Har hjälpt en bekant med att renovera elen i hans båt. Har satt huvudbrytare efter batterierna, en till startbatteri och en för förbrukningsbatteri. Men vill även sätta huvudsäkringar direkt efter varje batteri för att skydda mot explosion och brand i händelse av en fet kortslutning. Tycker det är lite otäckt med batterier i båt eftersom man vistas så inpå dom, jämfört med exempelvis startbatteriet i en bil. Ägaren själv delar inte min oro och saker å ting ska helst inte kosta något. Huvudsäkringshållare och säkringar för ändamålet finns, men hållarna är ganska dyra och inte speciellt skyddade mot fukt m.m. Så tänkte om det skulle funka bra med vanliga knivsäkringar, typ storlek 00, som man borrar hål i anslutningsblecken på och sedan ansluter med ringkabelsko och bult. De är billiga, robusta och lätta att få tag på. Hela härligheten kunde sitta i en vanlig IP-65 kopplingsdosa av lite större modell.
Frågan är hur en säkring konstruerad för växelström beter sig i en sådan här tillämpning?
Vet att det är ett hus-forum, men finns mycke kunnigt folk här, så testar ändå:)

Mikael_L
acrophobic skrev:
Frågan är hur en säkring konstruerad för växelström beter sig i en sådan här tillämpning?
Mig veterligen beter den sig på samma sätt, det beror inte på spänning eller frekvens.

Fast med likström beter sig ljusbåge på ett annat vis, den blir svårare att släcka.
Men med så låg spänning som 12 eller 24 volt ska det nog inte heller vara något man behöver ta hänsyn till. Men med t.ex. 230V likström skulle det vara något man måste ta hänsyn till.

De minsta knivsäkringarna tål 220 v DC eller 400 v AC, så det är mycket god marginal.

acrophobic skrev:
Har hjälpt en bekant med att renovera elen i hans båt. Har satt huvudbrytare efter batterierna, en till startbatteri och en för förbrukningsbatteri. Men vill även sätta huvudsäkringar direkt efter varje batteri för att skydda mot explosion och brand i händelse av en fet kortslutning.
Har du satt en huvudbrytare mellan startbatteri och startmotor? Hur mycket ström tål den? Nu vet jag inte vad det är för motor i båten, men startströmmar på 500-1000A får väl anses som normalt.

/Hasse

Då får det bli knivsäkringar.

b_hasse skrev:
Har du satt en huvudbrytare mellan startbatteri och startmotor? Hur mycket ström tål den? Nu vet jag inte vad det är för motor i båten, men startströmmar på 500-1000A får väl anses som normalt.

/Hasse
Brytaren tål 350 A kont. och säkert rätt mycket till kortvarigt. Motorn är en 40-hästars diesel, det är alltså ingen stor fartygsdiesel som ska dras igång. Dessutom startas den ju aldrig i låga temperaturer, så det handlar nog inte om några jätteströmmar, inte över 200 A iaf.

Tackar för svar!

Får man hoppas då 00-säkringar bara går till 160 A..

Min Fiattraktor med 3,5 liters slagvolym 70hk och nollgradigt ute behövde 190 A för att gå igång.

MEN vi brände upp en huvudbrytare i -27 och dubbla batterier.

Protte

Det finns säkringshållare till stl 1 om du söker på tex ABB OFAX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.