläkt i köket som lät mycket och ventilerade dåligt.
Flyttade med köksrenovering upp fläkten på vinden, blev mycket tystare och suger bättre trots dålig utformning på kåpan (till fördel för att inte ha kåpan i vägen för att se vad man gör)
Jag körde på Systemair kvk dement 160 EC och satte en dämpare på kanalen.
Lite bristande tillgång på EC-fläkt-kåpor jämfört med AC och i mitt fall hade jag nästan hellre gjort styrningen själv från grunden då jag inte tycker det blir riktigt som jag vill med integration med hemautomationen, men ska nog gå lösa till slut.
Valde Franke 622-14-kåpa.
Det jag inte är helt nöjd med är:
Vill ha fläkt-belysning "samma"som övrig bänkbelysning, inte 73 olika lampknappar för olika små sektioner.
Fläkt-läge 1 är samma som grundventilation med skillnad öppet eller stängt spjäll ger bara två fläkt nivåer, inget stort problem men jag hade gärna haft en hastighet till.
Det är väl tanken att man ska göra så, jag skulle ganska enkelt kunna ta bort kanalen från ena badrummet och ersätta med en kanal via denna fläkt, då skulle det ju bli mer naturligt, nu har jag bara köksfläkten, då blir spjäll och ventilations-läget mest konstiga. Funderar lite på att ersätta pax-fläkten i badrummet med en kanal till denna fläkt.Anndin skrev:
Det var en kanalfläkt jag installerade som sitter på vägen på ett spirorör mellan kök och en kanal i murstocken, nytt rör men samma väg det gick tidigare.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Tycker själv att ljudet från köksfläkten kan vara störande så att flytta upp fläktmotorn på taket känns lockande. Men hur mycket buller ger det upphov till utomhus? Man vill ju inte förpesta tillvaron för grannarna bara för att få tyst vid spisen. Tänker framför allt sommartid när folk hänger mycket ute på tomten.
Motorn på vinden kan väl vara en kompromiss antar jag.
Motorn på vinden kan väl vara en kompromiss antar jag.
Nu satte jag ju motorn på vinden, Systemair kvk silent 160 EC (fin autokorrigering tidigare ser jag...) På maxläget hörs fläkten defintivt ute. Osäker på hur mycket det hördes med tidigare fläkt, den var ju helt utan dämpning, nuvarande är ju dämpad, dock utan dämpare mot murstocken.M ms2010 skrev:Tycker själv att ljudet från köksfläkten kan vara störande så att flytta upp fläktmotorn på taket känns lockande. Men hur mycket buller ger det upphov till utomhus? Man vill ju inte förpesta tillvaron för grannarna bara för att få tyst vid spisen. Tänker framför allt sommartid när folk hänger mycket ute på tomten.
Motorn på vinden kan väl vara en kompromiss antar jag.
Dock sällan jag kör maxfart någon längre tid, men kanske blir aktuellt på sommaren om man vill ventilera in kylig nattluft.
Inte rengjort min än, men borde ju vara fördel att ha den på vinden jämfört med att behöva upp på taket i det avseendet.
Du menar att det hörs ut genom skorstenen? Hörs fläkten ned till övervåningen också?J JFrisk skrev:Nu satte jag ju motorn på vinden, Systemair kvk silent 160 EC (fin autokorrigering tidigare ser jag...) På maxläget hörs fläkten defintivt ute. Osäker på hur mycket det hördes med tidigare fläkt, den var ju helt utan dämpning, nuvarande är ju dämpad, dock utan dämpare mot murstocken.
Dock sällan jag kör maxfart någon längre tid, men kanske blir aktuellt på sommaren om man vill ventilera in kylig nattluft.
Inte rengjort min än, men borde ju vara fördel att ha den på vinden jämfört med att behöva upp på taket i det avseendet.
För vår del skulle fläkten enbart användas till spisen, inte för allmän ventilation, så den kommer inte att gå på max särskilt ofta. Men om motorn sitter på taket är väl risken att den hörs runt om huset även på lägre hastigheter.
Hur kopplar man in fläkten på vinden när kanalen ligger i murstocken? Var sitter dämparen?
Ja, det hörs ut genom skorstenen. Fläkten hörs även inne i huset, har bara källare och ett plan så inte så långt från inlopp till fläkt i mitt fall. Men låter ju mindre inne än tidigare fläkt gjorde.M ms2010 skrev:Du menar att det hörs ut genom skorstenen? Hörs fläkten ned till övervåningen också?
För vår del skulle fläkten enbart användas till spisen, inte för allmän ventilation, så den kommer inte att gå på max särskilt ofta. Men om motorn sitter på taket är väl risken att den hörs runt om huset även på lägre hastigheter.
Hur kopplar man in fläkten på vinden när kanalen ligger i murstocken? Var sitter dämparen?
Min går även på grundventilation för att komplettera självdraget lite.
Jag hade en gammal kanal på vinden vilken togs bort och ersattes med isolerat spirorör och även en dämpare på detta, så dämparen sitter på röret från fläkten som går in i murstocken...
Hittade en bild från pågående installation.
Till vänster fortsätter kanalen ner genom taket där fläktkåpan är ansluten.
"Bakom"(till badrummet) syns en likadan kanal som gick till köket tidigare. Sotaren föreslog att även koppla denna med en förgrening till samma fläkt, överväger fortfarande detta...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
