Skulle man inte kunna bygga nya innerväggar med tätskikt ?
I en spåpass gammal stuga kanske det itne ens finns något sådant i väggarna, så det kan ju förbättras. Så passar man på att öka isoleringen ocskå.

Dock blir det förstås omfattande då man måste se över tätning mot tak och golv också. Men gör man mycket själv behöver det inte kosta en hel förmögenhet.

Om detta var ngt man skall räkna med i hus från den tidsperioden är nog dolt fel svårt.

Är inte den byggd 1973?

1979 upphörde användning av det ämnet.

Så blir svårt få det dolt fel.

Det här är ingen hjälp för TS, men jag skriver det ändå: Just klorfenoler har en mycket stark lukt, eller så är det mänskliga luktsinnet mycket känslig för dem beroende på hur man ser på saken. Tyvärr sätter lukten sig i kläder och andra saker vilket gör att den flyttar med...den sätter sig även i mänsklig hud vilket kan ge spännande och oanade överaskningar.

Jag tror inte det går att sanera bort det med annat att man tar bort de byggnadsdelar där den finns. Jag kan säga direkt att det inte går att spärra bort den lukten, eller att ventilera bort den. Jag tror men vet inte säkert att man förmodligen känner lukten långt innan exponeringen är hälsoskadlig - dvs det behöver inte vara ett akut problem.

Stugan ser jättefin ut, det kanske är värt att ta in en sakkunnig som kan lokalisera källan, det kanske går att ta bort någon del av stommen och fixa det?

Jag skall inte bli långrandig, helt kort kan jag säga att jag har varit i hus med problemet och det har åtgärdats med gott resultat. Jag vill minnas att det rörde sig om impregnerade reglar som gjutits in golvet och när de togs bort försvann lukten direkt.

Hoppas det löser sig!

C camelspin skrev:
Jag kan säga direkt att det inte går att spärra bort den lukten,
Varför skulle det inte gå? Det kanske inte är en rimlig möjlighet i ditt fall, men rent generellt är det givetvis möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.