Det beror på vart du har brytaren. Sitter den på insidan av huset, går det nog. Men sitter den utvändigt är det inte alls säkert att det hjälper. Det beror ju på om det är fasen eller tändtråden som ger upphov till spänningen i stuprören.D DumFråga skrev:
Sönderskavd kanske , plåt är vasst och gnager hål i kabeln genom konstant tryck , plast är kallflytande , rekommendera dig till att avvakta gnisten för åtgärd , mera skarvsladdar inte fel ,D DumFråga skrev:
detta är nog inget som du kan fixa själv , din armatur har troligtvis både direktström och tändtråd vilken av dom som är orsak går inte att veta förrän felsökning gjorts
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Detta är på allvar. Skriv så att folk förstår!!L Liteavvarje skrev:
Jag förstår vad han menar. Hade du också varit elektriker hade du också förstått.T Thomas_Blekinge skrev:
En del installatörer drar ledningarna så att ett vägguttag i rummet matas från en annan grupp. Detta för att alla uttag i rummet inte ska bli spänningslösa ifall säkringen löser.
Jag brukar aldrig göra så, men det är ett inte ovanligt tillvägagångssätt.
Om du inte förstår vad som jag skrev , så har du en förklaring härT Thomas_Blekinge skrev:
Rummet helt svart , ingen spänning/ström i metalldelar utsida när säkringen är urskruvad BRA ,
Släcka y-belysning och tro att det blir bra , en utopi , överledning till fasaden kan komma från vad som helst , på den gruppen .
Att det sedan kan finnas något vägguttag i anslutning till angränsande rum är fullt normalt , utan att den felande gruppen/säkringen är i drift , därav skriften om att mysa med värmeljus och fler skarvsladdar
TS förstod att det inte var bra att försöka få igång elen i rummet , utan avvaktar till gnisten kommer
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Men det gäller ju att utrycka sig så att folk fattar. "avvaktar till gnisten kommer". Hallå! Elektrikersläng från förr! Jag fattar för jag är gammal. Men TS fattar inget.U Uffe A skrev:
Synd att Lite av varje inte vill skriva rent. Mycket av hans värdefulla kunskap tappas.
"Gnisten" Har aldrig hört att det skulle vara elektrikerslang, däremot så kallas telegrafister på båtarna detT Thomas_Blekinge skrev:
Hej igen
Nu har gnistan varit här och hittat en dosa bakom 4 lager av tapet
Kopplat bort utlampan så att säkringen kan sitta i
Men det är gamla ledningar som jag måste byta när de får tid
Lyckades få tag i en elfirmor men de flesta är fullbokade
Nu har gnistan varit här och hittat en dosa bakom 4 lager av tapet
Kopplat bort utlampan så att säkringen kan sitta i
Men det är gamla ledningar som jag måste byta när de får tid
Lyckades få tag i en elfirmor men de flesta är fullbokade
Bara 4 lager tapet , har sett 8 lager , då är det nästan som trä , svårt att hitta
Utmärkt , ni har skrämt mörkrets furste , och det blivit :: varde ljus :
inga mysljus 
det brukar vara trevligt
Du ser att tapesera utan att skära ur för dosor är ett standardfel , gemene man tänker inte så långt ibland
Utmärkt , ni har skrämt mörkrets furste , och det blivit :: varde ljus :
det brukar vara trevligt
Du ser att tapesera utan att skära ur för dosor är ett standardfel , gemene man tänker inte så långt ibland
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Och lyckades han identifiera att det verkligen var den kabeln som var fel?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Gnisten hette det när jag gick i skolan, var du duktig kallades du gnistgurun och gjorde du bort dig så var du gnistapan i klassen.U Uffe A skrev:
Jag är inte så gammal men det är klart allt är relativt.