Hej
Jag tyckte inte jag hittade svar på min fundering i tidigare trådar, så jag startar en ny.

Jag och sambon bor idag tillsammans i en villa med tomt och skog som jag har köpt.
Pga. skillnad i ekonomiska förutsättningar så köpte jag huset själv och står idag som ensam ägare.
Vi har planer på att renovera delar av huset och göra om utomhus och i samband med dessa planer kommer såklart frågan om ROT-avrdag på tal.

Min fundering är om det är värt att ge sambon en del av fastigheten (typ 1%) för att kunna nyttja mer ROT-avdrag och avdrag för grön teknik etc? Men kan detta ha några negativa effekter för mig/hon/oss?
Det verkar finnas mycket att tänka på så jag ställer ut en öppen fråga om vilka praktiska effekter detta skulle ha
Exempelvis:

- Måste alla jobbeställningar hädanefter skrivas under av oss båda? - Inget jätteproblem, men skulle vara intressant att vet vad som gäller juridiskt. Kan jag exempelvis anlita ett företag för att installera fiber till huset och signera avtalet ensam utan problem?

- Hur påverkar detta mitt bolån? - Jag kommer fortsätta betala av hela skulden själv, men vad kan banken tänkas tycka?
(Jag har en högre och mer stabil inkomst än min sambo så jag vill gärna undvika att skulder hamnar på henne oavsett typ och orsak, även om vi gemensamt kan lösa det ekonomiskt)

- Uppstår några kostnader i samband med att jag ger (alternativt säljer) en del till henne? Kan hon åka på någon skattesmäll iom att hon erhåller en del av fastigheten?

-Gör det någon skillnad om hon äger 1% eller 10% etc? (Annat än vad hon skulle ha rätt till vid ev. separation). Tänker främst kring rätt till avdrag.

Ni kommer säker ha en massa andra praktiska saker att ta hänsyn till så släng in allt ni kommer att tänka på, jag vill försöka få en så omfattande bild av vad det skulle innebära som möjligt.

B Broot skrev:
Uppstår några kostnader i samband med att jag ger (alternativt säljer) en del till henne? Kan hon åka på någon skattesmäll iom att hon erhåller en del av fastigheten?
exp kostnad 825 kr lantmäteriet ,
hon får betala fastighetsavgift för sin andel och du får motsvarande mindre

köpte huset för gemensamt boende ?

Enligt sambolagen ska all samboegendom och ägodelar som man införskaffat för gemensamt bruk, delas lika när man separerar. 50/50, rätt och slätt. Oavsett vem som betalat vad, hur mycket och vem som äger bostaden eller står på hyreskontraktet.

• Gilla
deetee och 13 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
exp kostnad 825 kr lantmäteriet ,
hon får betala fastighetsavgift för sin andel och du får motsvarande mindre

köpte huset för gemensamt boende ?

Enligt sambolagen ska all samboegendom och ägodelar som man införskaffat för gemensamt bruk, delas lika när man separerar. 50/50, rätt och slätt. Oavsett vem som betalat vad, hur mycket och vem som äger bostaden eller står på hyreskontraktet.
Exp. kostnaden var ju överkomlig. Hade gissat att det var mer avgifter/omkostnader involverade.

Det kan ses som att det köptes för gemensamt boende, så då spelar alltså ägarandelen ingen roll ur det perspektivet.

Fastighetsavgiften löser vi ju enkelt om min avgift minskar lika mycket som hennes ökar, och har hon en liten andel så blir hennes avgift alltså också liten.
Det var inget jag hade en tanke på när jag skrev frågan, så bra att du nämnde det. Tackar.

• Gilla
Fred P
  • Laddar…
Båda behöver inte skriva på beställningar av tex fiber, abonnemang eller renovering, men om rot-avdraget för ett jobb ska delas upp på båda ska man ange det så att båda står på fakturan. Vi brukar försöka pussla så att hela rot-avdraget för ett jobb kan läggas på den ena av oss, det brukar bli enklast för hantverkaren.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Båda behöver inte skriva på beställningar av tex fiber, abonnemang eller renovering, men om rot-avdraget för ett jobb ska delas upp på båda ska man ange det så att båda står på fakturan. Vi brukar försöka pussla så att hela rot-avdraget för ett jobb kan läggas på den ena av oss, det brukar bli enklast för hantverkaren.
Tack för infon. Att båda måste stå på fakturan hade jag nog inte insett förrän i efterhand. Jag var dock inne på samma spår gällande ROTen, att försöka utnyttja det på en av oss i taget så långt det går. Bra att veta att det funkar i praktiken.

B Broot skrev:
Tack för infon. Att båda måste stå på fakturan hade jag nog inte insett förrän i efterhand. Jag var dock inne på samma spår gällande ROTen, att försöka utnyttja det på en av oss i taget så långt det går. Bra att veta att det funkar i praktiken.
Tänk på att hon behöver ha en tillräckligt hög inkomst för att kunna utnyttja hela ROT-avdraget också så ni inte åker på en smäll i efterhand.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag försökte köpa en hink med tapetklister på Biltema igår. Det gick dock inte, utan underskrift från sambon, fick jag höra. Det fanns ju risk att den skulle användas i det gemensamma hemmet sa de.

Skämt åsido. Det är väl istortsett enbart vid omläggning av lån, samt nya lån som sambon måste vara med. I övrigt står det dig fortfarande fritt att bruka dina pengar som du vill. Även om du lägger dem på huset. Du kan även ta andra typer av lån och avbetalningar på saker som är kopplat till huset. Det är bara lån, där fasigheten används som säkerhet, som sambon måste godkänna.

Men tänk på att göra det rätta för din sambo också. Så du inte sätter henne i någon "kvinnofälla". Om hon är med och betalar för huset, bör hon inte stå på bar backe vid en eventuell separation.

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Nissens
B Broot skrev:
Det kan ses som att det köptes för gemensamt boende, så då spelar alltså ägarandelen ingen roll ur det perspektivet.

Fastighetsavgiften löser vi ju enkelt om min avgift minskar lika mycket som hennes ökar, och har hon en liten andel så blir hennes avgift alltså också liten.
Det var inget jag hade en tanke på när jag skrev frågan, så bra att du nämnde det. Tackar.
Verkligen generöst av dig att skänka bort hälften av huset. Min sambo flyttade in i mitt befintliga hus, så hon köpte in sig lite i det istället. Det kändes bättre för oss båda.
Men man tänker olika. 😊

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Men tänk på att göra det rätta för din sambo också. Så du inte sätter henne i någon "kvinnofälla". Om hon är med och betalar för huset, bör hon inte stå på bar backe vid en eventuell separation.
Hon har ju sett om det själv, hon äger ju halva huset.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Tänk på att hon behöver ha en tillräckligt hög inkomst för att kunna utnyttja hela ROT-avdraget också så ni inte åker på en smäll i efterhand.
Ja precis, i nuläget är hennes inkomst någorlunda stabil men inte jättestor. Därför är min tanke att i första hand försöka lägga ROT-avdraget på mig, men att ha möjlighet att iaf kunna göra något avdrag på henne (även om det kanske inte blir fullt avdrag) så att vi inte går miste om något ROT-avdrag om/när vi utnyttjat mitt avdrag fullt ut.

• Gilla
Skrambeloln
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag försökte köpa en hink med tapetklister på Biltema igår. Det gick dock inte, utan underskrift från sambon, fick jag höra. Det fanns ju risk att den skulle användas i det gemensamma hemmet sa de.

Skämt åsido. Det är väl istortsett enbart vid omläggning av lån, samt nya lån som sambon måste vara med. I övrigt står det dig fortfarande fritt att bruka dina pengar som du vill. Även om du lägger dem på huset. Du kan även ta andra typer av lån och avbetalningar på saker som är kopplat till huset. Det är bara lån, där fastigheten används som säkerhet, som sambon måste godkänna.

I nuläget är det jag som ensam betalat för huset samt för allt arbete som gjorts hittills (vi har däremot delat på de vanliga hushållsutgifterna). Därför har det än så länge känts ganska rimligt att huset står på mig. Tanken långsiktigt är dock att hon skulle börja "köpa in sig" i huset genom att hjälpa till att betala bolånet.

Min oro har snarare varit lite åt andra hållet om det skulle vara så att hon skulle kunna bli betalningsskyldig för bolån eller andra lån/skulder kopplade till huset om hon blir en delägare. (Har bara bolån idag, så ställer en halvt hypotetiskt fråga).

• Gilla
Mahatma och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Verkligen generöst av dig att skänka bort hälften av huset. Min sambo flyttade in i mitt befintliga hus, så hon köpte in sig lite i det istället. Det kändes bättre för oss båda.
Men man tänker olika. 😊
Våra respektive ekonomiska situationer var sådana vid husköpet att jag antingen köpte huset ensam, eller så blev det inget hus... och jag gillade huset 😜 Vi skulle kunna såhär i efterhand försöka fixa så att hon tar ett eget lån för att köpa in sig ordentligt i fastigheten, men jag ser ingen poäng med att hon ska försöka ta ett bolån för att betala av en del av mitt bolån...

Hon jobbar periodvis hos ett par olika arbetsgivare (för det är så arbetsmarknaden ser ut just nu), och ibland blir det uppehåll, så det har varit svårt att kunna ta någon diskussion med banken om lån.

Det var också så att jag köpte huset i oktober 2022 för inflytt 2023 och när det var dags för tillträde så flyttade hon också in. Eftersom vi periodvis bott tillsammans tidigare och vi båda flyttade in på tillträdesdagen så tänker jag att det blir svårsålt att säga att det inte skulle vara köpt för gemensamt boende 😋

Om jag förstod den tidigare kommentaren rätt (och det jag läst av sambolagen) så spelar det ingen roll om hon köper in sig på 1% eller 10% eller 25% osv, hon kommer fortfarande ha rätt till 50% av huset vid ev separation, vilket jag antar är samma i dit fall, även om hon bara köpte in sig lite (jag antar att det betyder mindre än 50%). Men det blir såklart mer rättvist ju närmare 50/ 50 man kommer.

Sånt kan vi reglera med ett samboavtal också, och långsiktigt är planen att hon betalar in sig i huset genom att hjälpa till med avbetalning av bolånet utefter hur hennes ekonomiska förutsättningar ändras.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Skuldebrev kan vara ett sätt att få ett mer jämnt delägande fortare och se till att du har möjlighet att få ut mer pengar än hälften vid en separation (om du vill det).

• Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skuldebrev kan vara ett sätt att få ett mer jämnt delägande fortare och se till att du har möjlighet att få ut mer pengar än hälften vid en separation (om du vill det).
Bra poäng, det ska jag/vi ta i beaktande. Ett skuldebrev skulle ju innebära att jag inte bara ger bort en del av huset och skulle vara en snabb lösning. Det som finns att beakta antar jag är att hon får betala fastighetsavgiften för den ägarandel som vi kommer överens om.

Men jag undrar om/hur det kan påverka mitt nuvarande bolån? Jag är nöjd med att fortsatt vara ensam låntagare och sköta inbetalningarna, men vad skulle banken anse om det?
Huset är säkerhet för lånet och jag gissar att banken vill säkerställa att hela deras säkerhet finns kvar och skulle vilja att sambon då också står med på lånet? Om hon tvingas bli medlåntagare på bolånet och har en blygsam inkomst skulle det kunna begränsa hennes möjlighet att exempelvis ta ett lån om hon behöver en ny bil eller liknande framöver?

Jag tror med de kommentarer som kommit in att det finns tillräckligt med god information om hur vi skulle kunna hantera bodelning vid en ev, separation.

Men jag skulle gärna höra mer om det finns något andra konsekvenser rörande vardags- och renoveringsfrågor med att hon blir delägare i huset.
Jag tänker att vi inte behöver snöa in helt på bodelning och sambolag etc för det var inte mitt största bekymmer, även om jag uppskattar den information som delats och mer tips & info gärna får ges.

Redigerat:
BirgitS
Det kan vara bra att se över vad som borde/önskas hända resp. faktiskt händer om någon av er avlider.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.