La detta inlägg i köksdelen först men fick inte så mycket respons, kanske passar bättre här.

Sitter och funderar på detta med bänkskiva, vi ska bygga ett platsbyggt kök i en gammal 1800-tals gård. Enkla spegelluckor, pärlspont på vägg och grangolv, allt målat i olika kulörer.

Vi kommer ha rätt mycket bänkyta (5,5-6m cirka) och en rejäl diskbänk, 2m, i plåt.
Frun vill ha laminatskivor med virrvarr mönstret, vilket jag också tycker är fint och praktiskt.

Men, jag är också sugen på massiva bänkskivor av lämpligt slag. Jag har torrt fint björk, bok och ekvirke, eventuellt även ask, i hyfsat rejäla dimensioner. Tänker att man borde kunna göra nåt bra av det? 2 eller 3 plank sammanfogade till lämplig bredd och hyvlade till lämpligt tjocklek och med lämplig behandling, typ oljade.

Skulle det funka, blir det snyggt? Någon som har gjort liknande? Vilket träslag funkar bäst? Någon som har lust att dela med sig av bilder? Behöver argument för att börja bearbeta frun :-) Att jag är sugen och tror att det skulle bli skitsnyggt räcker nog inte...

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Fadai
Kanske är detta inte längre aktuellt, men svarar ändå. Ek och ask är hårda träslag och funkar bra som bänkskivor. Björk kan ev. också funka. Där väljer man efter egen smak, det som färgmässigt passar. Viktigt att man väljer bra lim och att ytbehandlingen görs med olja av bra kvalité. Laminat bryter nog av mkt mot 1800-talsstilen och kan se udda ut. Jag tycker du ska övertala frugan. Om du lagt/lägger massivt trä får du gärna lägga upp en bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.