Robhe Robhe skrev:
Vanlig snickerifärg från Jotun o en pensel. Mycket färg så de flyter ut, men inte så mycket att det rinner.

Har inte kollat resultatet än dock, dörren ligger i far mins garage!
Resultat efter 1 gång. Återkommer efter andra strykningen!

• Nymålad dörr efter första strykningen, med synliga penseldrag och slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 strykningar, helt okej 🙂

• Nymålad dörr med tre lager färg.
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Då ska vi se, först och främst måste jag be om ursäkt för min inaktivitet här! Vart mycket senaste veckorna!

Allting är i "nästan färdigt" - skede nu, golvlister som inte är fastsatta, nivålist kring klinkers i hall, fog runt klinkers vid eldstad etcetc.

Så här blev garderoben i entrén, tanken är att de ska byggas in och målas i någon ljusgul färg samt bygga in små hyllor i hålet till vänster i bild.
Inbyggda vita garderober i hallen med verktyg och en dammsugare på golvet, interiörbild under renovering.
Skapa konto

Så här blev köket, mörk bild :( Takanslutning och en täcksida saknas.Undrar om de någonsin kommer upp haha
Öppet kök och vardagsrum i julstämning med grön köksö, ljusslingor och julgran i hörnet, beige soffa och träbord, mörkt belysning.
Skapa konto

Så här blev stenen i hallen och det 49cm långa trappräcket! Nivålist saknas som sagt, och golvärmen kan startas om 7 DAGAR!!
Entré med trägolv och stengolv vid dörren, ett trappräcke till vänster, klädställning med jacka och en liten skohyllan med skor.
Skapa konto

Målade trappan en omgång och satte på halkskydd, det gjorde faktiskt väldigt mycket! Ska sätta upp foder runt fönstret där nere också (nån gång).
Trappor med halvcirkelformade mattor leder till en golvvägg utan beklädnad. En liten fönsternisch med dekoration syns på höger sida.
Skapa konto

Här kommer några bonusbilder på sovrummet som jag startade med i förrgår också, tanken är att återanvända alla garderober (snygga till dörrarna lite). Sen blir det nya uttag, ska ge mig på att dra nätverk i hela huset (börjar här), måla tak, riva tretex och gipsa och smälla upp en lite bredare golvlist tror jag. Kan bli extremt romantiskt!
Sovrum under renovering med ljust trägolv, mörk mönstrad vägg och verktyg på låda. Brädpanel i taket och stort fönster med utsikt.
Skapa konto
Ett sovrum under renovering med trägolv, vit byrå med verktyg ovanpå, och träpanel i taket. Gula garderober och vit dörr syns också.
Skapa konto
Öppen garderob med trådbackar och klädstänger under montering i rum med trätak och trägolv, omgivna av verktyg och träskivor.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Juste, vill bara skriva att det inte är några som helst problem att montera en integrerad diskmaskin i IKEA metod skåp!

Jag köpte en Siemens integrerad, XXL-modell så att sockeln skulle få plats. Hur som haver, Siemens skickade med det som behövdes för att sätta dit luckan (AXSTAD i mitt fall).

Man behöver inte köpa massa skenor typ VÅGLIG och allt va de heter.

Ville bara skriva av mig det ifall någon skulle få upp den här tråden.

Jag försökte själva hitta information när jag skulle hänga dit luckan.

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Snyggt! Du håller bra tempo 👍🏻👍🏻

D danchr skrev:
Snyggt! Du håller bra tempo 👍🏻👍🏻
Tack! 🙏 Blev arbetslös, på gott och ont. Så fick 3 månader betald renoveringstid 😃!

Rivit färdigt sovrum, byggt upp garderoberna så en 120mm golvlist får plats under, dragit all slang till el/nätverk. Gipsa imorgon 👍

Edit: juste, de vita garderoberna i bild var vända mot rummet på andra sidan förut. De stod längst till höger i bild då (bakvända).

• Garderober under konstruktion i ett renoverat sovrum, gips och verktyg syns på det nakna golvet, förberedelser för gipsning pågående.
    Skapa konto
  • Gilla
LinnK och 2 till
  • Laddar…
Status:
Sovrummet är nu 90% färdigt.
Har målat tak två gånger. Väggar två gånger. Installerat uttag ovanför fönster och i tak, jordat överallt. Förberett för nätverksuttag bredvid eventuell TV i framtiden.

Återstår:
Laga lite hål i väggen o måla.
Spika fast golvlist och klyva foder.
Fixa i ordning alla garderobsdörrar på något vis.
Sovrum under renovering med målade gröna väggar, trälaminatgolv och vit taklampa. Färgburk och pall på golvet.
Skapa konto
Rum med gröna väggar och träparkett, garderob under montering och vit taklampa i fokus. Trästegpall står framför garderoben.
Skapa konto

Blir lite dumt med fodret till vänster om dörren, vi får nog skippa dörr och bygga någon annan smart förvaring. Någon som har nån bra ide?
Vit dörr med mässingshandtag, bredvid grön vägg och vit bokhylla. Taket och golvet har vita lister.
Skapa konto

Bonusbild på nivålisten runt klinkersen i hallen. Haha sjukt att det kan vara mer tillfredsställande att göra färdigt något så litet än att göra ett helt rum 90% färdigt. Hahaha svinnöjd!
Ingång med klinkergolv, ytterdörr, skohylla med jackor och skor, en barnspärr och en rengöringsflaska på trägolvet.
Skapa konto

För de som undrar färgen är en supermatt färg från Jotun, Organic Green.

• Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Trädgårdsarbetet kan börja! Beställde ett 13m2 stort växthus för någon månad sedan. Här är lite progressen:

Tanken är att ta ner björken, spara en 2m stubbe att fästa diverse saker i. Oklart vad än, något tak? Amplar?

Bort med sandlådan och växthus där pinnarna står.
Trädgård med gräsmatta, bar björk, odlingslåda av marksten, och en husvagn vid rött hus, förberett för växthusbygge.
Skapa konto
Trädgård med upphöjd odlingsram och björk, där en stubbe syns bredvid ett hus med stege. Plats för växthus markerad med pinnar.
Skapa konto

Sagt o gjort, ner med björken o börja gräva.

Tanken är att ha något slags upphöjt odlingssystem till höger om växthuset.

Hitom björken, längst staketet blir en hallonhäck tänker jag.
Byggarbetsplats för ett växthus med jordhög, plattor, och byggmaterial i en trädgård. Björkstubbe och skottkärra syns i förgrunden.
Skapa konto

Trädgård med plats för växthus, en stubbe avkapad björk, ram av marksten, en hög jord, skottkärra och lekplatsgunga i bakgrunden.
Skapa konto

Lagt klart ramen med marksten och gjutit fast aluminiumsockeln på 6 punkter (med proffsverktyg 😉)
Närbild på trädgårdsarbete med marksten, en svart ram och betong. En blå plastspade och jord syns på marken.
Skapa konto
Byggarbetsplats i trädgård med växthusfundament av marksten, nedhuggen björk och skottkärra fylld med jord. Gungställning i bakgrunden.
Skapa konto

Här är vi idag. Ska börja bygga ihop växthuset nu!

Plantorna vill ut!
Plantor på en fönsterbräda i återvunna kartonger och krukor. Olika växter under växtbelysning i inomhusmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
10000 muttrar och skruv, 300kg fönster och 200 aluminiumprofiler senare.

Ge mig en dag till så är det uppe! Ska försöka komma igång med markstenen i och utanför växthuset imorgon också 👍

• Bygget av ett växthus i en trädgård, med glasväggar delvis uppsatta. Verktyg och en skottkärra ligger på marken vid sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
Bäckström92 och 7 till
  • Laddar…
Ytterligare en dag av tidsoptimism passerad.

För att spara tid tänker jag att 3 markstenar a 35cm i mitten räcker, på sidorna blir det antingen odlingslådor direkt i jorden eller täckbark/grus och krukor 🙏

Kanske hinner klart innan påsk...

Nu har jag tak åtminstone!

Växthuset är köpt på outl1 om någon undrar, än så länge känns det okej för priset 👍

• Växthus under konstruktion vid solnedgång, omgiven av verktyg och brädor i en trädgård med lekplats i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Växthus under byggnation i en trädgård, med markstenar lagda i mitten och byggmaterial runtom. Det är kväll med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Johnnystålnacke och 9 till
  • Laddar…
Uppdatering växthus/trädgård:

Växthuset är färdigt, planterat lite buskar, byggt odlingslådor osv.

Ser ju extremt tråkigt ut när inget växer någonstans!

Uppdaterar med en bättre och frodigare bild i sommar sen också!

(en inzoomad från köksfönstret)
image-486043577980669337.jpg
Skapa konto

Har påbörjat garderobsdörrar också, som ska piffas till lite med en dekorlist och målas mörkgröna och nytt handtag.
20260424_151118.jpg
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.