16 600 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Klipper ni bort stickproppar?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om vi tar det där med CE märkningen. Det är tänkbart att CE märkningen "slutar att gälla" om man klipper kabeln.
Men en CE märkning "gäller inte". En CE märkning betyder att tillverkaren (Europeisk), eller importören personligen garanterar att apparaten uppfyller alla gällande regler. Om inte denna personliga garanti finns, så får varan inte säljas. Dvs. CE märkning handlar om varans status vid försäljningstillfället.
OM vi tar Biltemas brinnande handdukstork som exempel. Där har alltså Biltema's VD personligen garanterat att HAN personligen har kontrollerat att den uppfyller alla regler som finns inom EU (uppenbarligen en man med mycket rymligt samvete).
Om torken senare orsakar skada (brand i det här fallet) som beror på att den INTE uppfyllde kraven vid försäljningstillfället, då är Biltema ansvariga (eller egentligen deras VD personligen). Nu vet vi ju inte vad det exakta felet var, mer än att den blev överhettad, trots att den var avstängd, men det verkar som en rimlig gissning att den inte var tillverkad i enlighet med de säkerhetsregler som finns. Och även om någon hade klippt kabeln så borde man lätt kunna visa att det fanns regelvidriga skarvar på värmemetråden, vilket var en gissning grundad på den knapphändiga information som Biltema gav ut. Dvs. det borde inte vara några problem att visa att felet fanns där även vid försäljningstillfället.
Om jag som konsument klipper kabeln på en apparat jag köpt så har det inget med CE märkning att göra.
Det blir en lite mer akademisk fråga om vad som gäller när en elinstallatör dels tar ut en tork ur lagret, säljer den och monterar upp den. Då beror det ju lite på om han anses ha sålt den innan den monteras upp, i så fall har han ju sålt en CE märkt tork, inget problem. Eller om man anser att försäljningen sker efter att den monterats. I så fall har han sålt en icke CE märkt apparat, vilket är olagligt.
Men en CE märkning "gäller inte". En CE märkning betyder att tillverkaren (Europeisk), eller importören personligen garanterar att apparaten uppfyller alla gällande regler. Om inte denna personliga garanti finns, så får varan inte säljas. Dvs. CE märkning handlar om varans status vid försäljningstillfället.
OM vi tar Biltemas brinnande handdukstork som exempel. Där har alltså Biltema's VD personligen garanterat att HAN personligen har kontrollerat att den uppfyller alla regler som finns inom EU (uppenbarligen en man med mycket rymligt samvete).
Om torken senare orsakar skada (brand i det här fallet) som beror på att den INTE uppfyllde kraven vid försäljningstillfället, då är Biltema ansvariga (eller egentligen deras VD personligen). Nu vet vi ju inte vad det exakta felet var, mer än att den blev överhettad, trots att den var avstängd, men det verkar som en rimlig gissning att den inte var tillverkad i enlighet med de säkerhetsregler som finns. Och även om någon hade klippt kabeln så borde man lätt kunna visa att det fanns regelvidriga skarvar på värmemetråden, vilket var en gissning grundad på den knapphändiga information som Biltema gav ut. Dvs. det borde inte vara några problem att visa att felet fanns där även vid försäljningstillfället.
Om jag som konsument klipper kabeln på en apparat jag köpt så har det inget med CE märkning att göra.
Det blir en lite mer akademisk fråga om vad som gäller när en elinstallatör dels tar ut en tork ur lagret, säljer den och monterar upp den. Då beror det ju lite på om han anses ha sålt den innan den monteras upp, i så fall har han ju sålt en CE märkt tork, inget problem. Eller om man anser att försäljningen sker efter att den monterats. I så fall har han sålt en icke CE märkt apparat, vilket är olagligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Litet tillägg. Självklart kan man tänka sig andra "ombyggnader" som man som konsument eller elinstallatör kan få för sig att göra. Och då ändringar som faktiskt ändrar apparatens egenskaper, eller iallafall gör bevisföringen om fel mycket svårare.
Om man ex. tar isär en handdukstork för att byta ut kabeln, så kan ju en tillverkare ex. hävda att man missat att sätta tillbaka en isolerande plastfolie eller liknande, och det kan ju tom. vara sant.
Om man ex. tar isär en handdukstork för att byta ut kabeln, så kan ju en tillverkare ex. hävda att man missat att sätta tillbaka en isolerande plastfolie eller liknande, och det kan ju tom. vara sant.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag vet faktiskt inte vem som skylle bry sig om jag byggde om min CE-märkta pryl. Försäkringsbolagen bryr sig t ex inte om huruvida en båt är CE-märkt eller inte... Men garantin är lite intressant. Själv har jag bara ägt en enda pryl där sladden klippts - och den gick inte sönder.mycke_nu skrev:
Däremot kan jag lätt tänka mig att diskussion skulle kunna uppstå om jag kommer till affären med min pryl som saknar stickkontakt och säger: "Denna har slutat fungera. Jag vill ha en ny." Vilket resultat man får kan säkert variera (oavsett vad som är korrekt rent strikt).
Ja det är ju en intressant sak att fundera över ...mariatherese skrev:
Vilka scenarios kan du tänka dig?
Garanti betyder inte att man har rätt till en ny produkt utan att den existerande ska repareras så att den fungerar. En ny kan man aldrig kräva.mariatherese skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du menar 
Hej
Produktansvarskraven är rätt gråa inom EU så jag tror inte det änder något på det området. Händer något som är relaterat till installationen är det den som utfört arbetet som åker dit. Dock krävs troligen en fast monterad bryter innan eller vid anslutning, alltså en huvudbrytare för värmare i samma rum. Räcker inte bara med en säkring. Lycka till!
Produktansvarskraven är rätt gråa inom EU så jag tror inte det änder något på det området. Händer något som är relaterat till installationen är det den som utfört arbetet som åker dit. Dock krävs troligen en fast monterad bryter innan eller vid anslutning, alltså en huvudbrytare för värmare i samma rum. Räcker inte bara med en säkring. Lycka till!
Du är väl ute efter reglerna om arbetsbrytare här? eller hur?CalleSpeed skrev:Hej
Är den ansluten med lös hängande sladd från värmaren till kopplingspunkten så måste brytaren sitta i samma rum. Är det fast förlagd kabel till värmaren så kan man troligen göra så men det känns rätt tveksamt. Kan tillägga att det alltid måste vara en tvåpolig/allpolig brytare som kopplar bort både nolla och fas. Räcker inte med en vanlig lampbrytare som du skriver!
Det brukar stå ALLPOLIG brytning, i det här sammanhanget räknas/läses faserna som "poler". Som exempel kan säkerhetsbrytare- tvättmaskinbrytare tas där bryter man normalt endast faserna. och där krävs allpolig brytning. Att det på vissa apparater står tvåpolig brytning torde vara för länder som tex Norge som inte har någon nolla. Och med största sannolikhet vet den som översätter instruktionerna inte skillnaden och dessutom är man med den texten "på den säkra sidan".