2 719 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Bra fogskum utan isocyanater?
Sida 1 av 2
På lokala Hornbach har jag funnit följande:
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtliga behöver fogskumpistol som verkar kosta allt mellan 200 och 500 kr och kräver rengöring vilket också kostar en liten slant men verkar inte allt för komplicerat.
Någon som har erfarenhet av någon av dem?
Isolerskum ILLBRÜCK JF100 700ml - 149 kr
SOUDAL Soudafoam SMX Gun 500ml - 279
Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top 250ml - 389
Samtliga behöver fogskumpistol som verkar kosta allt mellan 200 och 500 kr och kräver rengöring vilket också kostar en liten slant men verkar inte allt för komplicerat.
Någon som har erfarenhet av någon av dem?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/hybridskum-024209/
Funkar helt okej och munstycke medföljer. Kom ihåg att tuben ska hållas uppochner när du sprutar.
Funkar helt okej och munstycke medföljer. Kom ihåg att tuben ska hållas uppochner när du sprutar.
Hornbach skriver fel, text och bild är Sika 561 ?
Har använt Sika 463, inte fritt från isocyanat, men lågt innehåll. Fick tips av hantverkare om den just för att slippa skaffa pistol och göra rent, när man bara behöver en burk.
Jämfört m "vanliga" skum upplever jag det som kinkigare att fukta där du ska foga, och det expanderar mindre och långsammare. Rätt känsligt för att ha plats att att hålla burken upp och ner.
Men funkar absolut att använda.
Har använt Sika 463, inte fritt från isocyanat, men lågt innehåll. Fick tips av hantverkare om den just för att slippa skaffa pistol och göra rent, när man bara behöver en burk.
Jämfört m "vanliga" skum upplever jag det som kinkigare att fukta där du ska foga, och det expanderar mindre och långsammare. Rätt känsligt för att ha plats att att hålla burken upp och ner.
Men funkar absolut att använda.
Hornbach där jag bor rekommenderar Fogskum Sika Sikaboom-461 Top 250 ml för 389 kr som de dock endast har en flaska hemma av. Denna version har inbyggd applikator och är helt isocyanatfri men kostar också rejält mycket.
Hur mycket kan man behöva? Räcker 250 ml för att fylla ut runt ventilationsröret?
Just nu siktar jag på att sätta en platta på insidan som fixerar röret och spruta fogskummet från utsidan, så det borde innebära att man utsätts mindre för isocyanater, men sedan är det en krånglig applicering där man ska få in det långt in i väggen på rätt ställe och det kan behövas viss justering i efterhand så det blir rätt position/lutning.
Hur mycket kan man behöva? Räcker 250 ml för att fylla ut runt ventilationsröret?
Just nu siktar jag på att sätta en platta på insidan som fixerar röret och spruta fogskummet från utsidan, så det borde innebära att man utsätts mindre för isocyanater, men sedan är det en krånglig applicering där man ska få in det långt in i väggen på rätt ställe och det kan behövas viss justering i efterhand så det blir rätt position/lutning.
461 är väl helt isocyanatfritt?
Enl produktbilden är det en 500 ml flaska?
Hur många dm3 är det du ska fylla?
En 500ml flaska 463 räcker till många, många dm3. Men STP-skum ska väl expandera ännu mindre.
Se till att spraya vatten ordentligt innan du skummar.
(tips: finns extra munstycken att köpa om inte hela går åt)
En 500ml flaska 463 räcker till många, många dm3. Men STP-skum ska väl expandera ännu mindre.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
https://www.hornbach.se/p/isolerskum-illbruck-jf100-700ml/6815759/
Denna köpte jag av misstag nyligen. Jag skulle fylla upp ett par utrymmen innan flytspackling och till det var den helt värdelös. Det slutade med att jag fick torka upp allt eftersom den varken expanderade märkbart eller härdade.
På rätt plats kanske den fungerar, men inte till det jag behövde den till.
Denna köpte jag av misstag nyligen. Jag skulle fylla upp ett par utrymmen innan flytspackling och till det var den helt värdelös. Det slutade med att jag fick torka upp allt eftersom den varken expanderade märkbart eller härdade.
På rätt plats kanske den fungerar, men inte till det jag behövde den till.
Tack, och det är just det som verkar vara problemet, mycket av den skum som är isocyanatfritt verkar ha halvdan funktion, att de expanderar mindre verkar mycket vanligt.Onsalakorven skrev:
[länk]
På rätt plats kanske den fungerar, men till det jag behövde den till.
Men då vet jag att JF100 går bort annars såg den ju väldigt prisvärd ut, det måste dock fungera också.
Det skulle inte vara första gången Hornbach har fel information på sin sida. Jag ska räkna lite på det och se hur mycket det kan behövas men som du säger så verkar mycket isocyanatfria skum expandera ganska lite.F fallskydd skrev:461 är väl helt isocyanatfritt?
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/byggfog-och-skum.html
Skrolla ner och kolla på Frågor och svar. Står lite om olika skumtyper.
En möjlighet varför skum inte härdar eller expanderar är att det är för torrt.
Vet inte varför Sika inte har 461 på sin sida.
Men tittar du under Åtgång på 463, säger de:
Medan på 561 (som gissningsvis är likt 461) står det:
Du får räkna själv. Mindre, men rätt många liter.
Skrolla ner och kolla på Frågor och svar. Står lite om olika skumtyper.
En möjlighet varför skum inte härdar eller expanderar är att det är för torrt.
Vet inte varför Sika inte har 461 på sin sida.
Men tittar du under Åtgång på 463, säger de:
| 500 ml behållare applicerad med pistol ~19 L |
Medan på 561 (som gissningsvis är likt 461) står det:
| Skumutbyte i fog, 3 x 5 cm , per 500 ml med pistol 8,6 LPM |
Sundströms anser att man behöver tryckluftsmatad andningsskydd om man ska använda Sika Boom-157 All Seasons, främst för att det innehåller Propan (CAS. nr. 74-98-6). Vad jag förstår handlar det om att propan är tyngre än syre och trycker därmed undan det vilket såklart kan bli problematiskt. Svårt dock att se att det skulle kunna bli ett problem om man står utomhus.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Ventilationen är iallafall 17x17x30 cm och röret kommer vara 10x30 cm. Efter lite beräkningar landar vi på 6,31 liter fogskum. Sen ska ju en del huggas bort så kanske lite extra.
Enligt databladet för det fogskum Hornbach rekommenderar (Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top) så räcker en flaska till 7 liter om man använder munstycke, använder man pistol så 7,21 liter.
Så det bör betyda att en flaska räcker till en ventil men det vill till att inget spills utanför vilket troligen är en överhängande risk. De har tyvärr bara en flaska i lager.
Enligt databladet för det fogskum Hornbach rekommenderar (Fogskum SIKA Sikaboom-461 Top) så räcker en flaska till 7 liter om man använder munstycke, använder man pistol så 7,21 liter.
Så det bör betyda att en flaska räcker till en ventil men det vill till att inget spills utanför vilket troligen är en överhängande risk. De har tyvärr bara en flaska i lager.
Jag får det till att 500ml av 561 ger väl typ 13l? Svårt att tro att 461 bara ger hälften.
Så är det inte pytteburk borde du ha marginal. Men svårt att veta vilket fel Hornbach gjort m produktinfon.
Även om man fyller lite m bruk, borde det vara bra m skum i mitten?
Så är det inte pytteburk borde du ha marginal. Men svårt att veta vilket fel Hornbach gjort m produktinfon.
Även om man fyller lite m bruk, borde det vara bra m skum i mitten?