Hej,

Jag har fått slut på 45mm isolering till mitt installationsskikt men har där emot kvar ett gäng med 120mm skivor.
Kan jag klyva ner dom till 45mm eller förstör det isolervärdet?
DVS är en skiva uppbyggd med viktiga skikt på fram och baksida?

klyv du - det enda som är svårt är att klyva så att det blir jämntjockt.
Är nog lättare att klyva en 95mm skiva till två st 45'or än en 120 till 3st 40mm (120 räcker ju inte till 3st 45or)

D doubleH skrev:
klyv du - det enda som är svårt är att klyva så att det blir jämntjockt.
Är nog lättare att klyva en 95mm skiva till två st 45'or än en 120 till 3st 40mm (120 räcker ju inte till 3st 45or)
Tack! Tänker att jag klyver till 60 och pressar in med OSBn om det går

Om du pressar ihop isolering - DÅ tappar du en del av isoleringsförmågan!
Det är luften som isolerar...

D doubleH skrev:
Om du pressar ihop isolering - DÅ tappar du en del av isoleringsförmågan!
Det är luften som isolerar...
Åhfan, bra input! Då blir det att klyva till 40

S Salve skrev:
Åhfan, bra input! Då blir det att klyva till 40
Troligen bättre att klyva till 2st 45-skivor och slänga kvarvarande 30-skiva.
Då får du 2st skivor där åtminstone ena sidan är helt slät.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Och man kan även få skivor som blir "bulliga" om man pressar isoleringen, isolering ska passa rätt exakt.

Har du 120 i hela buntar så får du säkert byta hos firman du köpt av. Har du mindre än en bunt kvar så skulle jag inte besvära mig med att klyva utan köpa nya 45:or.

M mlkjhr skrev:
Har du 120 i hela buntar så får du säkert byta hos firman du köpt av. Har du mindre än en bunt kvar så skulle jag inte besvära mig med att klyva utan köpa nya 45:surprised:r.
Jag har flera hela paket men jag fick det sjukt billigt av en kompis som jobbar på byggvaruhallen så jag tror det kan bli knepigt/vill inte besvära om att byta.
Jag har byggt mig en liten låda som jag petar ner skivorna i och sedan skär i spår med gipskniven, funkar kanon!

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.