D DumFråga skrev:
armaturen är i metall och nej ingen jordfels brytare
om jag släcker utlampan på brytaren vågar jag skruva i säkringen igen då så jag får ljus i rummet
Det beror på vart du har brytaren. Sitter den på insidan av huset, går det nog. Men sitter den utvändigt är det inte alls säkert att det hjälper. Det beror ju på om det är fasen eller tändtråden som ger upphov till spänningen i stuprören.

jag sitter här och skriver i mörkret med ficklampa
har dragit in skarvsladdar så jag fick igång modemet
säkringen är urskruvad

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
sitter här och skriver med ljus från ficklampa
dragit in skarvsladdar till modemet
säkringen är urskruvad

L
D DumFråga skrev:
tack vare er så tror jag nu att det är kabeln till utlampan som är problemet
den löper igenom hörnplåten på husknuten
Sönderskavd kanske , plåt är vasst och gnager hål i kabeln genom konstant tryck , plast är kallflytande , rekommendera dig till att avvakta gnisten för åtgärd , mera skarvsladdar inte fel ,
detta är nog inget som du kan fixa själv , din armatur har troligtvis både direktström och tändtråd vilken av dom som är orsak går inte att veta förrän felsökning gjorts

• Gilla
DumFråga
  • Laddar…
brytaren sitter invändigt
men jag får väl klara till måndag utan tv

såg inte att det bytte sida så därför blev det dubbla inlägg

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är hela rummet svart , inget funkar där , ibland finns det något vägguttag som fungerar .
Det finns nog ingen garanti för att plåtens spänning försvinner ,om du släcker y-belysningen ,
det är nog säkrast att ha lite mys med värmeljus , och TV via skarvsladd under helgen
Detta är på allvar. Skriv så att folk förstår!!

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår vad han menar. Hade du också varit elektriker hade du också förstått.
En del installatörer drar ledningarna så att ett vägguttag i rummet matas från en annan grupp. Detta för att alla uttag i rummet inte ska bli spänningslösa ifall säkringen löser.
Jag brukar aldrig göra så, men det är ett inte ovanligt tillvägagångssätt.

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du inte förstår vad som jag skrev , så har du en förklaring här
Rummet helt svart , ingen spänning/ström i metalldelar utsida när säkringen är urskruvad BRA ,
Släcka y-belysning och tro att det blir bra , en utopi , överledning till fasaden kan komma från vad som helst , på den gruppen .
Att det sedan kan finnas något vägguttag i anslutning till angränsande rum är fullt normalt , utan att den felande gruppen/säkringen är i drift , därav skriften om att mysa med värmeljus och fler skarvsladdar
TS förstod att det inte var bra att försöka få igång elen i rummet , utan avvaktar till gnisten kommer

• Gilla
DumFråga
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag förstår vad han menar. Hade du också varit elektriker hade du också förstått.
Men det gäller ju att utrycka sig så att folk fattar. "avvaktar till gnisten kommer". Hallå! Elektrikersläng från förr! Jag fattar för jag är gammal. Men TS fattar inget.
Synd att Lite av varje inte vill skriva rent. Mycket av hans värdefulla kunskap tappas.

• Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men det gäller ju att utrycka sig så att folk fattar. "avvaktar till gnisten kommer". Hallå! Elektrikersläng från förr! Jag fattar för jag är gammal. Men TS fattar inget.
Synd att Lite av varje inte vill skriva rent. Mycket av hans värdefulla kunskap tappas.
"Gnisten" Har aldrig hört att det skulle vara elektrikerslang, däremot så kallas telegrafister på båtarna det

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
"Gnisten" … så kallas telegrafister på båtarna det
Även landbaserade telegrafister. En kvarleva, naturligtvis, från tiden då man använde gnistsändare.

Hej igen
Nu har gnistan varit här och hittat en dosa bakom 4 lager av tapet
Kopplat bort utlampan så att säkringen kan sitta i
Men det är gamla ledningar som jag måste byta när de får tid
Lyckades få tag i en elfirmor men de flesta är fullbokade

L
Bara 4 lager tapet , har sett 8 lager , då är det nästan som trä , svårt att hitta
Utmärkt , ni har skrämt mörkrets furste , och det blivit :: varde ljus : :) inga mysljus :confused:
det brukar vara trevligt
Du ser att tapesera utan att skära ur för dosor är ett standardfel , gemene man tänker inte så långt ibland

Och lyckades han identifiera att det verkligen var den kabeln som var fel?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H
U Uffe A skrev:
"Gnisten" Har aldrig hört att det skulle vara elektrikerslang, däremot så kallas telegrafister på båtarna det
Gnisten hette det när jag gick i skolan, var du duktig kallades du gnistgurun och gjorde du bort dig så var du gnistapan i klassen.
Jag är inte så gammal men det är klart allt är relativt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.