Jag har ett 60-tslskök som jag fixar till. Jag har haft en asbestsaneringsfirma som bl.a. har kapat av frånluftskanalen i eternit (se bild). Nu ska jag koppla på köksfläkten mot frånluftskanalen med ett rör från Ikea (se bild), men jag skulle behöva någon typ av koppling mellan rör och eterniten. Har någon tips på en smidig klämma eller något som inte riskerar att skada eterniten?
 
  • Avkapad eternit frånluftskanal i ett renoverat 60-talskök, redo för installation av nytt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aluminium flexrör från Ikea avsett att kopplas till köksfläkt, oöppnat och står på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok! Så den går IN i eternitkanalen, inte RUNT? Det låter i och för sig logiskt då det är fråga om frånluft. Behöver man täta med någonting i skarven?
 
J johanlund77 skrev:
Behöver man täta med någonting i skarven?
Det är väl klart att du har i lite fogmassa i skarven mellan plåt och eternit.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl klart att du har i lite fogmassa i skarven mellan plåt och eternit.
Ok!
 
Jag står precis inför samma problem i mitt kök. Jag hade tänkt att sticka in ett runt ventilationsrör en liten bit i eternitkanalen och sedan fylla på med lite cement i övergången så att det sluter tätt. Det kanske inte är det bästa men det är åtminstone en enkel lösning.
 
Det finns en cementliknande fogmassa som är tänkt för den typen av kopplingar. Lite beroende på var kopplingen sitter, så kan man behöva tänka på brandsäkerhet. Det skall kunna brinna inne i röret i 15 minuter utan att branden sprider sig ut.
 
H hempularen skrev:
Det finns en cementliknande fogmassa som är tänkt för den typen av kopplingar. Lite beroende på var kopplingen sitter, så kan man behöva tänka på brandsäkerhet. Det skall kunna brinna inne i röret i 15 minuter utan att branden sprider sig ut.
Vad heter den sortens massa?
Annars så bör väl en tilltagen tätning av cement hålla emot brand utan problem? Jag tänker mig att man sticker in spiroröret 20-30 cm och därefter packar in cement ca 10 cm in så ska det vara riktigt tätt. Självfallet så ska allting därefter kläs i en brandsäker nätmatta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.