Jag kan ju lägga till att jag har en kodbox med RFID inköpt med allt i enheten, men jag har inte anslutit den när jag insåg hur lätt den var att tjuvkoppla. Funderar dock på att placera den bakom en plastskiva av något slag och bara använda RFID-delen.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inget brytande behövs.
[media]
Ja, ha ha, det där var ett riktigt kasst lås.
Men dom bör man undvika, liksom Amazon generellt (OBS, helt personlig uppfattning).
Så, bra att kolla upp i alla fall.

Hannuse Hannuse skrev:
Kodpanelen klarar 12-24V och fungerar med både AC och DC.
Slutblecket klarar också 12-24, men bara DC, så jag har valt att köra allting på DC.
Men det kanske finns andra slutbleck som klara både AC och DC?
Tack för svar! Jag har några kodlås och de fungerar på DC, en gick sönder och går inte att köpa längre. De som jag blev rekommenderade fungerar inte på DC. Tack vare din inlägg har jag fått hopp att få det att fungera igen:)

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H Huppiguppi skrev:
inte ett sånt Yeale doorman el liknande utan ett riktigt, Assa eller Step
Assa Abloy äger Yale… 🤯🫣🤪

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det har varit så, men nuförtiden är det vanligt med kodlås där allt sitter på utsidan i knappsatsen.
Alltså den typen som vanligtvis sitter på flerbostadshus.
För att underlätta för installatören antar jag...
Jag har jobbat som låssmed och installerat och kodat om portlås i flerfamiljshus och till separata enfamiljshus och lägenheter och vad jag minns så är det tvärtom mot vad du påstår. Under tiden fram till 2010 fanns det inget som hade en central på insidan och endast knappsats på utsidan.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis, så man får ta det för vad det är.
Jag har det för att slippa bära en nyckel med mig hela tiden, och ändå veta att dörren är ”låst”.
Otroligt smidigt tycker jag.
Buset tar sig in i alla fall om dom vill.
Nästan bättre att dom i så fall manipulerar kodlåset än att dom knackar en ruta, det blir mindre att återställa 😀
pacman42 pacman42 skrev:
Jag öppnar och stänger dörrarna med mobilen. Lite pilligare, men säkrare och enklare.

Edit: Det stod "billigare" pga autocorrect, men det skulle vara "pilligare"
Om mobilen inte fungerar så behöver du ha nyckel med dig.

B Bengt Numelin skrev:
Jag har en gömd, väl gömd.

B Bengt Numelin skrev:
Just därför har jag ett vanligt kodlås till dörren på baksidan, då kan man lämna skärmen ett tag.😀

H Huppiguppi skrev:
Hej, tänkte sätta in ett motorlås i mitt garage, inte ett sånt Yeale doorman el liknande utan ett riktigt, Assa eller Step och sedan ha en sparat kodpanel som man kan öppna med. Min fråga är, är det inte lätt att bara ta sönder kodpanelen och "tjuvkoppla"? Vad finns det för lösning att hantera det?
Smartast är att köpa en knappsats och relädosa från Telkey Solutions som fungerar med "smart offline" teknik. Knappsatsen sätter du på väggen utan att koppla in på något. Den pratar sedan med krypterad signal via ble till relädosan som monteras dold. Det finns väl inget som är omöjligt att hacka men denna lösning är iaf mycket nära!

T Ted Öqvist skrev:
Smartast är att köpa en knappsats och relädosa från Telkey Solutions som fungerar med "smart offline" teknik. Knappsatsen sätter du på väggen utan att koppla in på något. Den pratar sedan med krypterad signal via ble till relädosan som monteras dold. Det finns väl inget som är omöjligt att hacka men denna lösning är iaf mycket nära!
Jag har ett Danalock med knappsats till huvudentrén.
Själva låset sitter på insidan, ersätter vredet, och knappsatsen kommunicerar trådlöst med låset, ble kanske?
Smidigt montage i alla fall, men långsammare öppningsprocess än med elslutblecket.

I
Hannuse Hannuse skrev:
Var är det reglerat?
Brandskyddsreglerna.
En industri som jag har jobbat på fick ändra och ett flerbostadshus där äldre släktingar bor fick ändra.

I
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tänkte på trådämnet, en villa.
Klas Karlsson skrev:

"Kanske på väldigt billiga lås/system eller för att kunna gå igenom dörrar inne i en byggnad (av utrymmningsskäl) ?"

Vilket var det jag svarade på.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
C
B Bengt Numelin skrev:
Under tiden fram till 2010 fanns det inget som hade en central på insidan och endast knappsats på utsidan.
Lustigt hur man kan ha så olika bild. Men Bewators klassiska bruna ur-kodlås som satt på "alla" hus sedan 80-talet hade central på insidan. Men du har rätt i att de tydligen kom med en modell med elektroniken i knappsatsen redan på 1990-talet.

I Incinerator skrev:
Klas Karlsson skrev:

"Kanske på väldigt billiga lås/system eller för att kunna gå igenom dörrar inne i en byggnad (av utrymmningsskäl) ?"

Vilket var det jag svarade på.
Ja, sorry, ser det nu.
Men på dessa typer av dörrar har vi så kallad ”panikregel”, en mekanisk tvångsöppning.
Den kan man alltid trycka på för att öppna dörren från insidan, och då förblir det alltid låst från utsidan.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, sorry, ser det nu.
Men på dessa typer av dörrar har vi så kallad ”panikregel”, en mekanisk tvångsöppning.
Den kan man alltid trycka på för att öppna dörren från insidan, och då förblir det alltid låst från utsidan.
I släktingarnas fastighet så har man det när man ska ut från utrymmet med källarförråden, nyckel in men bara handtaget ut.
I mötesrummet som ligger som halvt källare så trycker man handtaget på fönstret nedåt efter bytet inte lyfta uppåt som originalet.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.