3 111 läst ·
40 svar
3k läst
40 svar
Kök - eldragning 3 fas
Sida 1 av 3
Hej!
Vill ha lite inspel/tankar vid köksrenovering.
Har att tillgå 3 slangar (20mm) från elcentral till kökets kopplingsdosor (1, 2 och 3) det går inte att dra fram fler utan att riva tak/vägg.
Jag tänker följande indelning:
Rör 1.
3-fas grupp 2.5 16a
2 faser till häll
1 fas till ugn.
Rör 2.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - micro
1 fas - diskmaskin
1 fas - K/F och belysning tak
Rör 3.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - vägguttag
1 fas - vägguttag andra sidan köket + köksfläkt
1 fas uttag till fönsterlampa och vägguttag i skafferi där det står en extra kyl och bakmaskin ska köras.
Vad tror ni om den indelningen? Fördelar/nackdelar utifrån mina förutsättningar? Är det överdrivet många grupper?
3-fas grupper delas självklart upp i kopplingsdosa, elcentral har jfb och det kommer märkas upp tydligt i kopplingsschema samt på förteckningen vid elcentralen.
Pekpinnar om vem som får koppla vad undanbedes.
Tackar ödmjukast.
Har att tillgå 3 slangar (20mm) från elcentral till kökets kopplingsdosor (1, 2 och 3) det går inte att dra fram fler utan att riva tak/vägg.
Rör 1.
3-fas grupp 2.5 16a
2 faser till häll
1 fas till ugn.
Rör 2.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - micro
1 fas - diskmaskin
Rör 3.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - vägguttag
1 fas uttag till fönsterlampa och vägguttag i skafferi där det står en extra kyl och bakmaskin ska köras.
Vad tror ni om den indelningen? Fördelar/nackdelar utifrån mina förutsättningar? Är det överdrivet många grupper?
3-fas grupper delas självklart upp i kopplingsdosa, elcentral har jfb och det kommer märkas upp tydligt i kopplingsschema samt på förteckningen vid elcentralen.
Tackar ödmjukast.
Välkommen till forumet!5 5felfinn skrev:Hej!
Rör 1.
3-fas grupp 2.5 16a
2 faser till häll
1 fas till ugn.
Rör 2.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - micro
1 fas - diskmaskin
Rör 3.
3-fas grupp 1.5 10a
1 fas - vägguttag
Tackar ödmjukast.
I dina kläder hade jag också gjort något sånt. Du menar delad trefas med gemensam nolla? Kan det bli bökigt att få igenom 5 stycken 2,5 kvmm i ett 20-rör (jag vet inte själv)?
Tillägg: det är inte alls överdrivet många grupper, formellt är det bara 3 st. Men en säkring vardera för K/F, DM och mikro låter bra.
Sen vill jag inte skriva dig på näsan men jag förmodar att du vet att de tre faserna i varje grupp måste vara L1, L2 och L3.
Redigerat:
Helst vill du ha separat jordfelsbrytare för dedicerade uttag för kyl och frys eftersom du inte vill att andra trasiga apparater ska stänga av dessa.
Man kan också överväga att köra kyl och frys på dedicerade uttag utan jordfelsbrytare eftersom risker förknippade med jordfel i just dessa är låg och på så sätt minska risken att de slår av pga. fukt om de står illa till (som normalt är ofarlig att koka bort), men det finns olika uppfattningar om detta.
Man kan också överväga att köra kyl och frys på dedicerade uttag utan jordfelsbrytare eftersom risker förknippade med jordfel i just dessa är låg och på så sätt minska risken att de slår av pga. fukt om de står illa till (som normalt är ofarlig att koka bort), men det finns olika uppfattningar om detta.
Det blir dock väldigt svårt att göra så med en delad trefasgrupp. Vi har dedicerad JFB för K/F men det går att argumentera mot det också. Man skulle i TS exempel kanske kunna ha en egen JFB på den gruppen i vilken K/F ingår och flytta takbelysningen i köket till K/F:s säkring -- då märker man problemet innan maten förstörts. Då kan dessutom TS få ytterligare en till säkring till uttagen i köket.D dan_norstedt skrev:Helst vill du ha separat jordfelsbrytare för dedicerade uttag för kyl och frys eftersom du inte vill att andra trasiga apparater ska stänga av dessa.
Precis så. Det är 3 faser och en jord och nolla per 3-fas grupp.D datja skrev:Välkommen till forumet!
I dina kläder hade jag också gjort något sånt. Du menar delad trefas med gemensam nolla? Kan det bli bökigt att få igenom 5 stycken 2,5 kvmm i ett 20-rör (jag vet inte själv)?
Tillägg: det är inte alls överdrivet många grupper, formellt är det bara 3 st. Men en säkring vardera för K/F, DM och mikro låter bra.
Sen vill jag inte skriva dig på näsan men jag förmodar att du vet att de tre faserna i varje grupp måste vara L1, L2 och L3.
Hur bökigt det är lämnar jag osagt tills jag prövat.😉
Det har jag koll på, annars kan belastningen bli fel på nollan. Inte bra.
D dan_norstedt skrev:Helst vill du ha separat jordfelsbrytare för dedicerade uttag för kyl och frys eftersom du inte vill att andra trasiga apparater ska stänga av dessa.
Det var lite så min tanke var med att lägga takbelysningen på samma säkring som kyl och frysen, då märker man förhoppningsvis snabbare att den löst ut.D datja skrev:Det blir dock väldigt svårt att göra så med en delad trefasgrupp. Vi har dedicerad JFB för K/F men det går att argumentera mot det också. Man skulle i TS exempel kanske kunna ha en egen JFB på den gruppen i vilken K/F ingår och flytta takbelysningen i köket till K/F:s säkring -- då märker man problemet innan maten förstörts. Då kan dessutom TS få ytterligare en till säkring till uttagen i köket.
Ser att du redan själv föreslagit takbelysning med K/F!5 5felfinn skrev:
Dumt att man inte kan se tidigare inlägg när man skriver.
Hursomhelst: kör på din plan.
Om du har dvärgbrytarcentral vore det snyggt om du använde säkringar som bryter alla tre faserna i varje grupp.
Problemet är om det inträffar när man inte är hemma.5 5felfinn skrev:
Om du ska ha en egen jordfelsbrytare (utanför husets normala) som inkluderar kyl och frys på en trefasgrupp så måste den vara för alla tre faserna (eftersom delar nolla), Så det blir lite knepigt att sektionera detta bra.
Om det är en Diazed-central så kan man trixa sig runt det genom att bara lägga fast installerade apparater på de andra faserna i gruppen och antingen skippa jordfelsbrytare eller sätta upp jordfelsbrytare efter uppdelningen av trefasgruppen, finns vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kanske läge att bumpa denna gamla gallup ang om JFBer tjyvlöser
https://www.byggahus.se/forum/threads/brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvloesa.155984/
Jag tror knappast att det har blivit värre. Dvs det finns knappast några behov av att "skydda" kylen utan den kan ligga under samma JFB som större delen av huset. Det är vad BH rekommenderar idag.
Det som kan vara bra är att sätta två JFBer med en sund fördelning med riskgrupper på en egen. Men viktigast är nog larm eller att någon ser till huset om man är bortrest en längre tid.
https://www.byggahus.se/forum/threads/brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvloesa.155984/
Jag tror knappast att det har blivit värre. Dvs det finns knappast några behov av att "skydda" kylen utan den kan ligga under samma JFB som större delen av huset. Det är vad BH rekommenderar idag.
Det som kan vara bra är att sätta två JFBer med en sund fördelning med riskgrupper på en egen. Men viktigast är nog larm eller att någon ser till huset om man är bortrest en längre tid.
Jag har två elcentraler med jfb. Central 1 för "boytor" där KF bland annat är inkopplat och sen central 2 där dräneringspumpen sitter, som vi upplevt varit största boven hos oss att jfb löst ut.Bo.Siltberg skrev:
Kanske läge att bumpa denna gamla gallup ang om JFBer tjyvlöser
[länk]
I central 2 finns också tvättstugan.
Jag har en jfb för allt utom:
PSA fjärrvärme.
PSA kyl/frys + belysning i kök.
PSA el utomhus.
Det kanske är lite overkill, men jag fick ett jordfel i en lampa utomhus när vi var bortresta som löste PSAn och det ända som hände var att elen ute slocknade. Det var myror som byggt bo i lampan...
Det är säkert lite onödigt, men det känns bättre när vi reser iväg att det är separerat.
PSA fjärrvärme.
PSA kyl/frys + belysning i kök.
PSA el utomhus.
Det kanske är lite overkill, men jag fick ett jordfel i en lampa utomhus när vi var bortresta som löste PSAn och det ända som hände var att elen ute slocknade. Det var myror som byggt bo i lampan...
Det är säkert lite onödigt, men det känns bättre när vi reser iväg att det är separerat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
I dina kläder hade jag
- hoppat över PSAn för fjärrvärmen, dvs ingen JFB alls,
- lagt kylen på ordinarie JFBn,
- satt en JFBn för utomhus och kanske lite till, inte PSA.
Dvs minus tre PSAer och plus en JFB.
- hoppat över PSAn för fjärrvärmen, dvs ingen JFB alls,
- lagt kylen på ordinarie JFBn,
- satt en JFBn för utomhus och kanske lite till, inte PSA.
Dvs minus tre PSAer och plus en JFB.