J J-banan skrev:
Krävs 3 polig brytare för alla 5 ledar matningar
Har du en källa på detta krav?
Jag hävdar att det inte finns.
Man får göra en egen bedömning beroende på hur trefasgruppen är utförd och vilka risker som finns med att t.ex en lekman byter ett uttag.

• Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I dina kläder hade jag
- hoppat över PSAn för fjärrvärmen, dvs ingen JFB alls,
- lagt kylen på ordinarie JFBn,
- satt en JFBn för utomhus och kanske lite till, inte PSA.
Dvs minus tre PSAer och plus en JFB.
Det bekymmer man kan få är om något helt annat i huset får jordfel eller kortslutning som blåser en säkring, vilka båda typiskt triggar husets jordfelsbrytare. Om man är bortrest är själva felet i sig antagligen inget problem, så länge värme och kyl/frys inte slås ut. Och jag har varit med om att det har gått säkringar i flera fall av helt andra orsaker (som inte varit akut att åtgärda), i vissa fall när vi varit borta.

De hus jag administrerar har alla kyl/frys på grupper som inte går via en gemensam jordfelsbrytare, f.n. har inga av dem jordfelsbrytare men vid framtida ombyggnationer kommer de antagligen att få egna jordfelsbrytare.

---

El som går utomhus bör alltid ha egen jordfelsbrytare eller åtminstone egen (2-polig) brytare för att hantera fel som att någon vattnat öppna uttag.

Om man använder PSA är det extra viktigt att bara använda sådan av högsta kvalité, det mesta i mina normcentraler kommer från Häger,

A
Tycker det ser vettigt ut. Kyl/frys med belysningen är ju klokt också. Trådstartaren verkar ha tänkt igenom detta. Bra 👍

D dan_norstedt skrev:
Det bekymmer man kan få
med vad? Vilken eller vilka av mina punkter syftar du på?
D dan_norstedt skrev:
är om något helt annat i huset får jordfel eller kortslutning som blåser en säkring, vilka båda typiskt triggar husets jordfelsbrytare.
Har du något exempel på detta "något annat" och hur du skulle vilja skydda dig emot det, dvs vilken av mina på punkter du syftar på?
D dan_norstedt skrev:
Om man är bortrest är själva felet i sig antagligen inget problem, så länge värme och kyl/frys inte slås ut.
Det är därför jag ville lägga fjärrvärmen utanför alla JFBer.
D dan_norstedt skrev:
Och jag har varit med om att det har gått säkringar i flera fall av helt andra orsaker (som inte varit akut att åtgärda), i vissa fall när vi varit borta.
Jaha, och? Gått pga fel eller överlast? Vad var skälet? Hur har du åtgärdat det? Vill du mena att det är vanligt förekommande att säkringar löser när man är borta?
D dan_norstedt skrev:
De hus jag administrerar har alla kyl/frys på grupper som inte går via en gemensam jordfelsbrytare, f.n. har inga av dem jordfelsbrytare men vid framtida ombyggnationer kommer de antagligen att få egna jordfelsbrytare.
Ja så gjorde man förr. Jag vill minnas att t.o.m elsäkerhetsverket rekommenderade en separat JFB på kylen en gång i tiden, troligen sent 90-tal men hittar ingen källa just nu. Idag har vi tänkt om. Jag tycker det vore en dålig ide att sätta en separat PSA på kylen i nya hus. Det finns liksom inga skäl till det. Kan du presentera några relevanta skäl?

med vad? Vilken eller vilka av mina punkter syftar du på?
Den punkt jag syftade på var att lägga kyl och frys på den gemensamma jordfelsbrytaren.
Jaha, och? Gått pga fel eller överlast? Vad var skälet? Hur har du åtgärdat det? Vill du mena att det är vanligt förekommande att säkringar löser när man är borta?
Överlast räknar jag inte riktigt i det här sammanhanget, har bara sett det i modern tid i samband med matlagning, speciellt med flera kockar, och då är man uppenbarligen hemma. Har man dessutom värmepump med effektvakt så märker den oftast överlastproblem (om den är rätt konfigurerat) innan någon säkring går (och vid överlast så löser normalt heller inte jordfelsbrytaren ut, så det är inte ett problem för sektioneringen).

En sak som blåst säkringar ett antal gånger är glödlampor där glödtråden när de gått till avbrott under drift, lyckats skapa en ljusbåge som gett plasma och råkortis (med ljudeffekter) - det inträffar inte så ofta, men när det gör det så kan det ta med sig gruppsäkring och då trigga jordfelsbrytaren.

Men nej, det är inte vanligt att det går sönder när man är borta. Tror jag råkat ut för att någon gruppsäkring gått pga. kortslutning 2 eller 3 ggr när jag varit borta, minns inte exakt vad orsaken var just då, men när säkringarna gått i våra grupper rent generellt inklusive dessa fall så har orsaken alltid varit mer eller mindre trivial att hitta (lampa eller apparatfel) i alla utom ett fall (kabelfel). Jag har varit glad att kyl och frys fortsatt gå i dessa fall då inte legat på en gemensam jordfelsbrytare.

Sedan har vi fallet när en av ungarna tappade en förlängningskabel i vatten utomhus, eller de klippt en förlängningssladd med häcksax/gräsklippare (har hänt mer än en gång), en separat jordfelsbrytare för det som dras utomhus ser jag som mer eller mindre nödvändigt - glömd inkopplad förlängningssladd som blir dränkt vid regn känns inte som ett orimligt scenario. Men just detta har inte varit ett problem för kyl och frys eftersom vi uppenbarligen varit hemma då.

Bekymret är att om grupperna ligger på en gemensam jordfelsbrytare kommer även den sannolikt att lösa ut vid kortslutningsfallet (jag antar att det är den magnetiska kretsen som inte klarar balansen vid kraftig överström).

----

Angående jordfelsbrytare på kyl och frys så föredrar jag att köra dem utan, men så länge den bara rör den gruppen så har jag ingen större invändning, om man har extra uttag som man av praktiska skäl man finner lämpligt att lägga på samma grupp så behöver man ju jordfelsbrytaren.

Det är sällsynta saker som kan hända ja. Vad har du i kylen/frysen som är så värdefullt att det skulle motivera en separat JFB? Idag slaktar man inte sin tjur och lägger upp matförråd i frysen för ett år framåt.

Det är sällsynta saker som kan hända ja. Vad har du i kylen/frysen som är så värdefullt att det skulle motivera en separat JFB? Idag slaktar man inte sin tjur och lägger upp matförråd i frysen för ett år framåt.
Är ju rätt soft att inte spontan-avfrosta frysen med vattenskada som följd eller komma hem till ett amatörbiogasverk när dina köttbullar ruttnat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Är ju rätt soft att inte spontan-avfrosta frysen med vattenskada som följd eller komma hem till ett amatörbiogasverk när dina köttbullar ruttnat.
Så mycket vatten kommer det inte ut ur en frys, eller hur? Varför överdriver du så?

Jag skrev att man bör ha larm eller att någon ser till huset när man är borta om man är så orolig. Att sätta en separat JFB på frysen är en falsk säkerhet. Den kan gå sönder av sig själv också.

Så mycket vatten kommer det inte ut ur en frys, eller hur? Varför överdriver du så?
Jag har laminatgolv. Skulle tro att en deciliter vatten från en havererad frys som inte upptäcks räcker för att förstöra ett rätt stort golv gemensamt i hall och kök.

Jag skrev att man bör ha larm eller att någon ser till huset när man är borta om man är så orolig. Att sätta en separat JFB på frysen är en falsk säkerhet. Den kan gå sönder av sig själv också.
Vadå överdriver?
Det kommer ju tillräckligt för att vara rätt jävla trist för ditt laminatgolv.
Fånig kommentar från din sida.

https://www.reddit.com/r/PrivatEkonomi/comments/1gutfyx/vattenskada_t

Men skaffa ett riktigt golv som tål att moppas!

Och återigen, en separat JFB räddar dig inte från att skada ditt känsliga golv.

😂😂😂

Jag är heller ingen förespråkare av separat JFB för kyl/frys utan har bara en i min ordinarie bostad men visst finns det situationer där en separat JFB faktiskt kan rädda ett golv. Hur man värderar det må vara upp till var och en kan jag tycka.

Fast det minskar risken.

ClasseClas
A avh67f skrev:
Tycker det ser vettigt ut. Kyl/frys med belysningen är ju klokt också. Trådstartaren verkar ha tänkt igenom detta. Bra 👍
Ännu vettigare är att dessutom lägga till fibermodem, router, accesspunkt mm. Då kommer barnen genast att hjälpa till att säga att JFBn har brutit, indirekt vill säga... "Internet funkar inte."

• Haha
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Fast det minskar risken.
Nej det ökar oftast risken om man delar upp för kyl-frys separat. Att sektionera så det med större sannolikhet för fel tex grupper ute osv ligger under en JFB ihop med oviktiga delar inne och en JFB med då tex kyl-frys och några ev viktiga laster i övrigt och några uttag, belysning som felindikerar så är man hemma på ett bra sätt.

Sen får man om man vill angripa problemet rätt ordna övervakning av temperaturen också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.