Går i köptankar på en robotgräsklippare och har mer eller mindre väntat ut tekniken några år, i syfte att kunna införskaffa en slinglös robot til rimligt pris.

Nu när jag dock står inför val av robot så blir jag osäker på om den slinglösa tekniken är driftsäker i praktiken? Vi har en s.k. äldre trädgård med flera stora, skuggande fruktträd likväl som öppna gräsytor och korsande grusstigar. Har läst att stora träd lätt kan göra signalen störs vilket gör att roboten inte kan klippa på korrekt vis, vilket ju inte är ett alternativ.

Börjar därför osökt fundera på om den klassiska tekniken med begränsningskabel är mer driftsäker för vår trädgård eller är denna teknik utdaterad? Oroar jag mig i onödan?

P
Om man har dålig mobiltäckning dålig wifitäckning så kan det vara en fördel med dom som har en RTK antenn som INTE sitter på gräsklipparen och åker med in under alla träd, utan att rtk antennen sitter kvar på ett ställe med bra täckning mot sateliter som ju behövs för gps position..

Det går iaf med Mammotion som jag har bäst koll på efter att ha installerat 4 stycken ovh vi har 3 grannar i närområden med mamotion luba awd i olika storlekar..

Jag har även några vänner som provat lite olika märken men tröttnat och köpt mammotion klippare och sålt av dom andra grejerna även husqvarnor med slingor installerade av proffs men som ständigt krånglar..

Att tro att klippare med slinga slulle vara driftsäkrare är rätt heltokigt i min världsbild iaf.. som att säga att vi borde åka bilar från 60 talet för att det var enklare fel ... ja men det har skett en del förbättringar sen dess..

Läser man på olika forum facebook grupper osv så finns det alltid folk som totalt misslyckas med att bruka grejerna enligt instruktioner och sen gnäller att det inte "funkar". dom flesta klagomål är av gomorgon yxskaft modell och totalt tondöva för rätt åtgärd och ska göra på nåt annat vis dom själva tycker är rätt lösning, men varför frågar man om hjälp om man inte tänker lyssna på svaren.. men det är å andra sidan ett vanligt problem i dagens samhälle..

Hade jag varit du hade jag tittat på Mammotions produkter

Alla dom 7 luba awd i olika storlekar jag har koll på funkar som dom ska nån tokade sig lite efter en uppgradering men det kom en ny uppgradering som tog bort problemet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.