Vet inte om det här är rätt forum, men jag hittade inget som passar bättre. Jag har en del blocksågad björk i dimension ca 120x55 som jag tänkte göra 20 mm hyllplan och bordsskiva av (till en tv möbel). Kruxet är att min borssåg (inca major) har en klyvhöjd på 65-70 mm (kollade inte så noga). Dom olika alternativen som jag ser är:

1. klyva ner bredden till 65 mm och sen klyva på höjden.

2. klyva på höjden först från den ena sidan och sen från den andra.

Estetiskt föredrar jag den senare modellen, men det känns samtidigt riskablare (bara en känsla jag har). Har någon med framgång och händerna i behåll provat metod 2? Är det i så fall bättre att klyva igenom materialet, eller att lämna 5-10 mm i mitten och såga det sista för hand?

/Lennart

Gör ett högre klyvanhåll och jobba inte med för korta bitar så bör det inte vara några problem.
Påskjutare rekommenderas förstås.
Det är även bra att rikta ämnena först, det minskar riskerna för att det nyper till.

/Kent

Tack för svaret Kent, det låter hoppfullt. Jo jag kommer att rikta och plana, samt att kanta bort "näversidan" innan jag börjar med klyvningen. Bitarna är ca 150 cm långa. Jag tolkar det som att du tror att genomklyvning bör gå bra vilket också låter fint, eftersom det känns lite drygt att handjaga igenom dom. Jag återkommer med en slutrapport (om jag vid det laget kan hantera ett tangentbord ;-)

/Lennart

En annan variant vore att klyva materialet till remsor med måtten ca 22 x 55, vrida remsorna och limma ihop dem. Självklart med lite riktning och ev. planing först. Det blir kanske inte lika snyggt, men det ger en bra och stabil skiva som du kan göra med din befintliga maskinpark utan att ta till akrobatik.

För övrigt verkar det vara ett bandsågsjobb. Kanske finns någon med bandsåg i närheten? Skriv gärna i din profil var du håller till så kanske någon erbjuder sig att hjälpa till.
/Mattias

mattiasp skrev:
En annan variant vore att klyva materialet till remsor med måtten ca 22 x 55, vrida remsorna och limma ihop dem. Självklart med lite riktning och ev. planing först. Det blir kanske inte lika snyggt, men det ger en bra och stabil skiva som du kan göra med din befintliga maskinpark utan att ta till akrobatik.

För övrigt verkar det vara ett bandsågsjobb. Kanske finns någon med bandsåg i närheten? Skriv gärna i din profil var du håller till så kanske någon erbjuder sig att hjälpa till.
/Mattias
Det är så man gör, man klyver till 24-25 (om det ska bli 20, speciellt om det är björk som vrider sig både hit och dit), sedan rikta 3 sidor och limma sedan planar man till 20 mm.

Desto smalare bitar desto formstabilare skiva.

Bandsågen sågar i allmänhet så krokigt att det är oanvändbart.

Protte

Jovisst, med fel blad och dåligt intrimmad bandsåg med för liten bandspänning blir det inte bra. Men med en väl intrimmad bandsåg med rätt blad och bladspänning så skulle du bli förvånad över resultatet.

jo jag vet, jag har stått på ett snickeri med en 700 mm bandsåg och 1"blad, välslipat och styrningarna mycket väljusterade, då fungerar det.

Men ta nu snickar Olle, som försöker svänga mer än band och skränkning klarar av och förstör bandstyrningen med ett band som sett sina bästa dagar efter en spik.

Jag har en hobbysåg så jag vet.

Protte

Om jag hade haft tillgång till en bra bandsåg så hade jag definitivt prövat det alternativet. Det finns förövrigt en rätt rolig video där Mark Spagnuolo (?) sågar faner på en bandsåg:

http://thewoodwhisperer.com/episode-16-wish-you-were-veneer/

Materialet till stommen har jag kluvit på det sätt som ni beskriver ovan, men för åtminstone själva överdelen så vill jag försöka få med så mycket naturlig ådring som möjligt. Materialet har torkat i 8-10 år så förhoppningsvis kommer skivan att bli hyggligt stabil ändå. Jag ska kapa en bit och micra den för att se vilken fuktkvot det har, men det borde vara väldigt torrt vid det här laget.

/Lennart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.