anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Varför inte, det är lagom varmt då.

anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Bara för att hen kan!

anders07 anders07 skrev:

Varför gör man så?

Tack för att du skapat denna väldigt underhållande tråd

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S skrev:
Har en Klippo på sommarstället som närmar sig 40 år nu, har alltid startat och fungerat klanderfritt 😎 Bättre bensinklippare finns inte :)

Men jag har även en Gardena cylinderklippare på batteridrift, och den låter faktiskt betydligt mer än min Klippo, så det där om att elklippare är mycket tystare stämmer inte (om man nu inte avser "robotklippare")
Dock klipper cylinderklipparen betydligt snyggare eftersom det är en cylinderklippare, dessutom blir gräset mindre känsligt för torkare eftersom den skär av gräset, till skillnad från klippare som slår av gräset.
Det är viktigt att imponera på grannarna hör jag. Fint klippt gräs ska det vara, inte bara avslaget gräs. Cylinder dessutom, inte illa, inte illa. Man vill ju inte att torkarna dödar gräset. Eller menade du torkan Herr Messerschmidt? ?

anders07 anders07 skrev:
kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning... Varför gör man så?
Kan du inte fråga grannarna och berätta vad de svarade? Efter alla gissningar i denna tråd blir man nyfiken på om någon har gissat rätt...
anders07 anders07 skrev:
Glöm inte att fråga dem exakt detta. Det skulle vara riktigt intressant att få veta nu när det har gissats så mycket om saken.
anders07 anders07 skrev:
Glöm inte och fråga om de som klippte är pensionärer. Det verkar ju vara något många anser vara viktig information.
anders07 anders07 skrev:
Jag klipper gärna kl 8 på morgonen midsommardagen eftersom gräsmattan är torr och midsommargästerna ligger inne och sover så de varken är i vägen eller blir störda. Nu har jag en robot så även jag kan ligga och sova under klippningen om jag vill.

Fast den som har en fossilmotorklippare kanske faktiskt stör de sovande midsommarfirarna minst om de passar på att klippa medan de sover. Oavsett om de druckit alkohol eller inte. Det är min gissning.

Men som sagt det skulle verkligen vara kul att få reda på vad dina grannar har att säga i saken.

S SonnyListon skrev:
Jag tolkade frågan som allmängiltig. Alltså inte en ganska korkad fråga till just dig varför hans granne klippte gräset kl 8 på midsommardagen. Vad tror du?
Man kan nog tolka frågan på båda sätten.

Rkarlsson skrev:
De flesta typ. Byter man gräsklippare bara för att en elklippare inte låter? Snacka om miljövidrigt och att kasta pengar i sjön egentligen.
Man byter väl oftast bort sin fossilklippare av ett eller båda miljö-skälen: 1) Att för att minska störande ljud för sig själv och sina grannar. 2)Att minska beroendet av fossila bränslen och illaluktande ohälsosamma utsläpp vid klippning.
Rkarlsson skrev:
Ekonomiskt oförsvarbart att köpa en eljagare för att det skall vara tystare.
Ekonomi är viktigt. Att inte störa grannarna är oxo viktigt. Det är en avvägning.

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och en lagom sömn för många vuxna är ca 7h. Synkat över natten blir det 20:30-03:30

Så jag ställer samma fråga:
Varför ska folk med extremt vridna dygn bestämma vad som är rätt tid?
Vem fan lägger sig 20.30?? Inte ens jag som bagerska som går upp 02.00!

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
S
O O skrev:
Man kan nog tolka frågan på båda sätten.
Möjligen har du rätt. Men av svaret jag fick tror jag att något slog an en nerv hos den personen i alla fall. Men det är ändå som du säger en lika sannolik förklaring.

S SonnyListon skrev:
Ok, har bara inte hört en klippare låta på 20 år. Men du har säkert rätt. Jag har nog bara haft tur att bo i områden där man antingen inte lever kvar på 90-talet eller tar hänsyn.
Jag har oxo sådan tur. Det finns tydligen flera som har lyckan att bo i områden där man lever på 2000-talet och aldrig hört ordet hämndklippning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Som en jämförelse, i en lägenhet kan en räknamed diverse ljud mellan 7-23 eftersom livet pågår. Barn springer osv.

P
Kalla in Liemannen.

Han funkar bäst då gräset är fuktigt på morgonen, samt är tyst.

Känner du ingen så kolla på youtube: Slåttergubben
Han visar hur man slår gräs med lie på riktigt. Och hur man vässar den osv.

En lämplig start, om man tål engelskan på hans senare alster:

Det är så häftigt vad man kan åstadkomma med en lie, njut av hantverket han visar om du inte vill pröva själv.

• Gilla
HardWork
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Skrubbade altanen kl 07 i morse 😁 låter visserligen inget. MEN hade jag haft motorgräsklippare och inte en robot och det behövde klippas så hade jag säkerligen kört igång den vid den tiden för att slippa värmen. Har grannarna bakfylla, trist för dem, drick med måtta!
Hej Ove, kul att träffa på dig här 🤣

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
O O skrev:
Kan du inte fråga grannarna och berätta vad de svarade? Efter alla gissningar i denna tråd blir man nyfiken på om någon har gissat rätt...

Glöm inte att fråga dem exakt detta. Det skulle vara riktigt intressant att få veta nu när det har gissats så mycket om saken.

Glöm inte och fråga om de som klippte är pensionärer. Det verkar ju vara något många anser vara viktig information.

Jag klipper gärna kl 8 på morgonen midsommardagen eftersom gräsmattan är torr och midsommargästerna ligger inne och sover så de varken är i vägen eller blir störda. Nu har jag en robot så även jag kan ligga och sova under klippningen om jag vill.

Fast den som har en fossilmotorklippare kanske faktiskt stör de sovande midsommarfirarna minst om de passar på att klippa medan de sover. Oavsett om de druckit alkohol eller inte. Det är min gissning.

Men som sagt det skulle verkligen vara kul att få reda på vad dina grannar har att säga i saken.
Har aldrig sovit under en gräsklippare, men du du säger att det funkar bra om det är en robotklippare. Är det nåt speciellt fabrikan man bör rikta in sig på om man vill prova lite? Ingen kniv med eko-klipp/mulcher för den ovane gissar jag. Men det borde fläkta skönt i sommarhettan. Och kanske en och annan midsommarfästing försvinner från benen på köpet.

T Thomas_Blekinge skrev:
I många delar av Tyskland finns exakta regler om detta. Du får absolut inte väsnas på söndagarna eller vardagarna mella 12 - 15 för då är det middag. Lördagar vet jag inte.
Och det tycker jag är skitbra. Alla vet vad dom ska förhålla sig till. I Sverige är myndigheterna för fega att sätta tydliga gränsrer. Som vanligt.
Om det är någon som är feg så är det nog du och jag genom våra lokala politiker. I vart fall för 30 år sedan fanns lokala ordningsstadgar som bl a reglerade när man inte fick väsnas. Googla vetja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.