14 867 läst ·
55 svar
15k läst
55 svar
Kök, hall, vardagsrum i enplan + källare
Tömde ut 2-3 radiatorer igår för att kunna ta bort bröstpanel som satt bakom. De små radiatorerna var det inte mycket vatten i, men till min förvåning sprutade det vatten ur det lite större. Man lär sig av sina misstag! Till nästa gång: dammsug ut ALLT vatten innan du plockar bort radiatorn.
edit: Rörmokare kommer den 5/9. Han håller även på med ventilation. Ska passa på att fråga om kostnad för att dra in FTX nu när man ändå har uppe mycket av golven, kanske kan dra rören där?
edit: Rörmokare kommer den 5/9. Han håller även på med ventilation. Ska passa på att fråga om kostnad för att dra in FTX nu när man ändå har uppe mycket av golven, kanske kan dra rören där?
De är troligen fästa/spikade mot syllen eller på annat sätt fästa mot väggen. Som sagt, om avståndet mellan platta och reglar är lågt skulle jag köpt plastkilar i olika storlek och palla upp extra.Robhe skrev:
Länk exempel plastkilar
Väggen nere, eventuellt ett par centimeter eller så till. Sen ska ju stolparna bort men just nu känns de "halvbärande" så jag väntar med att plocka dem tills skafferiväggen är uppe. Kanske imorgon, vem vet!
Hade rörmokaren här idag och han kommer och drar VA i köket nästa vecka eventuellt, så ska förbereda lite åt honom. Typ riva upp lite gips i tvättstugan från 2023....
Tips förresten; 25 % på Siemens vitvaror i deras egna webshop nu om man blir medlem. Allt finns tyvärr inte, men köpte fläkt + häll och sparade en 6-7 tusen
Hade rörmokaren här idag och han kommer och drar VA i köket nästa vecka eventuellt, så ska förbereda lite åt honom. Typ riva upp lite gips i tvättstugan från 2023....
Tips förresten; 25 % på Siemens vitvaror i deras egna webshop nu om man blir medlem. Allt finns tyvärr inte, men köpte fläkt + häll och sparade en 6-7 tusen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivit upp hela golvet i vardagsrummet, världens största hamsterhotell!
Har två rör till en gammal radiator, tror ni rörmokaren går med på att ta bort skarven i golvet (byta ut T-kopplingen till en 90 gradare)?
Förberett för röris också, vatten avlopp till fönster + till köksön.
Logga in
Skapa konto
Har två rör till en gammal radiator, tror ni rörmokaren går med på att ta bort skarven i golvet (byta ut T-kopplingen till en 90 gradare)?
Logga in
Skapa konto
Förberett för röris också, vatten avlopp till fönster + till köksön.
Logga in
Skapa konto
Nu har rörmokare gjort sitt, bara påkoppling kvar.
Elektriker har identifierat det mesta av elen på övervåningen och stängt av den. Han återkommer sen när jag dragit rör och fräst ut för lite dosor och så vidare. Så nu kan jag inte beskyllla någon annan om det går långsamt. 😳
Rev upp masoniten i hallen och såg fuktskadan, vi var med under besiktning och visste om detta & fick dra av på köpesumman. Men jag hade helt glömt av detta 😅
Jag tror inte det är något allvarligt utan det är bara se till att det är ordentligt torrt, byta ut en del av fodret på insidan av toaletten, tröskel och dra en sträng med någon tätmassa (silikon typ). Men ska dra upp råsponten och se hur det ser ut under!
Lite progress i veckan! Fixar fler kort under helgen
Elektriker har identifierat det mesta av elen på övervåningen och stängt av den. Han återkommer sen när jag dragit rör och fräst ut för lite dosor och så vidare. Så nu kan jag inte beskyllla någon annan om det går långsamt. 😳
Rev upp masoniten i hallen och såg fuktskadan, vi var med under besiktning och visste om detta & fick dra av på köpesumman. Men jag hade helt glömt av detta 😅
Jag tror inte det är något allvarligt utan det är bara se till att det är ordentligt torrt, byta ut en del av fodret på insidan av toaletten, tröskel och dra en sträng med någon tätmassa (silikon typ). Men ska dra upp råsponten och se hur det ser ut under!
Logga in
Skapa konto
Lite progress i veckan! Fixar fler kort under helgen
Slutar med att allt åker ner.
Satt masonit på alla väggar, med råspont under, känns bara omständligt att spara och slipa. De blir 6mm gips på vissa ställen.
Rörmokare klar, elektriker klar för stunden.
Nästa vecka ska jag försöka "rikta" reglarna i golvet. Få det någorlunda plant, blir eventuellt att skruva vinklar i bjälklaget.
Trappväggen nere, där blir en bit räcke. Klinkers och golvvärme i entren.
Satt masonit på alla väggar, med råspont under, känns bara omständligt att spara och slipa. De blir 6mm gips på vissa ställen.
Logga in
Skapa konto
Rörmokare klar, elektriker klar för stunden.
Nästa vecka ska jag försöka "rikta" reglarna i golvet. Få det någorlunda plant, blir eventuellt att skruva vinklar i bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Trappväggen nere, där blir en bit räcke. Klinkers och golvvärme i entren.
Logga in
Skapa konto
Behöver hjälp.
Vill ha elgolvvärme + klinkers. Vilket jag tänker bygger typ 2cm, minst?
Parkett är bara 14mm, vill ha samma höjd på golven.
Fråga 1:
Hur får jag de? Ta bort råspont, byta mot något lite tunnare? Går det? Tänker på bärigheten.
Fråga 2: hur långt mot trappan hade ni lagt klinkers?
Vill ha elgolvvärme + klinkers. Vilket jag tänker bygger typ 2cm, minst?
Parkett är bara 14mm, vill ha samma höjd på golven.
Fråga 1:
Hur får jag de? Ta bort råspont, byta mot något lite tunnare? Går det? Tänker på bärigheten.
Fråga 2: hur långt mot trappan hade ni lagt klinkers?
Logga in
Skapa konto
Mycket bra idé !maah skrev:
Dock lite nojig för reglarna under alla golv är 45x70mm. Känns extremt mesigt! Men om man kortlar med lite tvärgående reglar också.
Sen är ju ytan väldigt liten, så har svårt att se att det rör sig så mycket.
Någon som har erfarenhet av plejd DWN downlights?
Har försökt rita en färgglad överblick över hur jag vill ha belysningen i hemmet.
Siffror är strömbrytare, former är olika sorters belysning och färg är zoner/rum.
Jag vill att ni fokuserar på strömbrytare 1 och 2, och färg orange och blå.
Jag vill kunna släcka blå och orange från 1 och 2, det är plejd DWN-02 och ett par DWN-01.
Jag tänker att man kan dra hela orange och blå i en slinga.
Alltså, från strömbrytare 1 med en DIM-01, till första spotlighten i orange zon drar man tändkabel, fas och nolla och sedan fas och nolla mellan resterande i orange och blå zon?
Som beskrivning säger:
Sen går det "para" ihop strömbrytare 2 med DIM-01 pucken till zonerna också? Eller 🤔
Har försökt rita en färgglad överblick över hur jag vill ha belysningen i hemmet.
Logga in
Skapa konto
Siffror är strömbrytare, former är olika sorters belysning och färg är zoner/rum.
Jag vill att ni fokuserar på strömbrytare 1 och 2, och färg orange och blå.
Jag vill kunna släcka blå och orange från 1 och 2, det är plejd DWN-02 och ett par DWN-01.
Jag tänker att man kan dra hela orange och blå i en slinga.
Alltså, från strömbrytare 1 med en DIM-01, till första spotlighten i orange zon drar man tändkabel, fas och nolla och sedan fas och nolla mellan resterande i orange och blå zon?
Som beskrivning säger:
Logga in
Skapa konto
Sen går det "para" ihop strömbrytare 2 med DIM-01 pucken till zonerna också? Eller 🤔
Sådär ja, nu har vi ett golv i vardagsrum/kök.
Rivit spända taket också! Börjat läkta lite. Blir läkt längs med takstolar och sen gles. Hoppas på att glesa färdigt imorgon så kan vi börja dra lite el och förhoppningsvis få upp gips i taket.
Rivit spända taket också! Börjat läkta lite. Blir läkt längs med takstolar och sen gles. Hoppas på att glesa färdigt imorgon så kan vi börja dra lite el och förhoppningsvis få upp gips i taket.
& nu har vi gles på cc 40!
Rör/slang-dragning & installation av dosor står på schemat imorn! 🤌
Hinner man gipsa taket tills på söndag tro?
Edit:
Väggen till vänster om kapsågen var extremt skev. Tror det diffade 5cm i ändarna!
Blir spännande att installera ett kök mot den väggen...
Får se om jag glesar/rätar upp den, om det behövs.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rör/slang-dragning & installation av dosor står på schemat imorn! 🤌
Hinner man gipsa taket tills på söndag tro?
Edit:
Väggen till vänster om kapsågen var extremt skev. Tror det diffade 5cm i ändarna!
Blir spännande att installera ett kök mot den väggen...
Får se om jag glesar/rätar upp den, om det behövs.
Redigerat: