Hej,
Jag hör ett knäppande ljud så fort grannarna ovanför spolar vatten i köket. Det verkar komma ifrån det svarta röret i samband med att det blir varmt. Svårt att lokalisera men tror det kommer ifrån spännet på bilden. Om jag rycker lite röret kan jag framkalla ljudet.
Är det lämpligt att lossa på spännet? Vad är syftet med det? Vad kallas det?
Försökt att Googla utan framgång..

• Svart rör med metallspänne och vita plaströr vid rörskarv, eventuellt källa till knäppande ljud vid temperaturförändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den rostfria klämman är en skarvkoppling, så kallad jet-koppling. Lossa inte den!

Bättre då att prova att klippa buntbandet och se om det är det som rör sig.
Det ser ut som det har flyttat sig lite på bilden

• Gilla
Ploppboll
  • Laddar…
L lordi skrev:
Den rostfria klämman är en skarvkoppling, så kallad jet-koppling. Lossa inte den!

Bättre då att prova att klippa buntbandet och se om det är det som rör sig.
Det ser ut som det har flyttat sig lite på bilden
Vet du om det finns någon anledning till att buntbanden sitter så hårt som de gör?

P Ploppboll skrev:
Vet du om det finns någon anledning till att buntbanden sitter så hårt som de gör?
Det är inget vedertaget sätt att klamra rör med buntband, så jag gissar att det sitter där för att hålla elröret på plats. Det har bara tryckt ihop isoleringen lite.

Jag tror inte knäppningarna är från det svarta avloppsröret utan att det är det andra isolerade röret som rör sig lite pga värmeexpansion när grannen tappar varmvatten.

L lordi skrev:
Det är inget vedertaget sätt att klamra rör med buntband, så jag gissar att det sitter där för att hålla elröret på plats. Det har bara tryckt ihop isoleringen lite.

Jag tror inte knäppningarna är från det svarta avloppsröret utan att det är det andra isolerade röret som rör sig lite pga värmeexpansion när grannen tappar varmvatten.
Hej igen, tog bort buntbanden men det hjälpte inte alls..håller på att bli galen på detta ljud..

Där finns 4 rör totalt, 1 varmt, 1 kallt, avlopp och sen ett fjärde med isolering. Det fjärde ligger emot den vita metallskenan.

• Rör och slangar med isolering, varav ett rör ligger emot en vit metallskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.