Hejsan,

Har problem med att knarrandet ökat mycket det senaste året. Nybyggt för 5 år sedan. Jag har spanat in andra trådar om knarr i trappor men inte hittat en lösning som verkar passa min trapp. Jag tror att knarret kommer från där planstegen möter sättstegen (svårt att böja sig ner och lyssna när man ska lägga vikten över samtidigt). Jag gissar att planstegen har en skåra undertill som sättstegen går upp i. Jag kan inte enkelt lyfta ett steg och kolla då där är lagd latex som ni ser i bilden.

Jag hade tänkt att sätta klossar mot sättstegen och sedan slå in kilar som pressar upp planstegen. Problemet är att sättstegen är mdf (tror jag) och är ca 13mm tjocka, så tror inte det blir bra att skruva i.

Vad jag ser från andra trådar här, så ska jag undvika att limma. Finns det andra lösningar?

Tacksam för alla svar.

• Trätrappor med grå mattskivor i en trappuppgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa sedd underifrån med mdf-sättsteg fästa med skruvar. Stegen är täckta med latex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vi har liknande problem, fast våra sättsteg är i limfog av ek. Jag har läst lite på vad man kan göra och förr verkade man hyvla sättsteget i lite båge för att det inte skulle bli knarr.
Jag har funderingar på att ta loss en eller två sättsteg och se om jag kan hyvla till en svag rundning och se om det hjälper.

Utmaningen är att det redan finns skruvhål så antingen får jag plugga dem och borra nytt när jag satt sättsteget i spänn eller så får jag göra nya hål. Det är iofs under en trappa men det blir inte så snyggt med en massa hål...

Fick även tips om att ta bort sättsteget och lägga en tunn remsa med filt i spåret och återmontera. Då kan det röra sig lite utan knarr enligt den som tipsade men andra sa att det blir temporärt så jag vet inte om det är värt att prova.

Oavsett så finns det annat som prioriteras högre så jag gissar att det blir till hösten/vintern jag kan ta tag i det här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.