Vi har ett fritidshus vid Orsasjön i Dalarna. Det är ett timmerhus med två våningar och förra året installerade vi en luftvärmepump för att få ner uppvärmningskostnaderna. Den sitter bakom trappen till övervåningen och nu har trappstegen i trappan börjat släppa. Jag tyckte först att den del stegen sitter i ut mot rummet såg ut att bågna. Men när jag kontrollmätte så var det bar en diff på 10mm i mitten och det borde inte räcka då steken ser ut att sticka in minst 20mm på varje sida.
Ett steg har helt hoppat ur men resten är på väg ser det ut som. Stegen verkar vara fixerade med spik men de tycks ha dragit sig ur på endera sida.
Min teori är att den torra luften fått trappstegen att krympa. Vad säger expertisen och hyr åtgärdar men detta?
Just nu törs vi inte använda trappan.
Ett steg har helt hoppat ur men resten är på väg ser det ut som. Stegen verkar vara fixerade med spik men de tycks ha dragit sig ur på endera sida.
Min teori är att den torra luften fått trappstegen att krympa. Vad säger expertisen och hyr åtgärdar men detta?
Just nu törs vi inte använda trappan.
Det verkar som trappan har torkat isär, jag tycker det ser ut att det har varit dags att ytrenovera den en längre tid och nu har det tydligen blivit dags för helrenovering.
Man kan troligtvis fusklaga med PU lim och skruv på plats, men det bästa vore väl att plocka ner och renoverad trappan.
Man kan troligtvis fusklaga med PU lim och skruv på plats, men det bästa vore väl att plocka ner och renoverad trappan.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag hade ett liknande problem att jag var rädd att stegen skulle åka ut ur vangstycket. Se här hur jag löste det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...novering-hus-fr-80-talet.537791/#post-6035511
bidrag #7
https://www.byggahus.se/forum/threa...novering-hus-fr-80-talet.537791/#post-6035511
bidrag #7
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden