Vi har en stor gammal spegel (typ 120x60) utan härdat glas, som vi vill sätta i hallen. Eftersom det finns småbarn i huset har jag en ide om att man, innan man sätter upp den, skulle klistra någon slags kraftig film på baksidan. Syftet är att hindra den från att falla ner i stora skärvor om någon råkar slå emot så den går sönder.

Hur brukar man göra?
Är jag orolig i onödan?

Tack för svar.
 
Det är väl naturligt att oroa sig när man bryr sig, inget konstigt med det. Med det sagt vet jag inte hur troligt/sannolikt ditt scenario är men det är kanske oväsentligt.

I din sits skulle jag kontakta ett bra glasmästeri och höra vad de föreslår, kanske finns det en enkel och rentav billig lösning på det här.

Lycka till!
//Ronnie
 
D09
Borde väl gå att limma på en textil som håller den i ett paket vid en krasch?
 
Det är så man gör normalt. Säkerhetsfilm kallas det också.
 
Är det inte en risk att spegelskiktet släpper eller blir grumligt om TS klistrar något på spegelglasets baksida?
 
thomas33 thomas33 skrev:
Är det inte en risk att spegelskiktet släpper eller blir grumligt om TS klistrar något på spegelglasets baksida?
Det kan det säkert vara. Men det är så man gör med speglar.

Tillägg: Det är ofta man limmar speglar direkt mot underlaget idag. Alla speglar i mitt hus är monterade med lim. Inga fästen ens på den som är 1x2m med 6mm glas.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Jag funderade på att köpa en större spegel från en glasmästare för några år sedan och då ville jag också ha den laminerad med säkerhetsfilm. Glasmästarens råd var då att köpa en vanlig spegel och tejpa baksidan med rejäl tejp då det blev lika bra men mycket billigare. Nu blev det aldrig något köp från en glasmästare då jag hittade en passande spegel på second hand strax efter.

Så länge limmet i säkerhetsfilmen/tejpen inte innehåller starka lösningsmedel så bör de ju inte påverka spegelskiktet.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är så man gör normalt. Säkerhetsfilm kallas det också.
Tack för tipset. Jag har kikat runt lite på nätet men hittade egentligen bara en film som mekonomen hade, vet du andra filmer man kan köpa och montera hemma?
 
H
X XWD skrev:
Tack för tipset. Jag har kikat runt lite på nätet men hittade egentligen bara en film som mekonomen hade, vet du andra filmer man kan köpa och montera hemma?
gå till en glasmästare. säkerhetsfilm är dyrt att köpa som privatperson
 
R Robert-san01 skrev:
Det kan det säkert vara. Men det är så man gör med speglar.

Tillägg: Det är ofta man limmar speglar direkt mot underlaget idag. Alla speglar i mitt hus är monterade med lim. Inga fästen ens på den som är 1x2m med 6mm glas.
Tack igen för ett ytterligare bra svar! Jag har lite följdfrågor, hoppas du kan svara:

1. Kan man montera en stor spegel med lim så den fortfarande är demonterbar (typ 10 år senare) utan att skada spegel eller gipsvägg bakom?
2. Vad använder man för lim? PL400?
3. Kan man tejoa med dubbelhäftande tejp? Hur många år håller sådan i så fall?

Jag gillar iden att limma då man slipper ram eller skruvade punktfästen.

Tack för bra svar.
 
H
X XWD skrev:
Tack igen för ett ytterligare bra svar! Jag har lite följdfrågor, hoppas du kan svara:

1. Kan man montera en stor spegel med lim så den fortfarande är demonterbar (typ 10 år senare) utan att skada spegel eller gipsvägg bakom?
2. Vad använder man för lim? PL400?
3. Kan man tejoa med dubbelhäftande tejp? Hur många år håller sådan i så fall?

Jag gillar iden att limma då man slipper ram eller skruvade punktfästen.

Tack för bra svar.
efter ha limmat några speglar. använder jag hellre spegelbeslag.
slutat med en spegel i handfatet istället för på väggen
 
X XWD skrev:
Tack igen för ett ytterligare bra svar! Jag har lite följdfrågor, hoppas du kan svara:

1. Kan man montera en stor spegel med lim så den fortfarande är demonterbar (typ 10 år senare) utan att skada spegel eller gipsvägg bakom?
2. Vad använder man för lim? PL400?
3. Kan man tejoa med dubbelhäftande tejp? Hur många år håller sådan i så fall?

Jag gillar iden att limma då man slipper ram eller skruvade punktfästen.

Tack för bra svar.
Tyvärr så sitter det så hårt så gips är svårt att dementera ifrån utan att skada väggen.

Vet inte om PL400 funkar. Det jag vet funkar heter Soudal fix-all. Det går att ta bort från kakel/klinker.

Dubbelhäftande funkar till mindre speglar men då skulle jag rekommendera en riktigt tunn sort.

I stället för säkerhetsfilm skulle jag kunna tänka mig att åldersbeständig tape som man har till byggplast funkar bra. Den sitter som berget och lossnar inte på min 50år. Remsor av den med 5cm mellanrum borde funka lika bra som hel-tejpat. Finns bla på Byggmax och är grön.

Limmar man spegeln skulle vad dock sätta limmet där det inte är tejp (om det inte är riktig film förstås).
 
henke_benke skrev:
efter ha limmat några speglar. använder jag hellre spegelbeslag.
slutat med en spegel i handfatet istället för på väggen
Vad använde du för lim?
 
N
Kan du transportera spegeln till en glasmästare så är det säkert det lättaste. Då limmar dom på en säkerhetsfilm på baksidan. Annars så kan du beställa en färdigt skuren bit film från en glasmästare som har sådan säkerhetsfilm. Det finns 2 olika sorter en lite tunnare som inte har någon skyddsplast och en som har skyddsplast. Den utan skyddsplast måste monteras direkt när man drar den från rullen.

Säkerhetsfilmen håller bra att limma på men finns nog inget monteringslim som kommer bort från gipsskiva utan att förstöra den
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.