Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köpa och bo i en Bostadsrättslokal - För och Nackdelar?

1. P
    Medlem · uppland · 371 inlägg
    Hittade en lägenhet som varit en lokal tidigare, och som gjorts om till en "Bostadsrättslokal" och undrar om det är några specialla regler / lagar som gäller när man köper en Bostadsrättslokal? Har man samma rätt som en vanliga bostadsrätt osv?

Priset på Bostadsrättslokalen ligger ca 1.5milj under marknadspriset för en lägenhet i samma område.

Någon som känner till för och nackdelar med en Bostadsrättslokal?

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 608 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det är väl troligen inte tillåtet att bo i den för det första? Att det är en bostadsrättslokal betyder så vitt jag beegriper inte att den är ombildad från lokal till boende/lägenhet utan att den är ombildad från hyreslokal till en lokal som man betalar insats för.

3. B
    Medlem · 5 878 inlägg
    Första problemet är att lokalen är av föreningen upplåten som exempelvis kontor. Inte som bostad.
    Andra problemet är att man måste begära (och beviljas) bygglov för ändrad användning.

4. H
    Moderator · Stockholm · 45 935 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Och OM det är så att den inte är en bostad i nuläget så kan det vara problem att ombilda till bostad. Då skall moderna regler för ventilation, brandskydd, tillgänglighet osv. uppfyllas.

5. P
    asså hela lokalen är omgjort till en bostad och föreningen vill att man ska bo där. När jag var på visningen så såg det liksom ut som en vanlig bostadsrätt och man märker inte att det varit en lokal tidigare

6. roland53
    Medlem · Skåne · 4 350 inlägg

roland53

Medlem
    Du gör nog säkrast i att kolla med Kommunens bygglovavdelning vad som är tillåtet i lokalen.

det är ovidkommande vilka önskedrömmar som BRF har.

• Laddar…
  7. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 405 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Om föreningen vill att någon ska bo i lokalen borde föreningen se till att den ombildas till en vanlig bostadsrätt.

8. H
    Moderator · Stockholm · 45 935 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kolla också vad som står i föreningens stadgar. Ibland kan det finnas en del specialregler för lokalinnehavare.

9. P
  10. P
    lägenheten ligger i stockholm. någon som har ett nummer till bygglovavdelningen?

11. H
    Medlem · 162 inlägg
    Inte för att det egentligen är min ensak men en BFR som har lån på över 14.000:- /kvm får mig att dra öronen åt mig.
    Borde finnas lämpligare objekt i Stockholm att spekulera på ?

• Laddar…
  12. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 931 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Finns på stockholms kommuns ovanligt bra hemsida. Jag tittade på en bostadsrättslokal tidigare och ringde då och snackade lite med en handläggare. Hon var inte imponerad av mäklarens utfästelser om att man skulle kunna bo där utan problem.

En sak som var speciell med den lokal jag kollade på var att andelstalet per kvadratmeter yta var groteskt högt, och därför också månadsavgiften. Man bör nog generellt vara rätt på sin vakt när man kollar på en dylik lokal.

13. P
    ok tack! ska ringa dem imorrn o kolla.

14. P
  15. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Vad händer om man har köpt och bosatt sig i lokalen och det sen plötsligt visar sig vara otillåtet och ha kommit till kommunens kännedom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.