3 706 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Klurig fråga om element och matningsspänning!
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
I vårt fritidshus har vi kommit till delen att välja elementtyp och min fråga är kopplad till det elektriska. Element finns ju med samma effekt men med olika matningsspänning. Dvs 400 volt och 230 Volt.
När ska man använda 230v respektive 400v. Vad är argumenten för respektive modell?
Jag kan tillägga att vi har ännu inte dragit fram ledningarna för elementen vilket gör att vi har valfrihet att välja endera modell.
När ska man använda 230v respektive 400v. Vad är argumenten för respektive modell?
Jag kan tillägga att vi har ännu inte dragit fram ledningarna för elementen vilket gör att vi har valfrihet att välja endera modell.
400V ger jämnare last och är att föredra, under förutsättning att man har trefas i kåken förstås.
Ramla sedan inte ner i fallgropen att sätta upp oljefyllda panelradiatorer eller panelradiatorer öht, konvektions- eller sektionsradiatorer är att föredra eftersom det inte blir en varm spalt bakom elementet som skickar en del av värmen rakt ut genom väggen.
Ramla sedan inte ner i fallgropen att sätta upp oljefyllda panelradiatorer eller panelradiatorer öht, konvektions- eller sektionsradiatorer är att föredra eftersom det inte blir en varm spalt bakom elementet som skickar en del av värmen rakt ut genom väggen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 646 inlägg
400V där du fördelar elementen någorlunda jämnt (effektmässigt) mellan dom tre faserna är att föredra. Bland dom främsta fördelarna är mindre ström i PEN-ledaren.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Två frågor
1. Får man inte liknande effekt om man fördelar 230v jämt mellan faserna. Typ 2 element per fas (dvs 2 element på vardera 1000w per fas x 3 st).
2. Eldragning för 400v visst menas det då att man drar 2st faser + jord till respektive element och ingen nolla.
1. Får man inte liknande effekt om man fördelar 230v jämt mellan faserna. Typ 2 element per fas (dvs 2 element på vardera 1000w per fas x 3 st).
2. Eldragning för 400v visst menas det då att man drar 2st faser + jord till respektive element och ingen nolla.
dra en trefasslinga med nolla så kan du koppla in vilka element du vill sen.
huvudsaken är att man fördelar belastningen jämt, vilket uppnås lättare med 400v element då de belastar 2 faser lika.
det går ju att sprida ut t.ex. 9st 1000w element på en matning och få en jämn last, men är det enfaselement och man kanske har enbart 3st påslagna som ligger på samma fas och får jobba hårdare så blir det mer snedbelastning än om de skulle vart på 400v.
jag väljer i första hand 400v prylar.
huvudsaken är att man fördelar belastningen jämt, vilket uppnås lättare med 400v element då de belastar 2 faser lika.
det går ju att sprida ut t.ex. 9st 1000w element på en matning och få en jämn last, men är det enfaselement och man kanske har enbart 3st påslagna som ligger på samma fas och får jobba hårdare så blir det mer snedbelastning än om de skulle vart på 400v.
jag väljer i första hand 400v prylar.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
1. Förstår jag det rätt att man borde dra 3 faser + jord och nolla till respektive elementuttag?
2. Räcker det med 1,5mm ledare?
2. Räcker det med 1,5mm ledare?
1. Ja
2. Ja, om man säkrar 10A, men måste du säkra 16A blir det 2,5mm
2. Ja, om man säkrar 10A, men måste du säkra 16A blir det 2,5mm
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Ja jo tanken är då att säkra med 10A. Visst kan man dra först till ett element och sedan vidare till andra elementen och sedan växelvis koppla faserna så man får någorlunda jämna belastning?
Hur många 1000w element kan man köra på 400v och 10A trefas?
Hur många 1000w element kan man köra på 400v och 10A trefas?
Installation och att se till att du får jämn belastning löser elektrikern för dig utan problem.Fritidsbyggaren skrev:
Sex stycken.Fritidsbyggaren skrev:
Sedan hur man löser det praktiska med kabeldrageriet osv beror lite på, är det tex nybygge/renovering med infällt eller utanpåliggande på befintliga väggar?
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Det är nyinstallation så det blir infällda uttag i vinterbonat fritidshus. Min planlösning är enligt följande:
1st kök/allrum ca 40m2. Här tänkte jag köra med 3st 1000w och 1st 500w. Här sitter också en värmepump sedan tidigare.
2st sovrum ca 10m2 (har tänkt 1000w) och ca 7m2 (har tänkt 500 eller 1000w).
1st litet sovrum ca 5m2 (har tänkt köra med 500w
1st wc/badrum (tänker bara köra med 1000w golvvärme)
Utöver detta har jag en hall men där tänkte jag inte ha något element alls då den angränsar på ett väldigt öppet sätt till kök/allrumet.
Om jag då förstår allt rätt så borde jag kunna driva alla element med trefasslingan (ej golvvärmen, säkras separat) som tillsammans och full effekt drar 5500w
Verkar detta rimligt eller är det någon som har synpunkter på min dimensionering eller mina planer?
1st kök/allrum ca 40m2. Här tänkte jag köra med 3st 1000w och 1st 500w. Här sitter också en värmepump sedan tidigare.
2st sovrum ca 10m2 (har tänkt 1000w) och ca 7m2 (har tänkt 500 eller 1000w).
1st litet sovrum ca 5m2 (har tänkt köra med 500w
1st wc/badrum (tänker bara köra med 1000w golvvärme)
Utöver detta har jag en hall men där tänkte jag inte ha något element alls då den angränsar på ett väldigt öppet sätt till kök/allrumet.
Om jag då förstår allt rätt så borde jag kunna driva alla element med trefasslingan (ej golvvärmen, säkras separat) som tillsammans och full effekt drar 5500w
Verkar detta rimligt eller är det någon som har synpunkter på min dimensionering eller mina planer?
ja du kan köra detta på en 10A 3-fasslinga.
golvvärmen kan du ju lägga på samma grupp som badrummets belysning och ha en 10A personskyddsautomat till det.
golvvärmen kan du ju lägga på samma grupp som badrummets belysning och ha en 10A personskyddsautomat till det.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Perskonskyddsautomat. Visst är det samma som jordfelsbrytare och en sådan har jag redan på centralen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 174 inlägg