Fick vårat första hus i onsdags, 27/8 - 25.

Vi har flyttat in i den hyfsat fräscha inredda källaren. Jag, min fru och 9 månaders dotter.

Tanken är att riva lite väggar, tak. Byta kök, golv och nya tak i hall, vardagsrum och kök (duh...).

Jag lämnar det så sålänge, skriver på telefonen just nu. Återkommer med framsteg hittills, bilder, hur vi tänker framöver och vår naiva tidsplan när jag sitter vid min laptop.

Här är en bild på planlösningen sålänge:

• Planlösning över husets bottenvåning med rum såsom vardagsrum, kök och sovrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Så här såg det ut när vi köpte det, haha ursäkta mitt finger som skymmer kameran på vissa bilder.

• Vit dörr med runt fönster, mörk matta, skor och blommigt tapetmönster i hall.
    Skapa konto
  • Vit trappa sedd från ovan med tavla föreställande en bil på väggen ovanför. En dörrkarm och ett ganska mörkt rum visas också.
    Skapa konto
  • Utsikt från hall med trägolv och spegel mot vardagsrum med soffa, delvis skymd bild.
    Skapa konto
  • Entré med mörkt trägolv, en byrå med spegel, väggbeklädnad och valv in till kök. Resväska hänger på en krok.
    Skapa konto
  • Trångt rum med mörkt trägolv, vit panelvägg och blommig tapet. Fönsterbräda med lampa och växt, vit byrå med krukväxt.
    Skapa konto
  • Ljust rum med trägolv, vit garderob, dammsugare, runda speglar, och fönster med utsikt över trädgård. Växt och lampa på bord under fönstret.
    Skapa konto
  • Ett sovrum med grå väggar, säng med mönstrat överkast, rund matta, fjäderlampa, och hylla med prydnadssaker. Grönt utanför fönstret.
    Skapa konto
  • Badrum med vitt kakel, svart golv, färgglad duschdraperi och handfat. En del av bilden är delvis skymd av ett finger.
    Skapa konto
  • Kök med trägolv och träskåp, spis och kylskåp synliga; spegel reflekterar en person som sitter vid ett bord i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kök med träpaneltak, brun golvmatta, ett runt matbord med fyra stolar och ett skymmande finger i nedre kanten.
    Skapa konto
  • Sovrum med mörka väggar, trägolv och tak, en säng närmast kameran samt en garderob längs väggen.
    Skapa konto
  • Sovrum med dubbelsäng, brunt blommönstrat fondvägg, ljust trägolv och vitt tak med lampa.
    Skapa konto
  • Vardagsrum med hörnsoffa, soffbord och fåtölj. Fingret skymmer del av bilden.
    Skapa konto
  • Vardagsrum med parkettgolv, öppen spis, TV, två stolar och ett runt bord, delvis skymt av ett finger.
    Skapa konto
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Lite paintkunskap kom till nytta 😅
Vi ska riva de röd-markerade väggarna, och de gröna är nya som ska sättas upp och bilda ett liiiiitet walk-in skafferi.
Ritning av husplan med markerade väggar; röda för rivning, gröna för nybygge av skafferi. Anpassningar för att öppna upp och förbättra utrymmen.
Skapa konto

Skickar även med lite bilder på framstegen (kommit längre men missat ta med telefonen).

Köksväggar nedplockade, spännande rör upp på vinden - till ett tryckutjämningskärl. Gammalt värmesystem, bara ta ner!
Renovering pågår i vardagsrum och kök, med nedplockade väggar och blottat tak. En vit eldstad syns till höger och en ICA-påse ligger på parkettgolvet.
Skapa konto
Rivningsprojekt i kök med borttagen vägg, exponerade rör och golv. En spis står kvar och material ligger spritt på golvet.
Skapa konto

Valv till vardagsrum borta. Ska öppnas upp ytterligare lite, till elementen som syns i bild till höger.
Renoveringsprojekt med en rivet valvöppning i ett rum. Sladdar på golvet, en papperskorg och en blomvas syns i förgrunden.
Skapa konto

Tänkte ta bort den lilla väggstumpen som är kvar till vänster i bild, men det ser ut att vara en bärande konstruktion. Så viktigt är det inte att ha bort den 😆Massiv träbalk upp i tak.
Demonterad dörrkarm med synliga träreglar och skadad väggbeklädnad i ett rum under renovering, sladdar och verktyg ligger på golvet.
Skapa konto

Svärfar tar bort valv till kök:
Renovering pågår i rum med blomtapet; man står på pall och arbetar på ramar mellan nedtagna väggar. Verktyg på golvet.
Skapa konto

Golvet i vardagsrummet har knarrat och sviktat KOPIÖST! Låter extremt burkigt att gå på också, tänk er att gå på en stor tom burk.
En förklaring kan vara typ 10-15cm kutterspån - burkigheten.
Borde inte reglarna ligga på det gjutna betongbjälklaget? Eller har jag fel? Det hänger ju 3-4 cm ovanför (se bild).
Handen river upp golv och avslöjar kutterspån under, en del av renovering. Träflis och öppet utrymme mellan reglar och betong syns.
Skapa konto

Edit:
Slänger även med en bild på köket, inte superspännande. Ett Ikea kök. Stor köksö med häll, inbyggd fläkt i taket - det blir dock spännande att lösa! Högskåp bakom.
Bänkskivor, knoppar/handtag, vitvaror och diskho'ar beställs från andra ställen.
3D-ritning av kökslayout med grå skåp, köksö med diskho och spis, och väggar som formar ett litet rum i hörnet. Ljust trägolv.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Betongplattan/Betongvalvet är nog ojämnt och träreglarna är uppkilade för att ta bort ojämnheter. Kan också vara så att det går diverse värmerör och vattenledningar under reglarna - så är det iaf i vårt hus.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Betongplattan/Betongvalvet är nog ojämnt och träreglarna är uppkilade för att ta bort ojämnheter. Kan också vara så att det går diverse värmerör och vattenledningar under reglarna - så är det iaf i vårt hus.
Gjorde ni något åt det? Alltså knarr/svikt/ihålighet.
Min tanke är att spjäla emellan korta reglar mellan de långa, alltså små korta tvärgående lite här och var + en 22mm spånskiva och sen parkett på. Borde räcka?

Rivningsarbete i hall, visar borttagen vägg med bröstpanel och exponerad dörröppning. Golvet är rörigt med byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Nu är alla valv borttagna, öppnade upp den lilla väggbit som satt där också.
Renoveringsprojekt där en väggöppning skapats, exponerade ledningar och borttagen parkett syns. Skuggor av en person och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Öppningen in till vardagsrummet är nu i sin tänkta fullbredd. Lite bröstpanel som ska bort som sitter bakom element. Min tanke var att plocka bort alla element som sitter på väggar vi ska renovera, skönt att ha det gjort och slippa värma upp rum som inte används (iofs varmt ute fortfarande). Men far min tyckte jag skulle vänta...

Renoveringsarbete med utriven parkett och tak, skräp på golvet, verktyg och belysning synliga i ett rum under ombyggnad.
Skapa konto

Från blivande matsal ner i hallen. Skafferiet kommer byggas upp här. Allt innertak, golvmatta och bröstpanel borttagen.

Renoveringsprojekt med delvis rivna väggar, lösa kablar och byggmaterial utspritt på golvet i en framtida matsal och hall.
Skapa konto

Andra riktningen, från hall in i matsal. Vet inte om det syns i bild men taket sviktar en del här, husets är bredare här. Så jag försöker nog lyfta upp det och reglar upp väggen till skafferiet ganska omgående.

Rum under renovering med stege, rivet parkettgolv och synliga rör. Verktyg och byggmaterial syns i bakgrunden.
Skapa konto

Rivit upp lite parkett inför rörmokarbesök, när nu det blir.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Robhe Robhe skrev:
Slänger även med en bild på köket, inte superspännande. Ett Ikea kök. Stor köksö med häll, inbyggd fläkt i taket - det blir dock spännande att lösa! Högskåp bakom.
Bänkskivor, knoppar/handtag, vitvaror och diskho'ar beställs från andra ställen.
[bild]
Varför inte häll med fläkt? Gå upp till 80cm hällskåp och sätt in t.ex. Electrolux Y84CC440CZ så behöver ni inte ha problem med att montera en fläkt i taket. Vet dock inte hur det blir med utblås i Ikeas låga socklar.

• Gilla
Bodil Ström
  • Laddar…
Robhe Robhe skrev:
Lite paintkunskap kom till nytta 😅
Vi ska riva de röd-markerade väggarna, och de gröna är nya som ska sättas upp och bilda ett liiiiitet walk-in skafferi.
[bild]
Skickar även med lite bilder på framstegen (kommit längre men missat ta med telefonen).

Köksväggar nedplockade, spännande rör upp på vinden - till ett tryckutjämningskärl. Gammalt värmesystem, bara ta ner!
[bild][bild]
Valv till vardagsrum borta. Ska öppnas upp ytterligare lite, till elementen som syns i bild till höger.
[bild]
Tänkte ta bort den lilla väggstumpen som är kvar till vänster i bild, men det ser ut att vara en bärande konstruktion. Så viktigt är det inte att ha bort den 😆Massiv träbalk upp i tak.
[bild]

Svärfar tar bort valv till kök:
[bild]
Golvet i vardagsrummet har knarrat och sviktat KOPIÖST! Låter extremt burkigt att gå på också, tänk er att gå på en stor tom burk.
En förklaring kan vara typ 10-15cm kutterspån - burkigheten.
Borde inte reglarna ligga på det gjutna betongbjälklaget? Eller har jag fel? Det hänger ju 3-4 cm ovanför (se bild).
[bild]
Edit:
[bild]
Köp en spishäll med inbyggd fläkt. Fungerar utmärkt och ni slipper strulet med fläkt i taket

• Gilla
Bodil Ström
  • Laddar…
Vad händer här, varför har du inga kläder på dig? :)

Skugga av en person på en vägg, utan tydliga detaljer.

• Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
T Tobbelina F skrev:
Vad händer här, varför har du inga kläder på dig? :)

[bild]
Hahahaha jag såg den vålnaden också! Det är svärmor, tyvärr 😉

• Haha
  • Gilla
Johana1990 och 2 till
  • Laddar…
P PCN skrev:
Köp en spishäll med inbyggd fläkt. Fungerar utmärkt och ni slipper strulet med fläkt i taket
Har kollat på de också, vi har velat fram och tillbaka & kom fram till att vi vill ha i taket.

Har hört både bu och bä från personer med såna häll'ar. Jag vill inte att höjden på kokkärlet ska avgöra hur matoset sprider sig i huset 😅

De kanske är svinbra, men jag tror det blir i taket. Men vi får se! 😁

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
S Svetor skrev:
Varför inte häll med fläkt? Gå upp till 80cm hällskåp och sätt in t.ex. Electrolux Y84CC440CZ så behöver ni inte ha problem med att montera en fläkt i taket. Vet dock inte hur det blir med utblås i Ikeas låga socklar.
Hmm, är den värd 30k? När HHOB760S kostar hälften 🤔 ser exakt likadana ut, förutom att den ena är 10cm större då.

Edit:
Kollade ett par "bäst i test" och många bäst/premium modeller ligger ju på 40-50k ! 😱

Redigerat:
Robhe Robhe skrev:
Min tanke är att spjäla emellan korta reglar mellan de långa, alltså små korta tvärgående lite här och var + en 22mm spånskiva och sen parkett på. Borde räcka?
Hade generellt inte det det problemet, men vid en renovering gjorde vi om reglarna med mera. Jag hade satsat på "palla upp" reglarna med fler stödklossar ifall det sviktar. Kanske räcker att köpa plastkilar som du sätter under (och .ev en skruv/spik igenom för att de ska ligga still)

Robhe Robhe skrev:
Hur sitter reglarna fästade mot betongplattan?

Robhe Robhe skrev:
Hmm, är den värd 30k? När HHOB760S kostar hälften 🤔 ser exakt likadana ut, förutom att den ena är 10cm större då.

Edit:
Kollade ett par "bäst i test" och många bäst/premium modeller ligger ju på 40-50k ! 😱
Tycker absolut att den kan vara värd det, plus att den saphirmatta ytan är väldigt trevlig att hålla ren och snygg jämfört med en vanlig glashäll, dock kan man absolut gå ner till t.ex HHOB860C, med denna kan du även behålla 60-skåpet för den passar ändå även om det är en 80cm häll, det kan du även med HHOB760S men det blir lite mindre plats för kastruller & stekjärn om man har mer än en platta igång samtidigt.

Haha jo, jag gissar utan att läsa några tester att Bora och Fjärås Benthaus är med på den listan, visst är det fina hällar och Fjärås plasmafilter är i en klass för sig själv, men har väldigt bra erfarenhet av hällfläktarna som Electrolux erbjuder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.