1 772 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Sammanfoga spiro vid dålig åtkomst
Hello Byggahusers!
Har ett litet bekymmer här hemma. Jag har lite rörböjar, T-kopplingar & skarvar där jag inte kommer åt att popnita eller skruva mer än på ett och ibland två ställen per skarv. Det finns ingen plats för verktyg helt enkelt, hur jag än vrider och vänder på grejerna.
Hur gör jag här på bästa sätt?
Räcker 1 skruv/nit?
Går det att tejpa eller limma?
Slangklämma?
Andra tankar?
Mvh
yoloboi
Har ett litet bekymmer här hemma. Jag har lite rörböjar, T-kopplingar & skarvar där jag inte kommer åt att popnita eller skruva mer än på ett och ibland två ställen per skarv. Det finns ingen plats för verktyg helt enkelt, hur jag än vrider och vänder på grejerna.
Räcker 1 skruv/nit?
Slangklämma?
Andra tankar?
Mvh
yoloboi
För att vara helt ärlig så är det vettigare att lägga en bra tejp än en dålig skruv eller popnit.yoloboi skrev:Hello Byggahusers!
Räcker 1 skruv/nit?
Slangklämma?
Andra tankar?
Mvh
yoloboi
En vettig tape är tätare än både en popnit och en skruv och några större mekaniska påfrestningar existerar inte på dina spirorör.
Jag skulle absolut ha tejpat.
Till att börja med ska rördelarnas gummitätning hålla tätt helt separat från hur delarna sammanfogas. Ska mao inte vara någon skillnad i täthet mellan nitade, skruvade eller helt lösa kanaler så länge de inte glider isär. Givet detta skulle jag rekommendera någon slags mekanisk sammafogning då man inte vet vilken galning som kanske får för sig att rensa med någon tryckluft eller brutal viska som riskerar att trycka isär saker och då pallar inte någon gammal tejp att hålla emot. Självborrande plåtskruv förslagsvis. En fästpunkt per sida om en nippel eller liknande rördel i all fall även om instruktioner kommer säga 2 eller fler beroende på dimension.
Alutape håller inte för några större påfrestningar det kan däremot täta lite om det skulle behövas.yoloboi skrev:
Vad är syftet egentligen. Extra tätning eller hålla ihop spirorören?
Det skadar inte med varesig skruv, popnit eller tape. Men om tape ska användas så fungerar Duct Tape bättre än alutape.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Alutejp är vad dök upp när jag sökte på spirorör och tejp, fanns ingen närmare tanke än så. Men då kan jag lika gärna rasta silvertejpsrullen.
Syftet är att hålla ihop rören lite extra, speciellt där jag inte får plats med fler än en skruv.
Syftet är att hålla ihop rören lite extra, speciellt där jag inte får plats med fler än en skruv.
Problemet med silvertejp är att den inte är åldringsbeständig. Efter något år, så lossnar tejpen ganska ofta.yoloboi skrev:
Aluminiumtejp är åldringsbeständig. Det finns många andra tejper som också är åldringsbeständiga, säkert också vissa silvertejper.
Produkter som diskuteras: "Aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Aluminiumtapen är säkert åldersbeständig men tål absolut ingen mekanisk påfrestning.M magnu skrev:
Många typer av silvertape har helt riktigt bara armeringen kvar efter några år. Utomhus äts den nog upp av UV-strålning rätt så fort.
Egentligen bör det vara en ickefråga egentligen.
Är det för att man är rädd att rören ska glida isär så går det nog att ordna på andra sätt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tvättmaskin tömmer inte, luftficka vid pumpen?
Vitvaror -
Hjälper ftx vid hög värme av sol på sommaren?
Ventilation -
Kompressor stannar ej vid uppnått maxtryck
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Slang eller spiro för imkanal (och lite andra funderingar vid ny dragning)
Ventilation -
Hur sammanfoga fuktspärr vid golv/vägg?
Badrum