Har fått ett knepigt elfel
stupröret har blivit strömförande och fasadskruvarana plus markiskasetten på väggen
elverksgubbarna kom fram till att om man tog bort säkringen till vardagsrummet så låg ingen ström på där ute
har inte ändrat eller gjort nåt i rummet
vad kan ha hänt och hur ska det åtgärdas
nån som har nån idé och kan det bli väldigt kostsamt
mvh

Har du plåtfasad? I så fall är väl markismotor/automatik en stark kandidat.

ja plåtfasad men ingen motor till mina markiser

Någon fästskruv genom en elledning i väggen, det kan ju vara någon "smarting" som byggt in en kabel bakom plåten.
En elektriker ska kunna söka fram ungefär vart felet sitter.

L
Det är med säkerhet som dom säger , en skruv eller spik som sitter illa till , långa spik in i fasaden och når en ledning i väggen som ligger tätt mot den där .
Finns en ytterbelysning på knuten , med en utvändig kabel bakom plåten , så kan det var i den som det sitter något , måste åtgärdas direkt , bara en elektriker kan forska ut det på ett bra sätt

Tack före svar
Jag har en utlampa precis på hörnet faktiskt, det är en sån med sensor så jag vet inte om den funkar förrän det blir lite mörkare
men varför just säkringen till vardags rummet, det är förståss på andra sidan väggen
grannen hjälpte mig rensa ur rännorna så han fick stötar, jag hade inte märkt nåt det var inte så längesedan som jag tog i det röret fattar inte vad som hänt
jag ska ringa elfirma på måndag, elgubbarna tog ur säkringen för säkerhets skull.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Är det sensor så fungerar den fast det inte är mörkt, det vill säga spänning finns på kabeln hela tiden. Jordfelsbrytare?

L
Är armaturen i metall , kan vara dålig jordning , du säger vardagsrum , tror det sitter en väggdosa i rummet , varav det även går ut till arrmaturen samma säkring inget ovanligt ,
som slugge frågar , jordfelsbrytare

jag tror den går på samma säkring så den lyser inte
skulle tro att det är nog utlampan som är problemet då kanske det inte behöver bli så dyrt
tack för era tips

Har du jordfelsbrytare?
Vilka delar är spänningsförande om säkrigen är i? Stuprör, fasadskruvar, även plåtfasaden? Har du mätt vilken spänning det är?
Hur får in strömmen i huset, med jordkabel (osynligt) eller med luftledningar?

armaturen är i metall och nej ingen jordfels brytare
om jag släcker utlampan på brytaren vågar jag skruva i säkringen igen då så jag får ljus i rummet

bara skruvarna på väggen blir strömförande stuprör och markiskasetten
så gubbarna har fått stötar så det är väl inte starkström
nergrävd jordkabel

Du kan väl för tusan inte ha spänningsförande metalldelar på ditt hus.
Om du inte trollar, så se till att fixa detta på ett professionellt sätt.

L
D DumFråga skrev:
armaturen är i metall och nej ingen jordfels brytare
om jag släcker utlampan på brytaren vågar jag skruva i säkringen igen då så jag får ljus i rummet
Är hela rummet svart , inget funkar där , ibland finns det något vägguttag som fungerar .
Det finns nog ingen garanti för att plåtens spänning försvinner ,om du släcker y-belysningen ,
det är nog säkrast att ha lite mys med värmeljus , och TV via skarvsladd under helgen

tack vare er så tror jag nu att det är kabeln till utlampan som är problemet
den löper igenom hörnplåten på husknuten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.