Glad söndag alla! =)
Sitter och försöker hitta lösningar för vårt kommande köksbygge.
Är på jakt efter "skåpsundermonterad" kåpa/fläkt med styning för extern fläkt.
Då skåpsmodulerna och hällen är 800mm så är jag på jakt efter en 800mm.
Är det någon som har tips på märke/modell?
Fungerar alla märken på externa fläktmotorn, så länge man har rätt typ av styrning?
Ska man ha motorn på taket eller en enhet på vinden?
Tacksam för all input!

Mvh
/Patrik
 
BirgitS
Franke har spiskåpor för att användas med en extern fläkt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Franke har spiskåpor för att användas med en extern fläkt.
Ja, kollat på modellen 602, verkar vara utan motor fast jag hittar inte det i klartext. Vilken/vilka modeller var det du hade i tanken Birgit? Tänkte ringa runt lite imorgon och höra mig för..
 
BirgitS
Inte någon specifik modell men det är ju inte så många modeller när man söker på spiskåpor som är 80 cm breda och för skåpmontage.
https://www.franke.com/se/sv/hs/pro...10024_15555-attr10644_min_77-attr10644_max_86
8 st varav en del är för lägenheter och några i olika färg

Om just 602 står det ju att det är en spiskåpa: https://www.franke.com/se/sv/hs/products/hoods/600-serien/110-0351-240_detail.html

Välja rätt sorts fläkt: https://www.franke.com/se/sv/hs/expertise/select-the-right-hood.html
 
P phosforos skrev:
Glad söndag alla! =)
Sitter och försöker hitta lösningar för vårt kommande köksbygge.
Är på jakt efter "skåpsundermonterad" kåpa/fläkt med styning för extern fläkt.
Då skåpsmodulerna och hällen är 800mm så är jag på jakt efter en 800mm.
Är det någon som har tips på märke/modell?
Fungerar alla märken på externa fläktmotorn, så länge man har rätt typ av styrning?
Ska man ha motorn på taket eller en enhet på vinden?
Tacksam för all input!

Mvh
/Patrik
Hej!

Jag står inför exakt samma utmaning så här 16 år senare.
Hittade ni någon lösning som ni blev nöjda med?

Mvh/
Magnus
 
M magnuslink skrev:
Hej!

Jag står inför exakt samma utmaning så här 16 år senare.
Hittade ni någon lösning som ni blev nöjda med?

Mvh/
Magnus
16 år? trådstart 2022... ;?
 
Hmm...
Inser att jag såg fel och tittade på när trådskaparens konto skapades😊
 
Och jag är i samma sits nu. @magnuslink hittade du någon?
 
Grussladd Grussladd skrev:
Och jag är i samma sits nu. @magnuslink hittade du någon?
Hej!

Ja, jag hittade en väldigt billig och bra lösg. Jag köpte en Systemair KVK silent 160 EC på ventilation.se för drygt 6000 kr. Den har jag installerat på kattvinden.

Sen lyckades jag hitta en begagnad Fjäråskupan Diskret 80 cm bred på Blocket för 1000 kr. Jag tog ur motorn i den och monterade fläktkåpan i ett köksskåp.

Efter ett samtal till Fjäråskupans kundtjänst så skickade de gratis den kabel som behövs för att koppla ihop fläktkåpan med motorn på kattvinden. Jag tog hjälp av elektriker för det elarbetet som dock gick fort.

Så om det går att få tag på en begagnad fläktkåpa kan der ju vara en bra lösning, eventuellt slitage på motor gör ju inge då den ändå ska bort. Alternativt köpa en ny fläktkåpa.
 
M magnuslink skrev:
Hej!

Ja, jag hittade en väldigt billig och bra lösg. Jag köpte en Systemair KVK silent 160 EC på ventilation.se för drygt 6000 kr. Den har jag installerat på kattvinden.

Sen lyckades jag hitta en begagnad Fjäråskupan Diskret 80 cm bred på Blocket för 1000 kr. Jag tog ur motorn i den och monterade fläktkåpan i ett köksskåp.

Efter ett samtal till Fjäråskupans kundtjänst så skickade de gratis den kabel som behövs för att koppla ihop fläktkåpan med motorn på kattvinden. Jag tog hjälp av elektriker för det elarbetet som dock gick fort.

Så om det går att få tag på en begagnad fläktkåpa kan der ju vara en bra lösning, eventuellt slitage på motor gör ju inge då den ändå ska bort. Alternativt köpa en ny fläktkåpa.
Det var ingen dum lösning! Inte reflekterat över att man kan ta ut motorn ur en spisfläkt. Nu öppnar sig fler alternativ, tack!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.