1 182 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Köer till husläkare, 5v normalt??
Behöver träffa min husläkare, på den lokala vårdcentralen i norrförort till Sthlm. Jag vill ha hostmedicin, fick tid dagen efter på eftermiddagen (lättakut) Vill också prata om något annat med med läkare, inga konstigheter utan vanliga krämpor så att säga, detta för att få lämna kissprov och ev få medicin. Och för detta kunde jag tydligen inte ta på lättakuten enligt telefonsamtal, utan måste boka tid. Min läkare hade tid först om 5v. Detta är tydligen inte ovanligt utan normalt. Jag är ta i trä förskonad från sjukhus osv och besöker sällan husläkare, men kan inte minnas jag behövt vänta så länge tidigare. Nya Sverige eller?
Om man vänder sig till privat läkare, vad kostar då en patientavgift?
Om man vänder sig till privat läkare, vad kostar då en patientavgift?
Så har det varit de senaste 20 åren, akuta sker finns tid till, mindre akuta saker får vänta. Det är samma patientavgift hos privatläkare om de är anslutna till landstinget, vilket de flesta är idag.
Själv hade jag ont i en tå sedan nästan ett år tillbaka. Fick en tid 3 veckor efter samtalet, fick ta prover, remiss till röntgen två veckor senare, telefontid ytterligare två veckor senare.
Visade sig vara artros, behandlas med egenvård i form av motion, bra skor, antiinflammatoriska smärtstillande och hälsokostpreparat, steloperation kan bli aktuellt om besvären blir mycket stora om 15-20 år.
Själv hade jag ont i en tå sedan nästan ett år tillbaka. Fick en tid 3 veckor efter samtalet, fick ta prover, remiss till röntgen två veckor senare, telefontid ytterligare två veckor senare.
Visade sig vara artros, behandlas med egenvård i form av motion, bra skor, antiinflammatoriska smärtstillande och hälsokostpreparat, steloperation kan bli aktuellt om besvären blir mycket stora om 15-20 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
I ditt fall kan det ju tänkas att någon annan läkare på samma vårdcentral har någon ledig tid snabbare.
Annars kan man på Vårdguiden leta upp vårdcentraler som är i närheten av där man bor eller jobbar och göra en jämförelse mellan dem och då visas bland annat andelen patienter som får ett läkarbesök inom 7 dagar.
https://www.1177.se/Stockholm/Hitta-vard/?q=vårdcentral®ions=1
Annars kan man på Vårdguiden leta upp vårdcentraler som är i närheten av där man bor eller jobbar och göra en jämförelse mellan dem och då visas bland annat andelen patienter som får ett läkarbesök inom 7 dagar.
https://www.1177.se/Stockholm/Hitta-vard/?q=vårdcentral®ions=1
Så, lättakuten 24 timmar senare, fick jag tid för min hosta. Det gick inte att få utskrivet via sköterskan via telefon utan var tvungen betala 200kr för att träffa läkare. Och 259kr för en litan flaska Cosilana(?) hostmedicin. 460kr alltså. Kan tilläggas att det inte gick av avboka tiden, eftersom det var inom 24 timmar till läkartid. Jag som råkade känna mig lite bättre senaste dygnet.
Och så har jag tid om ca 5 veckor igen, för den andra relativt lilla vardagliga saken jag vill få medicin för. Fy fan. Varför kan man inte ta det på samma gång??!
Och så har jag tid om ca 5 veckor igen, för den andra relativt lilla vardagliga saken jag vill få medicin för. Fy fan. Varför kan man inte ta det på samma gång??!
För att alla andra också bara ska ta sin lilla vardagliga sak på en lättakuttid vilket leder till att tiderna måste göras dubbelt så långa och du får vänta längre på att få en.Dracula skrev:
Så, lättakuten 24 timmar senare, fick jag tid för min hosta. Det gick inte att få utskrivet via sköterskan via telefon utan var tvungen betala 200kr för att träffa läkare. Och 259kr för en litan flaska Cosilana(?) hostmedicin. 460kr alltså. Kan tilläggas att det inte gick av avboka tiden, eftersom det var inom 24 timmar till läkartid. Jag som råkade känna mig lite bättre senaste dygnet.
Och så har jag tid om ca 5 veckor igen, för den andra relativt lilla vardagliga saken jag vill få medicin för. Fy fan. Varför kan man inte ta det på samma gång??!
Sjuksköterskor har ingen förskrivningsrätt och jag har full förståelse för att en läkare inte skriver ut Coccillana-Etyfin till en okänd patient per telefon. Det är ett relativt vanligt missbrukspreparat.
Att det kostar 200 kr är tack vare att du och jag betalar skatt, den verkliga kostnaden är betydligt högre. Som tur är behöver du bara betala fem sådana besök på ett år, sen är det gratis.
Cocillana är som sagt narkotika, det får inte förskrivas utan att träffa patienten. Det är inte endast för att det är narkotiskt, utan även för att de måste kontrollera att det är rethosta man har och inte slemhosta eller något problem med lungorna.
Själv var jag och fick ett sår rengjort, vilket tog ca 20 minuter, och fick utskrivet lite penicillin och smärtstillande: 1800 kronor. Men det var en katt.
Testa Noskapin eller te med honung och ingefära nästa gång. Själv tål jag tyvärr inte Noskapin, så när hostan blir så hemsk att jag inte kan sova på nätterna är det bara Cocillana som funkar.
Själv var jag och fick ett sår rengjort, vilket tog ca 20 minuter, och fick utskrivet lite penicillin och smärtstillande: 1800 kronor. Men det var en katt.
Testa Noskapin eller te med honung och ingefära nästa gång. Själv tål jag tyvärr inte Noskapin, så när hostan blir så hemsk att jag inte kan sova på nätterna är det bara Cocillana som funkar.
För vardagliga småsaker är det bäst att känna en läkare, eller använda nätläkare som kry eller min doktor. Cocillana är dyrt, den går inte på förmånen.. Sällan det ens hjälper, skrivs främst ut till barn somoch har torrhosta nattetid, främst så att föräldrarna ska kunna sova 
Privata läkare kan kosta lika mycket som landstingsläkare, men de kan också vara någon hundring dyrare.
Det finns endet vårdgaranti, som innebärbatt du har rätt till att träffa en läkare inom sju dagar, men den är svår att följa.
Privata läkare kan kosta lika mycket som landstingsläkare, men de kan också vara någon hundring dyrare.
Det finns endet vårdgaranti, som innebärbatt du har rätt till att träffa en läkare inom sju dagar, men den är svår att följa.
Klicka här för att svara
