Alla former av lås är mer eller mindre enbart till för att hindra någon från att ”bara gå in av misstag”. Ett vanligt assa nyckellås går att dyrka på 15 sekunder för en person som är van att dyrka lås. Och för någon som inte är van så slår man en sten genom terrassfönstret och öppnar terrassdörren inifrån. En inte helt ovanlig funktion hos kodlås är att dörren blir upplåst när strömmen går 😳

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
.... En inte helt ovanlig funktion hos kodlås är att dörren blir upplåst när strömmen går 😳
Det där undrar jag om det stämmer ?
Inte ens för 20-30 år sen torde man varit omedveten om att det då skulle lämna en enorm bakdörr (bryt strömmen och gå in).
Kanske på väldigt billiga lås/system eller för att kunna gå igenom dörrar inne i en byggnad (av utrymmningsskäl) ?

Batteridrivna system kanske funkar lite olika, men på Yale så är det iaf så att det hålsl låst. Man får sätta ett 9V batteri på ett särskilt ställe och slå in sin kod som vanligt om batterierna tar slut (jag förvarar ett 9V batteri i boden på baksidan pga detta - det är ju säkrare än en extranyckel gömd på samma sätt iom at man fortfarande behöver kunna koden för att komma in)

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Glöm inte att det är trevligt när man kan öppna dörren även vid strömavbrott
Ett litet MC-batteri funkar bra för den uppgiften, men helt rätt, det är en parameter att ta med.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ja, det är många enklare lösningar som har relät i kodpanelen och då är det principiellt som du säger att man kan bryta upp den och koppla förbi
Inget brytande behövs.

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
J
Hannuse Hannuse skrev:
Satte själv en kodpanel på en ingångsdörr som är på huset baksida.
Skönt att veta att den alltid är "låst", men precis som du påpekar så går det att bryta upp kodpanelen och "tjuvkoppla", eller så har man rätt nyckel (standard gissar jag) så öppnar man den.
Så det beror på vilken säkerhetsklass du vill uppnå, och vad du vill betala för det.
Jag skippade motorlås, och gick på ett elslutbleck istället, mycket billigare.
Ett ASSA ARX hade ju varit mumsigt, men ville inte lägga femsiffrigt på husets låssystem.
Det kanske finns billigare, bra alternativ?
Men jag klarar mig så här i alla fall.

[bild]
En lite rolig historia, om du tittar på undersidan på dom så sitter det en klisterlapp med vilket nummer på nyckeln du behöver. Går köpa en hel sats på 52 numrerade nycklar online för en liten summa. Blir jag uteliggare ska jag investera i en sån.
En uppsättning med 52 nycklar för Vanderbilt Bewator Siemens K42 visas med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
En lite rolig historia, om du tittar på undersidan på dom så sitter det en klisterlapp med vilket nummer på nyckeln du behöver. Går köpa en hel sats på typ 100 numrerade nycklar på Amazon för en liten summa.
Ja, precis, så man får ta det för vad det är.
Jag har det för att slippa bära en nyckel med mig hela tiden, och ändå veta att dörren är ”låst”.
Otroligt smidigt tycker jag.
Buset tar sig in i alla fall om dom vill.
Nästan bättre att dom i så fall manipulerar kodlåset än att dom knackar en ruta, det blir mindre att återställa 😀

• Gilla
dennis_f och 1 till
  • Laddar…
J
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, precis, så man får ta det för vad det är.
Jag har det för att slippa bära en nyckel med mig hela tiden, och ändå veta att dörren är ”låst”.
Otroligt smidigt tycker jag.
Buset tar sig in i alla fall om dom vill.
Nästan bättre att dom i så fall manipulerar kodlåset än att dom knackar en ruta, det blir mindre att återställa 😀
Håller med!

Hannuse Hannuse skrev:
Men ditt försäkringsbolag kommer att säga att tjuven hade nyckel/koden och då blir det svårt att få ersättning.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men ditt försäkringsbolag kommer att säga att tjuven hade nyckel/koden och då blir det svårt att få ersättning.
Jag kommer ändå att fråga om det ändå inte var så att villkoret: "Ytterdörrar ska vara låsta med för ytterdörr avsett lås" - är uppfyllt.
Väldigt intressant skrivning av försäkringsbolaget.
Men gissar att det är för att slippa korrigera när det kommer nya bestämmelser.
Mina lås till dörrar som är monterade när huset byggdes 1986 är fortfarande godkända, eftersom dom var det 1986.
Men man får väl knacka en ruta själv annars, den lilla som finns i dörren 🙃

Exostor Exostor skrev:
Alla former av lås är mer eller mindre enbart till för att hindra någon från att ”bara gå in av misstag”. Ett vanligt assa nyckellås går att dyrka på 15 sekunder för en person som är van att dyrka lås. Och för någon som inte är van så slår man en sten genom terrassfönstret och öppnar terrassdörren inifrån. En inte helt ovanlig funktion hos kodlås är att dörren blir upplåst när strömmen går 😳
Om man kan krascha en ruta och öppna från insidan då har man absolut inte tänkt när man satte in låsen i huset, låsen ska givetvis även hindra någon från att kunna öppna dörrarna från insidan, även en altandörr.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där undrar jag om det stämmer ?
Inte ens för 20-30 år sen torde man varit omedveten om att det då skulle lämna en enorm bakdörr (bryt strömmen och gå in).
Kanske på väldigt billiga lås/system eller för att kunna gå igenom dörrar inne i en byggnad (av utrymmningsskäl) ?

Batteridrivna system kanske funkar lite olika, men på Yale så är det iaf så att det hålsl låst. Man får sätta ett 9V batteri på ett särskilt ställe och slå in sin kod som vanligt om batterierna tar slut (jag förvarar ett 9V batteri i boden på baksidan pga detta - det är ju säkrare än en extranyckel gömd på samma sätt iom at man fortfarande behöver kunna koden för att komma in)
Dörrar och fönster som är avsedda som utrymningsväg får inte kunna låsas från insidan.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Dörrar och fönster som är avsedda som utrymningsväg får inte kunna låsas från insidan.
Var är det reglerat?

Jag öppnar och stänger dörrarna med mobilen. Lite pilligare, men säkrare och enklare.

Edit: Det stod "billigare" pga autocorrect, men det skulle vara "pilligare"

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Var är det reglerat?
I några regler som gäller både industri och flerbostäder.

I Incinerator skrev:
I några regler som gäller både industri och flerbostäder.
Jag tänkte på trådämnet, en villa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.