Byggahus.se

Knivjigg till bandslip?

1. D
    Medlem Nivå 1
  2. A
    Medlem · Nivå 10
    Den har jag hört gott om tidigare också. Säkert bra i sin egna klass.

3. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · Nivå 23
    Nu ska vi se här :)

Nu raljerar och generaliserar jag lite för att inte sväva iväg för mycket.

Om vi börjar med köksknivar så kan man bryta ner det (grovt) till tre nivåer:

1. Europeiska knivar
    Märken: Fiskars, IKEA, Noname, Victorinox
    Egenskaper: Mjuka, hög vinkel (total eggvinkel ca 40-50 grader), rostfria (relativt), stryktåliga, tappar skärpa fort men går sällan sönder. Ofta en rak slipfas.

2. Japansk kolstål
    Märken: Kashima, Shiro Kamo (nästan alla är handsmidda)
    Egenskaper: Hårda, låg eggvinkel (total eggvinkel ca 12-18 grader), rostar lätt, chippar lätt, håller skärpa. Oftast rak slipfas.

3. Japansk/europeisk
    Märken: Global/F.A Porsche
    Egenskaper: Mellanhårda, ganska låg eggvinkel (total eggvinkel ca 25 grader), rosttröga, chippar lite, håller skärpa, rak och konvex slipfas.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SVJC6643.jpg

När en kniv är nyslipad så skall den förvaras på magnetlist eller liggandes i ett knivställ i en låda. Att skära papper för att testa om den är vass är perfekt för att avgöra om det finns microskador i eggen men papper innehåller kalk och slöar ner den direkt.

Däremot så måste den underhållas och det gör man lättast med ett skärpstål eller brynstav. Det gör man för att städa upp eggen. Ofta räcker det med några drag så upplevs kniven vass igen och detta skall göras regelbundet. Blir den för trubbig blir det svårt att bryna till den. Att bryna är inte att slipa. Att bryna gör eggen trubbigare och eggvinkeln ökar för varje gång. Till slut är den rätt tråkig att skära med och tar man fram en ny slipfas hos närmsta knivslipare.

Hemmaslip? Nej. Varför? Förutom att alla knivar har olika eggvinkel och hemmaslipar har en konstant så.. när du använder en hemmaslip så kan du aldrig hålla samma tryck genom slipmomentet. Det resulterar i att följande händer
    PSMG9186.jpg

Det skapas en klack längst bak som gör det fysiskt omöjligt att skära igenom något mot en skärbräda. Oftast tar det ett tag innan det märks men sen brukar det barka ur rejält :crysmile: Spelar ingen roll om det står Global eller OBH Nordica på slipen. De funkar väldigt illa.

Men det är även svårt att hålla trycker längst fram och då kan det se ut såhär:
    IMG_0880.jpg

Summa summarum:
    1. Köp ett bryne/skärpstål
    2. Förvara knivarna i ett knivställ eller helst på magnetlist
    3. Maskindiska inte!

Redigerat 26 okt 2018 22:26
  4. Chrissofsweden
  5. Chrissofsweden
    Hittade en bild på nätet där Tormek beskriver det väldigt pedantiskt med bra bilder.

Tormek T-4 är förövrigt helt fantastisk för den som vill ha en one-machine-to-rule-them-all.

6. A
    Medlem · Nivå 10
    Tjusigt! Väntar själv ivrigt på min bandslip. Håller på att sätta ihop en beställning på stål och slipband nu. Slipcentralen och SI-Knives verkar ha bra grejer/utbud. Ska handla AEB-L och rwl34 tänkte jag.
    Som svar på din trådstartande fråga så hittade jag denna för 85 euro plus 13 euro frakt, näst längst ned på sidan. Finns en del annat trevlig i butiken också.

https://www.der-kleine-messerladen.de/werkzeugemain/vorrichtungen--hilfen/index.php

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Nivå 7

Jag vill även slå ett slag för Spyderco Sharpmaker som ett enklare och billigare alternativ som ändå är oerhört kompetent (jag kör en kombo av båda).

• Laddar…
  8. Chrissofsweden
    Tjusig jigg!

Vad gäller stålet, har du härdugn eller vanlig ässja?

9. A
    Medlem · Nivå 10
    Inget av det. "Ännu" , ska väl tilläggas med tanke på att man alltid går all-in på sådana här saker ☺️. Jag kommer sannolikt att att skicka in bladen för härdning via SI-Knives som tar några tior per blad. Han skickar dock bara iväg någon gång i halvåret.. Sen kan man ju skicka själv till härdverkstad men de har ju oftast minimidebitering och det blir lätt 2-3 k även om man kan få härdat 5 kg för de pengarna. Rätt dyrt per de få blad man gör. Vi får se.

10. A
    Medlem · Nivå 10
    Ja det är en klassiker och i min mening den bästa hyfsat enkla guidade manuella slipen som finns på marknaden. Slipar dock det mesta på frihand numer så min kommer sällan till användning.

11. A
    Medlem · Nivå 10
    För att åter ge ett svar på ursprungliga frågan i tråden :

http://volf48grinders.com/

Han verkar också ha en rätt fin slipmaskin och tillbehör till salu.

Har själv fått besked på att min maskin är klar och skeppas på måndag. Har fått hem slipband och väntar på stål. Sen ska man ju bara lära sig slipa också..

12. Chrissofsweden
  13. A
    Medlem · Nivå 10
    Den ser vass ut! Du verkar gilla den här bladprofilen. Vad är det tänkta användningsområdet? Kan tänka den är bra att trycka igenom snöre och rep etc mot plant underlag.

Jag kan inte så mycket om C75S, men det är väl ett rätt vanligt kolstyl typ något åt 1095/UHB20C hållet?

Kommer själv att helt köra på rostfritt till en början, av lite olika skäl. Har beställt ett par meter RWL 34 i 3.5 och 2.6 mm tjocklek.
    Precis som du så hade man ju velat köra hela värmebehandlingen själv hemma. En härdugn går ju att skaffa efterhand. Däremot så blir djupkylningen lite mer omständlig....
    Någon kanske här kanske vet mer om hur detta kan lösas i hemmet? Såg nån snubbe på Youtube som gjorde slask av aceton och kolsyresnö och lade bladen i....

14. Chrissofsweden
    Kolstålet går att bonhärda med bra resultat. Men det tål ju inte fukt jättebra och behöver underhållas :)

Det är en allkniv som är makalöst (!!) bra till läderarbeten. Men bror kommer nog ha den till finlir och att skära salami med :D

15. A
    Medlem · Nivå 10
    Absolut inget fel på kolstål egentligen. Bara opraktiskt i jaktknivar, som jag mest tänker göra. Och de kräver ju lite mer underhåll som sagt. Men värme(och kyl)behandlingen blir ju betydligt enklare än med rostfritt.
    Man kan ju bygga en liten härdugn av eldfast tegel. Hade varit kul att testa.
    Helst vill jag ha en sådan här dock..
    Evenheat KF 18.5