Har ett rum som skall bli ett litet kök. Rummet är 4 kvm och längs ena väggen tänkte vi ha kyl (60cm), spis (50cm) och en diskbänk (80cm). Ovanför diskbänken och spisen blir det 2 skåp. Det är så att detta rummet har lackad stockpanel på alla 4 väggarna, och jag undrar om det är några problem med att ha kyl, spis och diskbänk direkt mot ena väggen och dessutom montera överskåpen (60x30cm, skåpet över spisen skall ha en spisfläkt) direkt på panelen. Området mellan spis/diskbänk och överskåpen tänkte jag montera några skivor som skydd mot fukt och stänk från spisen som jag såg Bauhaus sålde. Fiber Trespo heter dom och monteras med lister så då borde det gå att montera direkt på stockpanelen.
Jag tror det blir ganska snyggt att ha kvar stockpanelen istället för att sätta upp gipsskivor överallt. Blir inte samma stugkänsla då. Dessutom sparar man mykcet jobb.
Men någon kanske tycker att jag borde sätta upp en annan typ av vägg först i och med att detta skall vara ett kök?

någon som vet om det är någon fara att ställa kyl/frys och spis direkt mot lackad stockpanel? eller skall man montera riktiga väggskivor först? jag vill helst slippa det mest pga att jag tycker det är snyggt i en stuga med sockpanel även i köket...självklart monterar jag fuk och stänkskydd mellan spis + diskbänk och överskåpen...tänkte mest på eventuell brandrisk om man låter baksidan på kylen stå nära lackade brädor...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.