Björkvedskubbe på 30 cm tjocklek redo att klyvas, ligger på röd vedklyv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som rubrik, 20-30 cm tjock björk, kapad 30 cm, legat tort o luftigt i 2 år. Lätta att klyva.
Men kan jag elda med dom nu, eller ska jag lägga dom i vedförrådet.
Anledningen till frågan att jag nu har veden bredvid huset, vedförrådet är 40 meter bort via en trappa, släpa dit allt, för att sen släpa tillbaka det är mycket jobb.

Åsa Lund
Skulle tro att de torkat klart efter två år, oavsett klyvning

L
Har du torr björk efter 2 år med näver kvar på knubbarna grattis , björk ruttnar väldigt lätt
om den är kvar , troligtvis när du kommer längre ner i högen så är dom mjukare ,
bara att klyva och elda , allt brinner bara det blir varmt , kanske inte med samma energi i som om dom vore klyvna från början , men dom värmer :)

Det är väl lätt att med en enkel fuktighetsmätare kolla hur torra klabbarna är?
Under 20%, helst 15% kanske det är bäst.

Eller klyv en bit och provelda :)

Klyv och mät inuti i så fall. De är ganska korta så de kan ha torkat. Men barken kan hålla fukt länge. Man kan även klyva ut en bit och väga, lägga torrt en vecks och väga igen. Klyv då gärna fram en tunn bit utan bark.

Det är ved, inte möbelvirke.
Klyv, elda och var glad :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
M
L Liteavvarje skrev:
Har du torr björk efter 2 år med näver kvar på knubbarna grattis , björk ruttnar väldigt lätt
om den är kvar , troligtvis när du kommer längre ner i högen så är dom mjukare ,
bara att klyva och elda , allt brinner bara det blir varmt , kanske inte med samma energi i som om dom vore klyvna från början , men dom värmer :)
Jag hade björkstockar liggande i 2-3 år med nävern på, lät dessutom vildgräset växa fritt runt dem.
Sågade upp dem för ett år sedan och nu går dem in i brasan :-)

Visst var det någon stock som inte var toppen, men merparten var mer eller mindre som vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.