En sådan här hade löst djupkylningen. Laboratoriefrys bänkmodell. - 85 grader.
Bästa pris 55 000 kr, i Tyskland. Som hittat.....

• Laboratoriefrys i bänkmodell för djupkylning vid -85 grader, omgiven av provrör och laboratorieutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltgår Alltgår skrev:
Absolut inget fel på kolstål egentligen. Bara opraktiskt i jaktknivar, som jag mest tänker göra. Och de kräver ju lite mer underhåll som sagt. Men värme(och kyl)behandlingen blir ju betydligt enklare än med rostfritt.
Man kan ju bygga en liten härdugn av eldfast tegel. Hade varit kul att testa.
Helst vill jag ha en sådan här dock..
Evenheat KF 18.5
Både och! Jag har fallit lite för det där bonnhärdade kolstålet. Men jag är mer för brukssmide än perfekta knivar :) Men skulle jag ha en jaktkniv så håller jag med om att rosttrögt är att föredra :P Då är kolstål till och med väldigt dåligt.

Ikväll la jag knivsmidet åt sidan och bankade en väggkrok :-)

• Hand håller en handsmidd väggkrok mot ett blommönstrat tapetserat vägg.
    Skapa konto
  • Handsmidd svart väggkrok på en vit bänkskiva.
    Skapa konto
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
@chris Såg på en bild längre up att du hade Pela polermaskinen. Nöjd med den? Hittade samma maskin under annat namn till ett bra pris och blev lite intresserad..

Ps. Vad ska du hänga på kroken?

Alltgår Alltgår skrev:
@chris Såg på en bild längre up att du hade Pela polermaskinen. Nöjd med den? Hittade samma maskin under annat namn till ett bra pris och blev lite intresserad..

Ps. Vad ska du hänga på kroken?

Älskar Pelan. Det är en gedigen och stark maskin som inte lämnar något att önska. Med de gängade spindlarna så tar den de flesta trissor :-) Tror den väger nästan 20 kg.

Kroken är till mors nya badrum :-)

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Älskar Pelan. Det är en gedigen och stark maskin som inte lämnar något att önska. Med de gängade spindlarna så tar den de flesta trissor :) Tror den väger nästan 20 kg.

Kroken är till mors nya badrum :)
Låter bra. Bra att den klarar tjocka skivor! Hittade 200 mm filtskivor till bra pris, som är 1". Köpte även mitt 250 mm kontakthjul här, riktigt bra priser. Gav 620 kr för det inkl frakt moms tull avgifter etc. Mycket bra slipmaterial i affären och snabb frakt:

https://lpaladin.aliexpress.com/store/group/Buffing-wheel/715198_512804473.html

Lite nyfiken på att testa polerband (bild längst ner) till bandslipen, men tror knappt de kan ersätta en dedikerad polermaskin. Framförallt när det kommer till polering av skaftmaterial

Visst är detta Pelan. Butiken har riktigt bra priser överlag, och skickar till Sverige. Exakt vad frakten är vet jag dock inte.

https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijstmachines/hbm-200-polijstmachine-blauw

• Produktdatablad för polerband 'webrax-PN 721' för bandslip, med icke-vävd väv förstärkt med tyg.
    Skapa konto
Grymt! Ska kolla in det sen. Ser ut att vara samma maskin :)

Liten bump i tråden men jag undrar @Chrissofsweden hur du gör om du behöver ta bort mycket material på en kniv eller liknande?

Jag köpte en Tormek T-4 för några månader sedan för att kunna slipa mina köksknivar, stämjärn, yxor osv. och knivarna blir ju riktigt bra. Men jag har en gammal globalkniv med ett rejält hack i. Stod lång stund och gnodde på Tormeken men gav till sist upp och lät lite av hacket vara kvar.

Hur gör du? Såg att du hade en bandslip men är inte risken att kniven går varm då och tappar härdning? Annars verkar det ju som ett vettigt alternativ. På en riktigt skadad yxa körde jag vinkelslip med lamellskiva (väldigt försiktigt i omgångar för att inte få det för varmt) men det funkar ju inte på en kökskniv direkt.

För att etablera en ny egg på en sliten kniv av "normalt" förekommande tjocklek så är 120 korn lämpligt. På bandslip kör du med låga varv, och ev blött band. När eggen är klar och du känner ett "skägg" längs med den så går du upp i korn stegvis. 600 korn ger en bra bruksegg, men glöm ej strigla/polera bort "skägget" som slutmoment, och kontrollera satt du får ett nytt "skägg" efter varje steg du tar i kornstorlek. På mina köksknivar brukar jag stanna på 1200 korn och sen polera, men de är rätt tunna längst ut vid eggen.
Kanske låter detta lite kontroversiellt och knäppt, men ibland kan det vara bättre att låta en del av ett hack vara kvar, än att slipa bort det helt. Detta eftersom du kommer att få mer/tjockare material/gods bakom den nya eggen desto högre upp mot bladryggen du rör dig när du slipar bort den gamla eggen och jacket (se bladet i tvärsnitt om ett "V" /kilformat). Mer material/gods bakom eggen ger sämre skäregenskaper fastän själva eggen är "vass". Problemet kan så klart åtgärdas genom att du samtidigt också tunnar ut hela bladet..

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
För att etablera en ny egg på en sliten kniv av "normalt" förekommande tjocklek så är 120 korn lämpligt. På bandslip kör du med låga varv, och ev blött band. När eggen är klar och du känner ett "skägg" längs med den så går du upp i korn stegvis. 600 korn ger en bra bruksegg, men glöm ej strigla/polera bort "skägget" som slutmoment, och kontrollera satt du får ett nytt "skägg" efter varje steg du tar i kornstorlek. På mina köksknivar brukar jag stanna på 1200 korn och sen polera, men de är rätt tunna längst ut vid eggen.
Kanske låter detta lite kontroversiellt och knäppt, men ibland kan det vara bättre att låta en del av ett hack vara kvar, än att slipa bort det helt. Detta eftersom du kommer att få mer/tjockare material/gods bakom den nya eggen desto högre upp mot bladryggen du rör dig när du slipar bort den gamla eggen och jacket (se bladet i tvärsnitt om ett "V" /kilformat). Mer material/gods bakom eggen ger sämre skäregenskaper fastän själva eggen är "vass". Problemet kan så klart åtgärdas genom att du samtidigt också tunnar ut hela bladet..
Stort tack för svar. Jag tolkar det som att du kör allt med bandslip och inget på vattensten? Slipar du ny egg i vinkel eller håller du "rakt emot" tills du slipar ned alla skador och sedan slipar med vinkel för att få fram eggen? Jag har nämligen sett någon som slipade ned ett stämjärn rakt emot (stenen i det här fallet) för att sedan slipa med anhåll för att få fram rätt eggvinkel.

M Maledictus skrev:
Stort tack för svar. Jag tolkar det som att du kör allt med bandslip och inget på vattensten? Slipar du ny egg i vinkel eller håller du "rakt emot" tills du slipar ned alla skador och sedan slipar med vinkel för att få fram eggen? Jag har nämligen sett någon som slipade ned ett stämjärn rakt emot (stenen i det här fallet) för att sedan slipa med anhåll för att få fram rätt eggvinkel.
Jag tar 120 korn på bandslipen. Sen för hand, det ger mer säkerhet iom mer kontrollerad avverkning och det behövs inte mycket för att slipa bort föregående korns repor efter 120 korn. Nåja, åtminstone inte efter 240 korn.

Slipar alltid i "vinkel". Tänk på V-et ovan, man vill ha minsta möjliga tjocklek ovanför eggen när du är klar och ha kontroll över "resan" dit. Det styr du över genom att slipa i vinkel. Har faktiskt aldrig hört talas om att man gör på annat sätt, och skälen är nog goda. Men folk är och gör ju olika som bekant.

M Maledictus skrev:
Att göra som du beskriver minskar risken för att överhetta eggen också jmf med att gno på i vinkel genom hela materialet som ska tas bort.

M Maledictus skrev:
Liten bump i tråden men jag undrar @Chrissofsweden hur du gör om du behöver ta bort mycket material på en kniv eller liknande?

Jag köpte en Tormek T-4 för några månader sedan för att kunna slipa mina köksknivar, stämjärn, yxor osv. och knivarna blir ju riktigt bra. Men jag har en gammal globalkniv med ett rejält hack i. Stod lång stund och gnodde på Tormeken men gav till sist upp och lät lite av hacket vara kvar.

Hur gör du? Såg att du hade en bandslip men är inte risken att kniven går varm då och tappar härdning? Annars verkar det ju som ett vettigt alternativ. På en riktigt skadad yxa körde jag vinkelslip med lamellskiva (väldigt försiktigt i omgångar för att inte få det för varmt) men det funkar ju inte på en kökskniv direkt.
Det är faktiskt ganska enkelt.

Steg 1
Ta Global-kniven ur lådan.

Steg 2
Öppna lådan under diskhon.

Steg 3
Kasta kniven.

Steg 4
Köp en bättre kniv.

Klart! :)

Kan låta hårt, men det är den bistra sanningen om Globalknivar.

• Gilla
  • Älska
Hep och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det är faktiskt ganska enkelt.

Steg 1
Ta Global-kniven ur lådan.

Steg 2
Öppna lådan under diskhon.

Steg 3
Kasta kniven.

Steg 4
Köp en bättre kniv.

Klart! :)

Kan låta hårt, men det är den bistra sanningen om Globalknivar.
Ja, det finns så mycket bättre knivar för samma pengar som en global.

Ja Global är en ganska enkel skapelse. Greppen inget vidare. Stålet 440B på 58 Hrc är rätt så mediokert, vilket automatiskt inte tillåter så intressant eggeometri heller.
Min mor hade ett ex som vägrade hålla skärpan länge. Jag hårdhetstestade den, hade 56 Hrc..

För några hundralappar till kan man få en custom med helt andra egenskaper och attribut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.