52 676 läst ·
140 svar
53k läst
140 svar
Köparen annonserar om uthyrning innan tillträde
Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt. Risken är då att människor råkar illa ut för att ingen vågar bryta mot en lag i ett nödläge.tveksamt skrev:
Ja, det var föredömligt tydligt. Jag tyckte mitt svar också var en rätt tydlig fråga kring vad lagen säger om den differentieringen du gör, är det något som stöds i lagen eller något du kommit på själv således?
Annars är det ju oftast lite knepigt med personer som tycker att man kan kan strunta i lagarna när det passar dem själva.
I värsta fall kan samhället blir fascistiskt om lagarna blir tillräckligt repressiva och ingen reagerar med civil olydnad.
När det gäller upphovsrätt så tror jag att lagstiftningen inte riktigt är i fas med den allmänna rättsuppfattningen, men att lagen fungerar ganska bra ändå.
Du tycker att man inte behöver följa upphovsrättslagen, som ett led i att förbereda sig för att bryta mot andra lagar i ett nödläge? Det var något av det mest långsökta jag hört.P pmd skrev:Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt. Risken är då att människor råkar illa ut för att ingen vågar bryta mot en lag i ett nödläge.
I värsta fall kan samhället blir fascistiskt om lagarna blir tillräckligt repressiva och ingen reagerar med civil olydnad.
När det gäller upphovsrätt så tror jag att lagstiftningen inte riktigt är i fas med den allmänna rättsuppfattningen, men att lagen fungerar ganska bra ändå.
Eller att upphovsrättslagen helt enkelt inte stämmer överens med din allmänna rättsuppfattning, och då kan du strunta i den.
Halmgubbar.tveksamt skrev:
Du tycker att man inte behöver följa upphovsrättslagen, som ett led i att förbereda sig för att bryta mot andra lagar i ett nödläge? Det var något av det mest långsökta jag hört.
Eller att upphovsrättslagen helt enkelt inte stämmer överens med din allmänna rättsuppfattning, och då kan du strunta i den.
Jag har redogjort för mina åsikter om lagar. Dra inte obefogade slutsatser av det.
krävs varken omdöme eller mod för att bryta mot en lagP pmd skrev:
se alla bilister
småkriminella
gängkriminella etc
Då behöver du förklara för mig vad du menar med:P pmd skrev:
"Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt." och
"När det gäller upphovsrätt så tror jag att lagstiftningen inte riktigt är i fas med den allmänna rättsuppfattningen, men att lagen fungerar ganska bra ändå."
Om det här inte ska förstås som att lagen inte stämmer överens med din rättsuppfattning och att du därför kan strunta i den, vad menar du då?
Och när du skriver:
"Min generella inställning till lagar är att man ska följa dem, men inte slaviskt. Risken är då att människor råkar illa ut för att ingen vågar bryta mot en lag i ett nödläge."
Om det här inte är applicerbart på upphovsrättslagen, som är den lag vi diskuterar, varför drar du upp det över huvud taget?
Om jag missförstår vad du menar ber jag om ursäkt, men jag kan verkligen inte få det du skriver till något annat än just detta. Kan du försöka omformulera dig?