En av plåtarna hängde snett efter stormen som var i veckan. Visade sig att vindskivan gått av. Kikade på resten av skivorna på huset och alla har gått av på samma sätt.
Plåtarna är spikade på ovansidan.

Vad är orsaken till detta och hur undviker jag detta i framtiden?

• IMG_1904.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1905.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1919.jpeg
    Skapa konto
Dom är ju påbyggda med en extra list som inte satt ordentligt. Skulle använt skruv istället.

Det ser ut som vindskivan har höjts med en salnings läkt, förmodligen så är det spikat för glest salningen då den har följt med plåten.
Jag föredrar att skruva vindskiveplåtarna, men det förutsätter att salningen sitter fast ordentligt i vindskivan.

• IMG_1948.jpeg
    Skapa konto
Så för att göra det rätt, nya vindskivor, 22x170 där jag skruva plåten istället för att spika den.
Det går även upp en plåt från taket som är skruvad i skivan.

• image.jpg
    Skapa konto
Ja det blir bra med hela vindskivor istället för dom påsadlade du har idag, sedan skruvar du fast plåten i den nya vindskivan.

Frerider Frerider skrev:
Ja det blir bra med hela vindskivor istället för dom påsadlade du har idag, sedan skruvar du fast plåten i den nya vindskivan.
Tack för hjälpen.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
J Jotre skrev:
Tack för hjälpen.
Vindskive skruvar finns hos alla välsorterade bygghandel.

Jag skulle kolla hur svårt det är att få bort den nedre brädan och ersätta den också och då till en bredare. Dels är det tråkigt att göra om jobbet bara för att den undre inte ör bytt och dels får den övre betydligt bättre stöd. Du kanske inte heller behöver gå upp till 170 utan kan sätta en 145 om den kan sättas högre upp.

OBS! Jag är inte takläggare så jag missar kanske något som hindrar en bredare bräda.

J Jotre skrev:
Så för att göra det rätt, nya vindskivor, 22x170 där jag skruva plåten istället för att spika den.
Det går även upp en plåt från taket som är skruvad i skivan.
Använd grövre brädor, 28mm virke i så långa längder så man slipper längd skarva, måla med linoljefärg.

I och med att det handlar om att byta vissa vindskivor så bör man måla med den färgtypen som det är idag.

Är den målad med linoljeinnehållande färg så är ommålning med moderna akrylaträgerna en risk, det kan bli linoljeblåsor. Säkrast är då att fortsätta med linoljebaserad färg.

Är det redan målad med akrylatfärg eller alkydfärg så är linoljefärg inte lämpligt, fortsätt så med akrylat eller alkyd, vad det nu är målat med.

Linoljefärg, har sina sidor. Och den tar längre tid att måla, längre torktid samt att färgen bleks i solen snabbare än morderna färger.

Hur länge har det fungerat hittills? Har det fungerat i 20 år så hade jag sett till att läkten är ordentligt skruvad i vindskivan och låtit det vara som det är och hoppats på 20 år till. 🤷‍♂️

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Är det redan målad med akrylatfärg eller alkydfärg så är linoljefärg inte lämpligt, fortsätt så med akrylat eller alkyd, vad det nu är målat med.
Linoljefärg är lämpligt på vindskivor och andra utsatta snickerier och fäster även om trät tidigare är målad med alkydoljefärg eller plastfärg. Väljer man linoljefärg behöver man inte utreda vad trät tidigare är målat med.

• Wow
Frerider
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.