1 022 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur högt över färdigt golv monteras KNX tryckknapp?
Jag bygger nytt hus och elarna har satt dosor för tryckknappar på 1m över färdigt golv men möjligheten finns att justera då väggarna inte är igenbyggda.
Bygget får golvvärme som också ska styras av knx och jag fick tips om att sätta tryckknappar på 1,3m över färdigt golv så frågan är om vi borde justera så att det blir mer användarvänligt?
Hittar ingen standard som visar riktlinjer och det borde väl finnas, eller?
Bygget får golvvärme som också ska styras av knx och jag fick tips om att sätta tryckknappar på 1,3m över färdigt golv så frågan är om vi borde justera så att det blir mer användarvänligt?
Hittar ingen standard som visar riktlinjer och det borde väl finnas, eller?
Medlem
· Norra Svingelskogen
· 29 inlägg
Tror inte det finns någon standard som säger att knapparna måste sitta på någon viss höjd, men 1 m ovan golv verkar vara vanligt. Varför skulle man vilja sätta KNX-knappar högre? För att kunna läsa ev text på dem?
Ja eftersom de har inbyggda termostater så kan man styra värmen i rummet därifrån bland annat.B blippblapp skrev:
Jag installerade KNX när vi byggde vårat hus, men jag använder inte knappar som har displayer men dom har inbyggda temperaturmätare.
Iställer så har jag Visualisator (Home Assistant) där jag kan ställa in och se alla världen i alla rummen, så jag reglerar golvvärmen i varje rum/slinga från mobilen/datorn eller en tabblet på väggen.
Blir billigare att köpa knapparna och ett större urval och snyggare i mitt tycke.
Sedan är det inte så skrämmande för dom som inte är så teknikintresserade att tända lampan 😅
Iställer så har jag Visualisator (Home Assistant) där jag kan ställa in och se alla världen i alla rummen, så jag reglerar golvvärmen i varje rum/slinga från mobilen/datorn eller en tabblet på väggen.
Blir billigare att köpa knapparna och ett större urval och snyggare i mitt tycke.
Sedan är det inte så skrämmande för dom som inte är så teknikintresserade att tända lampan 😅
Tackar för info!E Ex3mX skrev:Jag installerade KNX när vi byggde vårat hus, men jag använder inte knappar som har displayer men dom har inbyggda temperaturmätare.
Då låter jag också mina knappar sitta på en mer normal höjd. 👍
Klicka här för att svara