5 260 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Klinkers lossnar i nytt badrum
John Persson skrev:
Ja det är den nya delen som har satt sig.
På allabolag.se hittar jag ju mycket riktigt företaget, där står det följande:
F-Skatt - Avregistrerad
Moms - Avregistrerad i Momsregistret
Anmärkning - Konkurs inledd 2022-08-17
Det finns även ett telefonnummer som inte gäller längre.
Begår jag något fel om jag skriver ut bolagets namn här i forumet?
Hej,
Jag sitter i samma båt idag. Hur gick du tillväga och vad blev resultatet?
Gick inte att få ut något från bolaget. Uppdatering igår dock, när vi tog dit en riktig kakelläggare så konstaterade denna att det var vattenläckage (försäkringsbolaget hade varit där och kikat och konstaterat att så inte var fallet tidigare), så nu när försäkringsbolagets "expert" blev motbevisad så kanske det går på hemförsäkringen istället. Detta är alltså enligt utsago, jag finner logiken inte helt vettig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Är det en ett enskilt bolag eller ett AB? Enskilt bolag då står person själv för garantin. Ring Skatteverket och fråga vem konkursförvaltaren är. Nu är det ett tag sedan de gick i KK så konkursförvaltaren har säkert stängt böckerna.John Persson skrev:
Ja det är den nya delen som har satt sig.
På allabolag.se hittar jag ju mycket riktigt företaget, där står det följande:
F-Skatt - Avregistrerad
Moms - Avregistrerad i Momsregistret
Anmärkning - Konkurs inledd 2022-08-17
Det finns även ett telefonnummer som inte gäller längre.
Begår jag något fel om jag skriver ut bolagets namn här i forumet?
jo där stod det klart att det inte fanns några pengar att hämta, det var det första vi kollade.H HEM2121 skrev:
Nu finns det en fortsättning på ärendet:
Mina föräldrar kontaktade en större byggfirma som helt sonika rev loss alla ytskikt - det visade sig att bottenplattan var hel! Det var ett par lager med flytspackel som hade rört sig som hade orsakat att klinkers hade spruckit. Enligt byggfirman var detta hyfsat udda...
Golvvärmen hade tydligen pajat också, så det är en del att göra.
Min fråga är nu: totalkostnaden för att fixa till allt på ett korrekt sätt kostar ca 300 kkr. Dimensionerna på badrummet är 3,95*2,76*2,5 m. Är det en rimlig kostnad?
Med tanke på föregående inlägg om försäkringsbolaget så kan jag säga att detta tar 2/3 av kostnaden.
Utkastet på avtalet mellan byggfirman och mina föräldrar har ju specifikationer, summen av dessa blir ju ca 100 kkr, där fattar jag inte riktigt hur det är upplagt egentligen (vad görs för de 200 kkr som försäkringsbolaget står för?). Det arbete som mina föräldrar debiteras för omnämns som "tillägsarbeten". Någon som kan förklara för en novis?
Mina föräldrar kontaktade en större byggfirma som helt sonika rev loss alla ytskikt - det visade sig att bottenplattan var hel! Det var ett par lager med flytspackel som hade rört sig som hade orsakat att klinkers hade spruckit. Enligt byggfirman var detta hyfsat udda...
Golvvärmen hade tydligen pajat också, så det är en del att göra.
Min fråga är nu: totalkostnaden för att fixa till allt på ett korrekt sätt kostar ca 300 kkr. Dimensionerna på badrummet är 3,95*2,76*2,5 m. Är det en rimlig kostnad?
Med tanke på föregående inlägg om försäkringsbolaget så kan jag säga att detta tar 2/3 av kostnaden.
Utkastet på avtalet mellan byggfirman och mina föräldrar har ju specifikationer, summen av dessa blir ju ca 100 kkr, där fattar jag inte riktigt hur det är upplagt egentligen (vad görs för de 200 kkr som försäkringsbolaget står för?). Det arbete som mina föräldrar debiteras för omnämns som "tillägsarbeten". Någon som kan förklara för en novis?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ett vanligt pris för att totalrenovera ett befintligt badrum, dvs. riva bort kakel, klinker, tätskikt, skivmaterial och sen bygga upp allt igen är kring 200 000 plus kakel, klinker och annan inredning. Jag antar att "annan inredning" kan behållas så om inget annat ska göras än vad jag räknade upp så låter 300 000 dyrt.
Svårt att veta vad det är för tilläggsarbeten, men om badrummet följde den tidens branschregler men inte dagens så att det blir dyrare att göra enligt dagens branschregler så betalar inte försäkringsbolaget den mellanskillnaden. Samma sak om man nu väljer dyrare kakel/klinker. Sen betalar inte försäkringsbolaget den del som orsakade skadan, t.ex. tätskiktet om det var det som hade gått sönder. .
Svårt att veta vad det är för tilläggsarbeten, men om badrummet följde den tidens branschregler men inte dagens så att det blir dyrare att göra enligt dagens branschregler så betalar inte försäkringsbolaget den mellanskillnaden. Samma sak om man nu väljer dyrare kakel/klinker. Sen betalar inte försäkringsbolaget den del som orsakade skadan, t.ex. tätskiktet om det var det som hade gått sönder. .
ok, tack för svar. Verkar vara någon hantverkare som hade råkat skruva in en skruv i ett vattenrör och orsakat läckaget...uppdateringen håller på och landa hos försäkringsbolaget nu.BirgitS skrev:
Ett vanligt pris för att totalrenovera ett befintligt badrum, dvs. riva bort kakel, klinker, tätskikt, skivmaterial och sen bygga upp allt igen är kring 200 000 plus kakel, klinker och annan inredning. Jag antar att "annan inredning" kan behållas så om inget annat ska göras än vad jag räknade upp så låter 300 000 dyrt.
Svårt att veta vad det är för tilläggsarbeten, men om badrummet följde den tidens branschregler men inte dagens så att det blir dyrare att göra enligt dagens branschregler så betalar inte försäkringsbolaget den mellanskillnaden. Samma sak om man nu väljer dyrare kakel/klinker. Sen betalar inte försäkringsbolaget den del som orsakade skadan, t.ex. tätskiktet om det var det som hade gått sönder. .
Klicka här för att svara