Hej, tänkte sätta in ett motorlås i mitt garage, inte ett sånt Yeale doorman el liknande utan ett riktigt, Assa eller Step och sedan ha en sparat kodpanel som man kan öppna med. Min fråga är, är det inte lätt att bara ta sönder kodpanelen och "tjuvkoppla"? Vad finns det för lösning att hantera det?

H Huppiguppi skrev:
Hej, tänkte sätta in ett motorlås i mitt garage, inte ett sånt Yeale doorman el liknande utan ett riktigt, Assa eller Step och sedan ha en sparat kodpanel som man kan öppna med. Min fråga är, är det inte lätt att bara ta sönder kodpanelen och "tjuvkoppla"? Vad finns det för lösning att hantera det?
Är det SSF-godkänt så tror jag definitivt dom har testat det. Det är ju definitivt itne så lätt som att "koppla en strömkälla till motorn"- om det är ett seriöst lås.
Sen kan man säkert hacka det om man tar isär allt.
Mitt Yale är i metall dock, så bara där kommer det ta en stund,,,är troligen snabbare att ta bräcka loss dörren/karmen (vi har inte en säkerhetsdörr i vårt fall)

Men sen kan man ju alltid mekaniskt bryta sig in på olika sätt- det handlar mer om hur långt tid det tar/hur mycket oväsen man för.

• Gilla
frisse007
  • Laddar…
tommib
Allt beror på hur man bygger det. Ett motorlås är iofs just att "koppla en strömkälla till motorn", eller till solenoiden eller vad man nu har, men i en korrekt installation ser man naturligtvis till att dessa kablar inte är tillgängliga utifrån. "Kodpanelen" bör vara just det, en kodpanel, som skickar siffrorna man trycker på till en centralenhet inomhus som bestämmer om det var rätt siffror och öppnar låset. En kodpanel som direkt påverkar motorlåset t.ex. genom ett växlande relä är i grunden sårbart och rekommenderas inte för något mer än ett rent hobbyprojekt.

Hur säkert man kan få lösningen beror helt på hur mycket tid och/eller pengar man lägger på den. Motorlås är dyra. Dörrmiljöer från erkända firmor är dyrare.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Precis, det är ju det jag har kommit fram till, de flesta kodlås-paneler har reläet i själva kodpanelen (förutom en som jag sett http://kesa.co.za/product/keypad/ som är delad i två moduler från nån firma i Sydafrika).

Men, det finns ju kodlås överallt, så enkelt kan det väl inte vara att manipulera dem? Det borde finnas något sätt att lösa det på, med någon form av sabotagebrytare på insidan eller liknande. Någon som har erfarenhet av det?

K
På riktiga centrala system så är all elektronik i en låda på insidan av dörren. Sedan pratar kodpanelen krypterat med lådan där inne.

Men säkert många enklare grejor som du hittat, som är all in one. Och duger till en grind eller port till trappuppgång. Även porttelefoner är ofta samma sak. Fråga mig inte varför, men risken verkar inte vara tillräckligt hög

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
C
K knightjocke skrev:
På riktiga centrala system så är all elektronik i en låda på insidan av dörren.
Det har varit så, men nuförtiden är det vanligt med kodlås där allt sitter på utsidan i knappsatsen.
Alltså den typen som vanligtvis sitter på flerbostadshus.
För att underlätta för installatören antar jag...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
De passersystem som vi installerar på vår firma innefattar alltid en dörrcentral, och då sätter vi även på flerbostadshus.

C
JLyck JLyck skrev:
De passersystem som vi installerar på vår firma innefattar alltid en dörrcentral, och då sätter vi även på flerbostadshus.
Tänker på s.k. fristående lås, t.ex. Axema A07.

Satte själv en kodpanel på en ingångsdörr som är på huset baksida.
Skönt att veta att den alltid är "låst", men precis som du påpekar så går det att bryta upp kodpanelen och "tjuvkoppla", eller så har man rätt nyckel (standard gissar jag) så öppnar man den.
Så det beror på vilken säkerhetsklass du vill uppnå, och vad du vill betala för det.
Jag skippade motorlås, och gick på ett elslutbleck istället, mycket billigare.
Ett ASSA ARX hade ju varit mumsigt, men ville inte lägga femsiffrigt på husets låssystem.
Det kanske finns billigare, bra alternativ?
Men jag klarar mig så här i alla fall.

Grå-blå kodpanel från Vanderbilt monterad på ett rött träparti, används för säker åtkomst till husets bakdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
ullberg
Om du ändå siktar på vad du kallar ”riktigt motorlås” (vilket jag stöttar även om jag tycker många av ”konsumentprylarna” numer verkar rätt bra) kan du ju också sikta på ett ”riktigt” passersystem / fristående komponenter av samma kaliber…

Ja, det är många enklare lösningar som har relät i kodpanelen och då är det principiellt som du säger att man kan bryta upp den och koppla förbi, men det finns också lösningar med delat montage som undviker den risken. Jag skapade en tråd för länge sedan (tja var väl mest monolog som någon läsare påstod) som beskriver min lösning, inkl. Delat montage. Jag blev nog aldrig klar med tråden men vill minnas att jag kom till delat montage-delen då det var någon som (utan befog) kritiserade att det väl bara var att bryta upp dosan. Sen är ju infon i den tråden gammal och det har hänt mycket på marknaden sen dess (men för mig rullar det vidare utan det minsta problem så jag kommer inte byta förrän det behövs)

Sen tycker jag man måste ta ett riskperspektiv på det hela (ja och kanske ett försäkringsdito), visst man kan bryta upp kodpanelen men den som gör sig det besväret, hade denne haft något problem att ta sig igenom ett vanligt nyckellås eller knacka en ruta? Lås gör det svårare att forcera men vill någon in ska det mycket till för hindra det, avskräcka mha uppkopplat larm / rökfyllning etc. är nog betydligt mer effektivt då

/U

Edit: här är min tidigare tråd, obs att detta är mer än decenniet gammal info… Var kanske inte lika mycket monolog som jag trodde, måste varit någon annan lång tråd jag skapat där jag fick den kommentaren https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-inpasseringssystem-och-elektrisk-lasning.218791/

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Idag finns det många olika "brytare" som kan styras via internet.
Så länge som man inte förvarar kronjuvelnerna så har man bättre säkerhet än ett vanlig fysiskt lås.

Hannuse Hannuse skrev:
Satte själv en kodpanel på en ingångsdörr som är på huset baksida.
Skönt att veta att den alltid är "låst", men precis som du påpekar så går det att bryta upp kodpanelen och "tjuvkoppla", eller så har man rätt nyckel (standard gissar jag) så öppnar man den.
Så det beror på vilken säkerhetsklass du vill uppnå, och vad du vill betala för det.
Jag skippade motorlås, och gick på ett elslutbleck istället, mycket billigare.
Ett ASSA ARX hade ju varit mumsigt, men ville inte lägga femsiffrigt på husets låssystem.
Det kanske finns billigare, bra alternativ?
Men jag klarar mig så här i alla fall.

[bild]
Fungerar den på 12v växelström eller behöver den likström?

J J Vos skrev:
Fungerar den på 12v växelström eller behöver den likström?
Kodpanelen klarar 12-24V och fungerar med både AC och DC.
Slutblecket klarar också 12-24, men bara DC, så jag har valt att köra allting på DC.
Men det kanske finns andra slutbleck som klara både AC och DC?

hsd
Glöm inte att det är trevligt när man kan öppna dörren även vid strömavbrott

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Du nämner själv motorlås från Step.
Kolla in deras nyhet ”Step pico st2048”.

Inte läst på närmare men kanske kan funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.