Huset är från 60-talet.

Har en ledning i golvet mellan två rum som knackar vid väggen mellan rummen. Knackandet sker när värmen i röret ändras. Har vedeldning och svårt att hålla en jämn temperatur i rören.

Lägger klickgolv i båda rummen. Har lyft spånskivan i rum 1 utan att hitta vad som orsakar ljudet. Har lagt nytt golv där nu. Ska lägga klickgolvet ovanpå parkett i rum 2. Det låter lite som att röret expanderar och krymper medans det har kontakt med trä, men svårt att veta.

Ska jag bryta upp parketten och titta innan jag lägger det nya golvet? Parketten kommer ju så klart då bli förstörd. Eller är risken att rören skulle börja läcka väldigt liten av sånt här så att jag bör låta det vara? Hur skulle ni gjort?

Det bör inte bli så stora & snabba temperaturskillnader på framledningstemperaturen om det finns shuntautomatik som är rätt injusterat.

För att få bort knäppningarna/knackningarna så behöver det läggas gummi/rörstöd mellan rören och träet.

Det kan mycket väl vara röret. Inte mycket att välja på, dessutom. Varje gång värmeexpantionen övervinner friktionen, knäpper det till, oberoende av tidsrymd.

Du kan sätta dit en arbets/bufferttank efter vedpannan för att få jämnare värme mot värmesystemet.

Tack för svaren.

Är inga stora knackningar. De uppstår främst när systemet blivit nedkylt och man sedan startar eldningen och uppvärmningen av hela systemet. Gammalt system som inte har mycket automatik. Enda automatiken är det jag själv fixat. Att påfyllnaden från panna till tankarna startar när pannan når 70 grader (hade tidigare på 80, då knackade det lite mer frekvent).

Men ni verkar inte tycka det är någon större fara och att risken för att det ska orsaka läckage är liten? Tänker bara att det borde uppstå någon typ av vibration för varje "knack" som i sin tur kan orsaka läckage i någon gängad skarv.

Nej då. Skit I det. Njut istället av att det plötsligt börjar strömma ut varmvatten I dina rör. Det är en av vedeldarens njutningar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.