Köpte hus i somras. Huset är fullt med nätverkskablar cat6. Målade tak o tapetserade o såg att nätverkskablarna var för korta för att dras utmed väggen. De ligger väldigt fult på golvet då. Läste på en utav kablarna finns 4 st o det stod cat 6. Kapade dock den andra kabeln som såg likadan ut men det gnistrade till. Visade sig vara elaqby-s 2x2x0. 6mm. Blev förbannad på mig själv. Har den med elementen o bergvärmen att göra ? Elementen har elektriska shuntar. Vad är det för volt i den? Vad Ska jag göra, är det svagström går det att löda tillbaka då? Ja helst vill jag ju förlänga den då den är ju för kort o ligger i hörnet på golvet nu.

Om du följer kabeln vart tar den vägen då?

Säker på att kabel beteckningen är det du skrev?
Ingen kabel jag hört talas om

Som skrivits innan så se vart den går

Hej. Svårt att se vart dom tar vägen. Går utmed väggen samt kabel till vredet till element o sen ut i väggen. Kollar jag i pannrummet så går det såna kablar i en bunt till en box. Vet ej vad det är. Skickar lite bilder här.
Ska tillägga att basteq system är installerat i huset av tidigare ägare. Dvs datoriserat.

• Lampa på vägg med lång skugga på taket, sängkant synlig, bild tagen i sned vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller tre elkablar mot ett träbord, text på kablarna visar specifikationer.
    Skapa konto
  • Elektriska ledningar sammanbundna ovanpå en tidning i rörigt skrivbordsscenario.
    Skapa konto
  • Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, kablar i skåp, väggmonterad, ABB märkning.
    Skapa konto
A apanq skrev:
Hej. Svårt att se vart dom tar vägen. Går utmed väggen samt kabel till vredet till element o sen ut i väggen. Kollar jag i pannrummet så går det såna kablar i en bunt till en box. Vet ej vad det är. Skickar lite bilder här.
Ska tillägga att basteq system är installerat i huset av tidigare ägare. Dvs datoriserat.
Puh. Jo kollade upp till ledningarna till elementet. Det är bara sockerbitar där. Men då ser jag vilka som används. Så varje ledning går upp till varje element. Så jag ska nog få till det. Frågan är bara var strömmen kommer ifrån svårare o se vart de kablarn tar vägen. Vet nån vad den sista bilden är för nåt dvs den fyrkantiga lådan i pannrummet.?

• Oordnade elanslutningar, skarvklämmor, flera kablar, träbord i bakgrunden.
    Skapa konto
A
Är det inte en ledning till ställdonen på radiatorerna? Du verkar ha elektroniska ställdon. Lådan kanske är en styrning för detta? Ser ut att sitta massa relän där.

A avh67f skrev:
Är det inte en ledning till ställdonen på radiatorerna? Du verkar ha elektroniska ställdon. Lådan kanske är en styrning för detta? Ser ut att sitta massa relän där.
Jo till styrningen är det , ja lådan skulle kunna vara det. Det står 24v kan jag använda cat 5 eller cat 6 nätverkskababel o skarva med eller bäst att köra samma märke o diameter? Blå kabel har ström men de båda vita har samma färg? Nån som vet hur dessa kablar funkar.? I ställdonen kopplas de båda vita kablarna ihop. Den nakna ledningen (jord.?) är då bara avklippt samt den grövre i mitten är bara nylonliknande material i ej koppar o den änvänds heller inte i ställdonet.

Redigerat:
A
Det är en telekabel med två par. Därför heter den 2x2 istället för 4x. Då får man vara noggrann att man har koll på vilka par som hör ihop. Skala upp lite mer om det inte går att se.

Använd en liknande kabel med samma tvärsnittsarea.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ok, jag köper samma kabel blir väl bäst så. Men nylonkabeln den grövre av dom har den nån funktion..?

A
Nä den tillhör bara kabelns konstruktion. Har ingen funktion.

• Gilla
apanq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.