H hempularen skrev:
Och lyckades han identifiera att det verkligen var den kabeln som var fel?
Ja hon skruvade i säkringen och det ligger ingen ström på fasaden
Men jag är utan utlampa tills ledningarna blir klara

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hej nu har ett annat knepigt fel dykt upp
Spisplattorna blir bara ljumna
Men om jag startar ugnen så funkar de som vanligt
Vad kan det bero på
:worried:

En fas saknas.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kolla huvudsäkringarna vid elmätaren.

Ok ska kolla
Men jag troddeatt det gick åt mer när man har både ugn och platta på
Varför funkar det då?

D DumFråga skrev:
Ok ska kolla
Varför funkar det då?
Kallas för bakåtmatning.
Är det en riktig spis med ugn o plattor i ett?

D DumFråga skrev:
Ok ska kolla
Varför funkar det då?
Kort och obegripligt svar så kan elen gå "bakvägen". Felet låter typiskt som att en fas fallit bort. Kan vara en av (normalt) tre huvudsäkringar, en av (normalt) tre gruppsäkringar till spisen eller en inkommande fas som fallit bort, alltså fel utanför huset hos elleverantören.

Funkar all annan el som de ska är det troligen en av tre gruppsäkringar. Kan dock vara svårt att vara helt säker på att all annan el fungerar som den ska...

Alfredo Alfredo skrev:
Kort och obegripligt svar så kan elen gå "bakvägen". Felet låter typiskt som att en fas fallit bort. Kan vara en av (normalt) tre huvudsäkringar, en av (normalt) tre gruppsäkringar till spisen eller en inkommande fas som fallit bort, alltså fel utanför huset hos elleverantören.

Funkar all annan el som de ska är det troligen en av tre gruppsäkringar. Kan dock vara svårt att vara helt säker på att all annan el fungerar som den ska...
Vanligt fenomen, om en fas faller bort någonstans i matningen så kan den få en reducerad matning från en 2-fasförbrukare.
TS symtom var att plattorna blev jummen, men betydligt varmare om man satte på ugnen. Ugnen matar den saknade fasen med en del av sin effekt. I prinsip blir ugn och platta seriekopplade mellan 2-faser.

Tack för svar
Jag bytte några säkringar
Men jag tror nästan att det varsjälva låsvredet som kanske inte var riktigt i läge för det är ju samma vred till ugnen
Och då har ju spärren släppt när man. vrider till ugnsläge
Hur som helst så funkar det nu igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.