Byggahus.se

Knivjigg till bandslip?

1. A
    Medlem · Nivå 10
    En sådan här hade löst djupkylningen. Laboratoriefrys bänkmodell. - 85 grader.
    Bästa pris 55 000 kr, i Tyskland. Som hittat.....

2. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Nivå 23
    Både och! Jag har fallit lite för det där bonnhärdade kolstålet. Men jag är mer för brukssmide än perfekta knivar :) Men skulle jag ha en jaktkniv så håller jag med om att rosttrögt är att föredra :p Då är kolstål till och med väldigt dåligt.

3. Chrissofsweden
    Ikväll la jag knivsmidet åt sidan och bankade en väggkrok :)

4. A
    Medlem · Nivå 10
    @chris Såg på en bild längre up att du hade Pela polermaskinen. Nöjd med den? Hittade samma maskin under annat namn till ett bra pris och blev lite intresserad..

Ps. Vad ska du hänga på kroken?

5. Chrissofsweden

Älskar Pelan. Det är en gedigen och stark maskin som inte lämnar något att önska. Med de gängade spindlarna så tar den de flesta trissor :) Tror den väger nästan 20 kg.

Kroken är till mors nya badrum :)

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 10
    Låter bra. Bra att den klarar tjocka skivor! Hittade 200 mm filtskivor till bra pris, som är 1". Köpte även mitt 250 mm kontakthjul här, riktigt bra priser. Gav 620 kr för det inkl frakt moms tull avgifter etc. Mycket bra slipmaterial i affären och snabb frakt:

https://lpaladin.aliexpress.com/store/group/Buffing-wheel/715198_512804473.html

Lite nyfiken på att testa polerband (bild längst ner) till bandslipen, men tror knappt de kan ersätta en dedikerad polermaskin. Framförallt när det kommer till polering av skaftmaterial

Visst är detta Pelan. Butiken har riktigt bra priser överlag, och skickar till Sverige. Exakt vad frakten är vet jag dock inte.

https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijstmachines/hbm-200-polijstmachine-blauw

7. Chrissofsweden
    Grymt! Ska kolla in det sen. Ser ut att vara samma maskin :)