Byggahus.se
Vad ni gör och hur ni gör vet ni bäst. Men som någon redan nämnt är det viktigt att skriva ett testamente om ifall att. Annars blir sambon ställd på bar backe när det lider. Som sambos har man inget som helst skydd i dessa situationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
E Etrompa skrev:
Vad ni gör och hur ni gör vet ni bäst. Men som någon redan nämnt är det viktigt att skriva ett testamente om ifall att. Annars blir sambon ställd på bar backe när det lider. Som sambos har man inget som helst skydd i dessa situationer.
Nja, sambon får ju halva huset…
 
Karl.s Karl.s skrev:
Som tidigare skrivits så har hon rätt till 50% av värdet vid en separation, inte 50% av fastigheten. Dvs hon kan inte tvinga fram en försäljning eller att du ska flytta.

Men det är tråkigt att hänga upp sig på en eventuell separation.
Tycker personligen att det blir mer jämlikt om man äger 50-50 och reglerar ev kapitalskillnad med skuldebrev/revers.
Reverser är väl fortfarande lite osäkra, tidigare förföll de efter 10 år.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, sambon får ju halva huset…
Jo, men det vet man först när det lider. Många andra i sammanhanget som säkert vill ha sin del när det lider, och där litar jag inte på att det alltid blir som man tror eller vill att det ska bli. Med ett testamente blir det glasklart, och rättssäkert.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
E Etrompa skrev:
Jo, men det vet man först när det lider. Många andra i sammanhanget som säkert vill ha sin del när det lider, och där litar jag inte på att det alltid blir som man tror eller vill att det ska bli. Med ett testamente blir det glasklart, och rättssäkert.
Visst, men du kan ju inte mena att sambolagen inte gäller eller är otydlig?
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men du kan ju inte mena att sambolagen inte gäller eller är otydlig?
Den kan ju tolkas olika, beroende på från vilket perspektiv du väljer. Oavsett, så är det bara halva huset. Med ett testamente kan du lägga rill andra halvan och hela huset kan ärvas av sambon. Beroende på familjeförhållandena i övrigt. Det ska ju också på något sätt kunna bevisas att huset köptes för gemensamt boende. Det är där jag menar att det kan finnas delade meningar i, beroende på vem du frågar. Bättre att föregå, än att föregås.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E Etrompa skrev:
Den kan ju tolkas olika, beroende på från vilket perspektiv du väljer. Oavsett, så är det bara halva huset. Med ett testamente kan du lägga rill andra halvan och hela huset kan ärvas av sambon. Beroende på familjeförhållandena i övrigt. Det ska ju också på något sätt kunna bevisas att huset köptes för gemensamt boende. Det är där jag menar att det kan finnas delade meningar i, beroende på vem du frågar. Bättre att föregå, än att föregås.
Japp, du har några poänger där. Finns det inga barn involverade så borde båda skriva testamente tänker jag. TS blir ju av med halva huset likaväl som sambon om något oönskat inträffar.
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, du har några poänger där. Finns det inga barn involverade så borde båda skriva testamente tänker jag. TS blir ju av med halva huset likaväl som sambon om något oönskat inträffar.
Precis. Jag är sambo, och också ägare av en halv fastighet. Både på pappret och vad gäller betalning. Inga barn. Delar vi på oss blir det enkelt för oss båda - vi delar allt rakt av. Men går en av oss bort är det en annan femma. Därför har vi skrivit testamente där vi delvis ärver varandra så till den grad att fastgheten o lite annat ärvs av den som blir kvar. Sen går resten till föräldrar, eller syskon o s v.

Skillnaden mot fallet i tråden är en. Vid en separation har sambon som inte står som ägare till fastigheten inköpt kör gemensamt boende, och som sambon inte heller betalat någon del av fastigheten, rätt till halva fastigheten. Är men överens om detta är det fine, men det finns en risk att om det står en separation för dörren, då kan det hända att man inte är så överens längre. Och då är det vettigt att upprätta skuldebrev, så att den som faktiskt betalat också får tillbaka det som är dennes. Men det får ju var och en bestämma hur man vill ha det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket roligare att bo tillsammans i en bostad som båda äger och kan jobba med tillsammans. Ett förhållande blir mycket bättre om ena personen inte står i beroendeställning till den andra.
Min sambo flyttade in i ett hus som jag redan ägde. Hon blev ägare till halva huset genom att ta över halva lånet och att hon fick halva kontantinsatsen mot ett skuldebrev. Vi satte också villkoret att hennes andel hade samma värde under fem år om vi skulle separera. Efter den tiden kände vi oss rätt säkra på att vi vill bo ihop och rev skuldebrevet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men för TS ändrar det ingenting, han har gett bort 50% av värdet på huset. Och skulle han vilja sälja så kommer han att upptäcka att det är omöjligt utan hans sambos signatur.
Nja, inget är bortsett ännu, och de kan fortfarande skriva ett samboavtal där den gemensama bostaden exkluderas från samboegendom även efter att huset är köpt. Men det kräver ju att sambon skriver på.

Om sambon vill tjäna snabba pengar på att lura till sig huset så kan det alltså vara kört lite beroende länge de varit sambor. Det finns ett visst skydd i 15 §, som skulle kunna göra det svårt för sambon att få halva huset om de inte bott ihop mer en en kort tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
G Gramphos skrev:
Nja, inget är bortsett ännu, och de kan fortfarande skriva ett samboavtal där den gemensama bostaden exkluderas från samboegendom även efter att huset är köpt. Men det kräver ju att sambon skriver på.

Om sambon vill tjäna snabba pengar på att lura till sig huset så kan det alltså vara kört lite beroende länge de varit sambor. Det finns ett visst skydd i 15 §, som skulle kunna göra det svårt för sambon att få halva huset om de inte bott ihop mer en en kort tid.
Jo, men det räcker ju att hon inte skriver på samboavtalet, så är hon hemma. Om ts bryter upp förhållandet så spelar i händerna på sambon.

Men ts verkar ju nöjd med situationen, så då är ju allt bra. 😊
 
Om du har uppskov på vinstskatt från tidigare försäljning av bostad så kan det vara så att du inte längre får fortsätta ha hela uppskovet. Minns inte exakt hur reglerna var, men det kan du lätt kolla på Skatteverket!

Jag sålde halva till min fru, så kanske inte att det är exakt samma situation som du har.
Men klart värt att kolla upp i ditt fall!
 
Min mor gjorde så mot mig och några saker vi lärde oss...

Jag fick en faktura på 10 kr för vägavgift med en fakturaavgift för så små avgifter så mota olle i grind att storägare betalar.

Det var 3 fastigheter och jag fick 1% i en. Tidigare har de bedömts som en enhet men nu när det blev olika ägarförhållande skulle det delas.

Du skrev att det var skog med, alla måste skriva på eller fullmakt. Näringsbilagan skriver jag typ mamma betalar så får de titta på den.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det räcker ju att hon inte skriver på samboavtalet, så är hon hemma. Om ts bryter upp förhållandet så spelar i händerna på sambon.

Men ts verkar ju nöjd med situationen, så då är ju allt bra. 😊
Men för att få rätt till halva huset behöver de ha varit sambos i 5 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.